hete pony op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

hete pony op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:04

hallo ten eerste ik weet niet of het hier goed staat...
maar ik wil met een pony op wedstrijd thuis gaat meestal alles lekker. maar als we op een ander terrein zijn word ze heel kijkerig en doet ze net of ze alweer hengstig is (soms is dat ook zo)
nou ik mijn vraag hoe kan ik dit bedwingen ?
en mag je met slofteugel inrijden?
groetjes nathalie

Judje

Re: hete pony op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:25

Ik zou niet met een slofteugel los gaan rijden, maar ik zou voordat je serieus op wedstrijd gaat gewoon erg veel oefenen op vreemd terrein.
Thuis is een vertrouwde omgeving voor jou en je pony. Op wedstrijd ben je zelf vaak wat zenuwachtig (weet niet of dat voor jou ook zo geldt, maar je hoort het vaak), waardoor jou stress overkomt op je paard. Daarnaast is de omgeving niet meer vertrouwd EN loopt je pony ineens tussen allerlei vreemde paarden en pony's.

Hoe te bedwingen? Probeer zoveel mogelijk je paard bij de les te houden. Dus veel schakelen, stukken netjes rechtuit en ook veel figuren. Daarnaast probeer te oefenen op vreemd terrein en probeer jezelf zo rustig mogelijk te houden, probeer (extra) rustig te ademen en neem eens les op vreemd terrein, zodat een instructeur/trice je de goede aanwijzingen kan geven hoe dit op te lossen. Via bokt kan je veel leren, maar wij kunnen jullie natuurlijk niet aan het werk zien samen, waardoor goed advies op maat lastig te geven is.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:29

bedankt. ik rij al op het club terrein dat gaan nu ook steeds beter daar krijg ik ook les.
ik zal het met m'n instructrice (waar m'n pony ook staat) eens bespreken om een bak te huren (of iets dergelijks)
bedankt voor de tip.
en ja zeker word ik zenuwachtig maar gelukkig niet zo ernstig Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:32

natje93 schreef:
bedankt. ik rij al op het club terrein dat gaan nu ook steeds beter daar krijg ik ook les.
ik zal het met m'n instructrice (waar m'n pony ook staat) eens bespreken om een bak te huren (of iets dergelijks)
bedankt voor de tip.
en ja zeker word ik zenuwachtig maar gelukkig niet zo ernstig Knipoog

Fijn dat je niet erg zenuwachtig wordt en goed dat je ook al op clubterrein oefent!
Maar ookal wordt je niet erg zenuwachtig, toch een beetje en dat merkt je paard. Als eerst JIJ weet rustig te blijven, zal je pony dat uiteindelijk ook veel eerder doen. Jij bent toch de baas (als het goed is Tong uitsteken ) en de baas/leider bepaald wat er wel en niet eng is. Zolang jij dus zenuwen blijft houden kan je dat je paard dus niet aanrekenen.
Heel veel succes en plezier!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:37

oke bedankt voor de tips echt super bedankt Haha!
ik ben benieuwd hoe ze zal reageren gelukkig zijn het binnenconcoursen dus heeft ze al minder te zien Tong uitsteken
waarschijnlijk word 6 oktober ons debuut

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:40

natje93 schreef:
oke bedankt voor de tips echt super bedankt Haha!
ik ben benieuwd hoe ze zal reageren gelukkig zijn het binnenconcoursen dus heeft ze al minder te zien Tong uitsteken
waarschijnlijk word 6 oktober ons debuut

Oooh, spannend! Ik wens jullie saampies HEEL veel succes!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:42

dankjewel Haha! (zal het nodig hebben Tong uitsteken )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:00

Is het niet omdat je zelf gespannen en/of zenuwachtig bent vanwege de wedstrijd? Dat kun je soms egt niet in de gaten hebben, en het slaat zo over op je paard.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:02

in het begin (toen ik nog de fnrs wedstrijden reed) was ik heel zenuwachtig maar nu ging het de laatste keren eigenlijk heel goed en ik voelde me ook niet zenuwachtig (betekend bij mij buikpijn)

desixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:32

Hoe langer je oefend hoe beter het gaat. Je pony moet ook wennen aan ander terrein. Het gaat vast in loop van tijd beter!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:34

bedankt voor de tip