Het kan echt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Het kan echt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:42

Waarschijnlijk is dit niet de goede plek, maar ik wil de mensen bij wie het (nog) níet lukt laten zien dat het echt wel kan!

2 jaar geleden begon het allemaal, ik kreeg mijn paard. Ik was 15, hij was 10. Hij was al vanaf z'n geboorte van de vrouw van wie ik hem kocht en die reed 1x in de week een bosrit met hem. Samen met 50 andere paarden. Je begrijpt wel dat ik hem dus nóoit alleen mee naar het bos kreeg. Na een paar maanden probeerde ik het voor het eerst. Meneer merkte dat ik het terrein af wilde, steigerde, bokte, draaide rondjes, liep achteruit, oftewel, protesteerde. Ik, als 15-jarig meisje, wilde hem niet iets tegen zijn in laten doen, want het leek natuurlijk echt alsof 'ie het eng vond, dus we draaiden om en gingen weer terug. Volgende keer beter, dacht ik. Een week later opnieuw geprobeerd, precies hetzelfde verhaal. Tot een half jaar daarna, elke week geprobeerd en elke week dezelfde trucjes.

Vervolgens leerde ik een meisje kennen op stal met ook een eigen paard en sinsdien gingen we samen naar het bos. Dat ging gelukkig hartstikke goed. Máár.. toen kon ik nog steeds niet alleen. Een jaartje later (een halfjaar geleden dus) ging ik het weer alleen proberen. 2x in de week, en het hield maar niet op. Nog steeds steigeren, omdraaien, achteruit lopen, bokken, enzovoorts. En ja, afgelopen donderdag heb ik een rondje bos gedaan, mét draf.

Dus, geef de hoop niet op, het lukt uiteindelijk echt wel! (Vraag me niet hoe; geef je paard de tijd!)

Groetjes!

KiWiKo

Re: Het kan echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:44

je moet altijd het paard de tijd geven.................

alleen is tijd een relatief begrip

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:48

Wat goed dat je toch hebt geprobeert! en het is gelukt natuurlijk!

veel plezier nog in het bos!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:51

Super voor jou en je paard!
Hoop dat het vanaf nu altijd gaat lukken Lachen

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:30

Heb je goed voor elkaar gekregen. Ja
Maar ik vind wel dat veiligheid belangerijker is dan een rondje door het bos. Dus super dat het bij jou is gelukt (Echt ik heb respect) Maar om nou te zeggen dat het altijd zo goed afloopt...

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:43

super, vind goed van je dat je bent blijven probeeren! veel plz. in het bos!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:11

Erg goed dat je niet hebt opgegeven Lachen. Veel plezier nog samen in het bos!

Alleen staat het hier wel verkeerd

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:47

super zeg!
heb je het weleens geprobeerd met iemand ernaast? zo doen wij het altijd als jonge dieren voor het eerst alleen de grote boze wereld ingaan ( oftewel... het bos Clown )
eerst aan een touw vasthouden, dan touw lossser, keer erna alleen ernaast lopen, en steeds een stapje verder. soms ging dit heel snel ( binnen een week) soms had een dier iets langer nodig ( paar weken) maar op zich is het elk dier aan te leren als je inderdaad de tijd en geduld erin wil steken.

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:09

Wat goed!

Maar hoe is het nou uitendelijk wel gelukt? Neem aan dat ie er niet opeens wel inliep??

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:56

leo_nore schreef:
Wat goed!

Maar hoe is het nou uitendelijk wel gelukt? Neem aan dat ie er niet opeens wel inliep??

Nou, eigenlijk wel. Clown
Afgelopen woensdag ging ik buiten uitstappen. Normaal loopt 'ie een stukje en op een bepaald punt wil 'ie niet meer. Nu bleef ik drijven en praten, totdat ik merkte dat we voorbij dat punt waren. Na een kleine 10 minuten rustig doorstappen kwamen we bij de ingang van het bos, en toen ben ik weer omgedraaid, want het was wel uitstappen. Donderdag weer geprobeerd, maar dan nu zadelen en meteen gaan en hier hetzelfde verhaal. Alleen nu ging ik het bos ín. Hij vond het súper spannend, maar hij was onwijs braaf. Ik denk dat hij zich (eindelijk) overgegeven heeft.

Lowara schreef:
super zeg!
heb je het weleens geprobeerd met iemand ernaast? zo doen wij het altijd als jonge dieren voor het eerst alleen de grote boze wereld ingaan ( oftewel... het bos Clown )
eerst aan een touw vasthouden, dan touw lossser, keer erna alleen ernaast lopen, en steeds een stapje verder. soms ging dit heel snel ( binnen een week) soms had een dier iets langer nodig ( paar weken) maar op zich is het elk dier aan te leren als je inderdaad de tijd en geduld erin wil steken.

M'n paard móest mij zien. Anders wilde hij niet. Ik kon makkelijk met hem naar buiten met m'n vriendin erop en ik ernaast, ik ging 3x in de week met 'm in 't bos wandelen, zo lang hij mij maar kon zien en hij kon zien dat ík het niet eng vond. Want als het baasje het niet eng vindt, dan zal het wel niet eng zijn. Maar ik erop en iemand anders ernaast, dat ging dan weer niet. Dat vertrouwde 'ie niet. Daarom heb ik vorige keer ook constant tegen 'm gepraat en 'm geaaid, zodat hij weet dat ik er gewoon ben en dat er niks aan de hand is. Zingen werkt ook goed, daar wordt 'ie erg rustig van.

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:27

Super dat je er gewoon mee door gegaan bent Ja OK dan!

Veel plezier Haha!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 15:51

Vio0n schreef:
Super dat je er gewoon mee door gegaan bent Ja OK dan!

Veel plezier Haha!

Dankjewel! Haha!

Ja, iedereen gaat in de zomer met lekker weer gewoon het bos in, even flink crossen. En ik was altijd jaloers (niet zo raar, toch?). Dus ik bleef stug volhouden en hij heeft zich overgegeven. Cool

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:50

Overgegeven vind ik niet zo'n fijne term.

Misschien dat hij na 2 jaar voldoende vertrouwen in je heeft waardoor hij het nu wel alleen durft ipv met een grotere groep.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:55

vind het echt super dat het je gelukt is!!!

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:02

Geduld is een schone zaak dat blijkt maar weer.
Moest wel grinniken toen ik het stukje over zingen zag. Ik kom als ik mn hond uitlaatregelmatig iemand tegen op de fiets die echt niet kan zingen en moet dan erg mn best doen niet in lachen uit te barsten...maar ach als het hem rustig maakt. Wat maakt het dan uit wat anderen van je zangkwaliteiten vinden Haha!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 22:00

Apple schreef:
Overgegeven vind ik niet zo'n fijne term.

Misschien dat hij na 2 jaar voldoende vertrouwen in je heeft waardoor hij het nu wel alleen durft ipv met een grotere groep.

Ja, nou ja, ik zou niet zeggen dat het van angst komt dat hij niet durfde. Hij nam me gewoon ontzettend in de maling vroeger, dus ik vind wel dat hij zich "overgegeven" heeft.
welshje68 schreef:
Geduld is een schone zaak dat blijkt maar weer.
Moest wel grinniken toen ik het stukje over zingen zag. Ik kom als ik mn hond uitlaatregelmatig iemand tegen op de fiets die echt niet kan zingen en moet dan erg mn best doen niet in lachen uit te barsten...maar ach als het hem rustig maakt. Wat maakt het dan uit wat anderen van je zangkwaliteiten vinden Haha!

Haha, als er mensen langs komen hou ik m'n mond hoor. Haha!
(En zo slecht zing ik geeneens! Clown)

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:48

Goed van je dat je door hebt gezet!
Ik zou zelf niet praten over in de maling nemen hoor...zo iet je paaard dat echt niet!
Je paard heeft inderdaad voldoende vertrouwen in de situatie om het alleen tedurven..als je alleen maar met heel veel paarden het bos bent ingeweest en dan nu moet je in je uppie dan is dat heel angstig.
Dus bravo voor jezelf maar ook zeker voor je paard.
Blijf tegen hem praten elke keer als je naar het bos wilt..anders heb je kans dat hij toch nog een keer omdraait.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:58

goed hoor dat het nu gelukt is, maar bij ons gaat eigenlijk niemand echt alleen het bos in, vorig jaar jaar is het meest brave paard, toch een keer verschoten en is de ruitster er van af gevallen, paard er vandoor en komt tegen een auto aan, helaas heeft de da het lieve brave dier in moeten laten slapen.
sindsdien mag mijn kind niet alleen het bos in

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:41

Tjaa, gedult is de toverspreuk Lachen . Ik ga altijd alleen het bos in, nooit problemen gehad.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 06:47

vanalleswa schreef:
goed hoor dat het nu gelukt is, maar bij ons gaat eigenlijk niemand echt alleen het bos in, vorig jaar jaar is het meest brave paard, toch een keer verschoten en is de ruitster er van af gevallen, paard er vandoor en komt tegen een auto aan, helaas heeft de da het lieve brave dier in moeten laten slapen.

Dat kan ook gebeuren als je met z'n tweeën het bos in gaat.

marieke2 schreef:
Blijf tegen hem praten elke keer als je naar het bos wilt..anders heb je kans dat hij toch nog een keer omdraait.

Ja, hij heeft het gisteren weer gedaan, maar alleen stilstaan. Niet bokken, steigeren, enzovoort. Ik heb doorgezet en m'n oude "rondje gedaan" (stukje rechtuit, dijk op, stukje naar links, dijk weer af) en hierna maar teruggegaan en toch beloond. Er was ook wel erg veel lawaai buiten.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:17

Citaat:

Citaat:

Ja maar dan is er wel iemand bij die hulp kan halen. Als je in je eentje rijd en je valt er goed vanaf dan heb je een groot probleem, en meestal heb je aan een mobieltje ook niet zoveel als ie op de grond is gevallen of je bent bewusteloos! Dan is het wel lekker als er iemand bij is!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:09

Miss_R_Horse schreef:
Citaat:

Citaat:

Ja maar dan is er wel iemand bij die hulp kan halen. Als je in je eentje rijd en je valt er goed vanaf dan heb je een groot probleem, en meestal heb je aan een mobieltje ook niet zoveel als ie op de grond is gevallen of je bent bewusteloos! Dan is het wel lekker als er iemand bij is!

Ja, daar heb je gelijk in, ik gaf alleen commentaar op het voorval wat beschreven staat. Dat een paard schrikt, ruiter valt, paard wordt geschept, paard moet worden ingeslapen.. Dát kan ook gebeuren als je met z'n tweeën bent.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:13

Wat fijn joh, dat het gelukt is! En tof van je, dat je hier de moeite neemt om anderen een hart onder de riem te steken. OK dan! Gelukkig kan ik er niet over meepraten, mijn eigen paardjes hebben altijd moeiteloos het erf verlaten.. Vooral ik vind het wel een stuk spannender alleen dan met meerdere ruiters en paarden, omdat je nooit weet wat er gebeurt.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:17

Ik heb deze week precies het zelfde gedaan.. vorige week dinsdag voor het eerst alleen met een stukje draf naar buiten, en Zondag zelfs met galop Haha! ben zo trots. Die van mij stond ook nooit alleen tot ik hem zo'n 2 jaar geleden kocht. Nu staat hij heel af en toe alleen en ben dus nu heel trots!!! Haha!

(Ook op jou hoor !!)

je hebt gelijk het kan echt!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:32

Ja, het kan echt!