Umirilla (v. Gribaldi)en ik@dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Umirilla (v. Gribaldi)en ik@dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 20:27

Vandaag heeft Penny weer wat foto's van ons gemaakt. Ik heb Umi 2 weken rust gegeven, en dit is de 2de keer dat ik er weer op zit. Vond haar dit keer minder goed lopen dan vrijdag. Maar plaats toch wat foto's. We zijn al een tijdje bezig met wijken en SB. Dat vindt ze nog best moeilijk. Voor de foto heb ik haar wat hoger ingesteld, normaal rijden we zo:
Afbeelding

Ik heb een blessure aan mijn linkerhand waardoor ik teveel met mijn rechterhand ga doen, en kan die dus moeilijk ontspannen. Daar ben ik nu al een paar weken extra op aan het letten. Vond het vandaag al stukken beter gaan.

De meeste foto's zijn van het wijken. Het gaat nog niet helemaal zoals het hoort, maar ik ben al lang blij dat ze opzij gaat voor m'n been. Hoop dat jullie wat tips hebben.

http://img45.imageshack.us/img45/8879/picassoenumiseptember64ya0.jpg
Beetje wazig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit doet ze het meest, ze gooit haar kop in de lucht en wil over de buitenschouder weg lopen.
Meestal heb ik m'n buitenbeen er wel goed bij, als ze dit doet maak ik haar eerst weer recht, of maak ik gelijk een volte.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kwpnr pas Clown Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb natuurlijk niet alleen maar gewijkt. De rest van de foto's vond ik niet zo'n fijn beeld geven.

elmiran

Re: Umirilla (v. Gribaldi)en ik@dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:09

niemand= Verdrietig

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:55

Mooi paardje hoor, volgens mij komt ze alleen veel tegen de hand als je haar hoger in wil stellen met het wijken, het enigste wat ik kan zeggen is goed je buitehand er aan houden, je binnehand losser en je buiten been er goed aan houden. Veel succes nog verder!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:04

He Rachel,

jeetje ze wordt steeds knapper, leuk om te zien. Waar ik eerst even over wil complimenteren, je houding is (op de normale foto's) erg mooi, well done!

Over het wijken, begin in stap als dat lukt in draf doen, steeds kleine stukjes. Begrenzen met de buitenteugel en buitenbeen terwijl je met het binnenbeen opdrukt, probeer er op te letten dat ze niet kantelt, want dat krijg je er moeilijk uit. Ze moet snappen wat je wilt, en niet gedwongen worden om iets te doen waarvan zij niet snapt wat nou eigenlijk de bedoeling is.

Verdere rijfoto's zien er wel goed uit! Lachen

Sofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:52

haha de kwpn-er pas, hoe verzin je het:P Leuk dier in ieder geval!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 23:12

@Debje18: ik probeer het ook wel eens als ik haar wat ronder rijdt, maar dat maakt niks uit. Op het moment dat ze weet dat ze opzij moet wordt ze sterk, en onrustig in de aanleuning. Dus ik probeer het nu steeds kleine stukjes dan gaat het nog redelijk.
@Steph: thnx, heb dit keer extra op m'n handen gelet. en bedankt voor de tips ga het proberen.
@Sofie_: :p Spaanse pas klinkt zo stom voor een kwpnr Clown dus vandaar.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:22

ziet er leuk uit hoor meid.

hoe jong is ze eigenlijk enne welk niveau rijdt je?

( helemaal niet nieuwschierig hoor Bloos! Tong uitsteken )

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 00:07

Ze is nu al 6 jaar Bloos. Met haar rijdt ik nu nog B (pas 3 wedstrijden mee gereden, kan pas weer in t voorjaar starten maar wil haar in de winter wel zover krijgen dat ik een L proef zou kunnen rijden)
met een van onze pony's thuis heb ik alle zijgangen gereden, maar dat was al een ouder paard dat al helemaal recht gericht is, en bij dit paard gaat alles veel moeilijker en langzamer.

Norfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 03:52

jeetje, wat je zegt over het wijken met onrustig worden en hoofd omhoog gooien, en buitenhand weglopen herken het allemaal bij mijn Gribje Tong uitsteken
hou dit topic mooi in de gaten voor extra tips voor mij Tong uitsteken
Maar leuk beestje, dacht eventjes dat het 2 verschillende paarden waren. Ze lijkt zo licht op de eerste foto Lachen
Wel echt mooi dier!!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:55

Toch vind ik het er netjes uitzien, hoor, Rachel! Lachen Voor het wijken ga ik mee in de tips van Stephanie.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:02

Ik zou er persoonlijk eerst voor het wijken wat dieper instellen en goed aan buiten houden. In stap. Dan draven. Je kan altijd nog hoger instellen.
Probeer ook kleine stukjes te doen, weer rechtuit en weer.
Of een klein stukje, volte 10 meter en vanuit die volte weer.
Ohja en je kan ook wat kleine zigzagjes rijden. Dus stukje wijken voor rechts, recht, omstellen en een stukje voor links.

Succes ermee!! Vind het wel een leuk paardje! Lachen

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:41

Ik zou haar ook voor het wijken wat dieper instellen, als ze haar hoofd eruit slaat ben je haar kwijt en door haar wat dieper in te stellen heb je een soort van buffer opgebouwd waardoor je haar makkelijker aan het werk kan houden. Probeer ook te voorkomen dat het misgaat, wijk een paar passen en rij er dan weer uit, om vervolgens na een klein stukje rechtuit of bijvoorbeeld een volte haar weer een paar passen te laten wijken. Dat stukje ga je na een tijdje steeds meer uitbreiden, zolang je maar zorgt dat je niet in een keer te veel vraagt zodat ze wel moet ontsnappen. Voor de rest vind ik het hele fijne foto's, jullie zijn een leuke combi!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 00:26

@Norfje: klopt, de eerste foto is van mei? of juni. Ze begint nu al weer een stuk zwarter te worden. In de zomer is ze meestal snel bruin door de zon, in de winter/herfst weer mooi zwart.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 00:34

Wat ik nu vaak doe is dat als ze over de buitenschouder weg wil lopen, en dus dwars door m'n buitenbeen heen gaat, druk ik haar gelijk met buitenbeen op de volte zodat ik toch nog een beetje m'n zin krijg (reactie op buitenbeen). of dan rijdt ik weer rechtdoor, en wacht totdat ze weer rustig wordt in de aanleuning. Ik merk bij haar dat ik het ook niet te vaak achter elkaar mag doen. Meestal gaat het 2x goed, en daarna begint ze allerlei dingen te verzinnen om er onderuit te komen.

http://img204.imageshack.us/img204/5717/picassoenumiseptember68pk0.jpg
op deze foto wijkt ze toch goed? of moet ik nog meer stelling naar rechts vragen?

Bedankt voor jullie tips. Wil toch proberen om het wijken een paar keer in de week te oefenen, dus dan probeer ik wel wat verschillende manieren.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 01:09

Leuk paard zeg, heb je geluk mee!

Wat betreft wijken: op een volte zetten, lekker aan je hulpen maken. En op de volte gan wijken, laat haar maar eens flink wat lateraal werk doen, en haar balans daarin zien te vinden.
Schouderbinnenwaarts, is iets wat je ook leker op de binnenhoefslag kan doen, en ook vannuit de volte.

Verder keep up the good work.

Groetje van Jeroen

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:34

elmiran schreef:
Wat ik nu vaak doe is dat als ze over de buitenschouder weg wil lopen, en dus dwars door m'n buitenbeen heen gaat, druk ik haar gelijk met buitenbeen op de volte zodat ik toch nog een beetje m'n zin krijg (reactie op buitenbeen). of dan rijdt ik weer rechtdoor, en wacht totdat ze weer rustig wordt in de aanleuning. Ik merk bij haar dat ik het ook niet te vaak achter elkaar mag doen. Meestal gaat het 2x goed, en daarna begint ze allerlei dingen te verzinnen om er onderuit te komen.

http://img204.imageshack.us/img204/5717/picassoenumiseptember68pk0.jpg
op deze foto wijkt ze toch goed? of moet ik nog meer stelling naar rechts vragen?

Bedankt voor jullie tips. Wil toch proberen om het wijken een paar keer in de week te oefenen, dus dan probeer ik wel wat verschillende manieren.

naar mijn idee kantelt ze daar iets haar hoofd. Waardoor ze dan iets over de buitenschouder weg valt maar dat wete ik niet zeker want dat is niet echt aan een foto aftelezen!

En idd veel afwisseling in rechtdoor, voltes, wijken enz!
Succes!!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:50

Wat een gaaf paardje zeg! Ijk ben verliefd Vingers aflikken

Maar om evebn op de foto's terug te komen.. Je kan ook stukjes wijken in een volte meenemen Knipoog Gewoon een stukje voor je been omzetten zodat zij het amper merkt! Kan je ook doen na een rechts/linksomkeert.. In plaats van steeds de ac-lijn te pakken Knipoog Ik vind wel dat het net lijkt alsof je soms je onderbeen wat ver naar voren steekt.. Maar kan natuurlijk momentopname zijn!

Veel succes met dit knappe dier! Lovers

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:00

Hey meis,

Ziet er goed uit!!!

En wat betreft het wijken, ik denk dat ze hier misschien ook gewoon nog niet helemaal klaar voor is. Ga gewoon nog even terug naar het basiswerk. Neem je wijken gewoon per uur 1 of 2 keer mee. Maar blijf het niet eindeloos doen.

Misschien is het voor haar ook wel makkelijker om dat bijv. te beginnen 1 meter van de hoefslag af. Dan heeft ze een punt van herkenning.. En de afstand maak je dan steeds groter.

Mijn complimenten, jullie zijn samen prachtig gegroeid, een echte combi.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:06

Heey Rach!

Ziet er leuk uit, jullie zijn echt gegroeid vergeleken met vorig jaar.
Ze heeft nu ook veel mooiere bespiering.
Succes!

xx