Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 09:54

Sinds kort rijd ik mijn paard met een thiedemanteugel. Krijg ze nu veel sneller en makkelijker aan de teugel. Normaal gesproken kreeg ik dit pas na een minuut of 20 voor elkaar. Nu stap ik ze 10 minuten goed los en haak ik de thiedeman op zijn strakst. Hier loopt ze ontspannen op naar beneden. Is dit nu slecht dat ik hier nu altijd mee rijd?

dolor

Re: Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:38

ik vind van wel. je bestrijd nu de symptomen en werkt niet aan het probleem zelf. de thiedeman is niet de oplossing. ik weet niet of je les heb, maar zo niet dan zou ik die maar gaan nemen. het is beter om je paard van achter naar voren te gaan rijden, dan gaat het van voren allemaal makkelijker. een keertje kan wel, maar ik vind dat als je iedere keer met thiedeman rijdt je je paard verpest.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 10:42

Ik heb iedere week dressuurles op aanraden van mijn instructrice ben ik met de teugel gaan rijden. Heb het zelf niet zo op hulpteugels maar zie nu dat het ook echt helpt bij mijn paard. Ze heeft voor en achter het zadel KS en is lastig te rijden en zo gaat het wel goed. Hoop alleen dat ze het goed blijft doen erop dat ze er niet op afstompt zeg maar.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:34

Volges mij is het niet bepaald goed ,
En volges mij helpt het ook niet egt ,
Nu zal het wel helpen ,, aangezien het paard ongeveer
gedwongen wordt om met het hoofd naar benede te lopen ,
Maar als je er eens mee stopt dan denk ik niet dat het
echt veel geholpen gaat hebben , x

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:00

En als er gewoon altijd mee blijf rijden dan merk ik daar niets van toch? Mijn paard is toch niet (meer) geschikt voor de sport en rijd toch geen wedstrijden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:04

Het is een hulpteugel, iets wat je dus tijdelijk moet gebruiken. Je lost het probleem er niet mee op door een hulpteugel er aan te hangen. Je zult het rijtechnisch op moeten lossen. Ik kon mijn merrie in het verleden ook niet nagevelijk krijgen. Sinds ik goed les krijg is dat probleem verholpen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:15

Waarom dan een hulpteugel?
Ik snap niet waarom je dan toch persé je paard in de krul wil trekken.
Want als je deze hulpteugel gebruikt binnen 10 minuten, zonder wedstrijdbelang (alsof dat wat uitmaakt voor de training van je paard), dan vraag ik mij toch echt af of je wel weet wat je paard kan/doet/is. Nors opkijken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:22

Het is slecht,je leert er niks van en het paard stompt er alleen maar van af.Je kunt beter wat meer goede lessen gaan volgen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:27

Als je toch geen wedstrijden rijdt, waarom geef je je paard dan niet de tijd om zelf te ontspannen ipv gedwongen te worden?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:37

MarvanTom schreef:
Waarom dan een hulpteugel?
Ik snap niet waarom je dan toch persé je paard in de krul wil trekken.
Want als je deze hulpteugel gebruikt binnen 10 minuten, zonder wedstrijdbelang (alsof dat wat uitmaakt voor de training van je paard), dan vraag ik mij toch echt af of je wel weet wat je paard kan/doet/is. Nors opkijken

Ze moet laag en rond lopen omdat ze KS heeft. Krijg het zelf niet voor elkaar om ze zo te laten lopen dus op aanraden van instructrice met thiedeman gaan rijden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:37

Elisa2 schreef:
Het is slecht,je leert er niks van en het paard stompt er alleen maar van af.Je kunt beter wat meer goede lessen gaan volgen.

Krijg ik al iedere week, niet iedereen heeft talent en een paard wat afgekeurd is voor sport en lastig te rijden is..............

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:39

laartjuh schreef:
Als je toch geen wedstrijden rijdt, waarom geef je je paard dan niet de tijd om zelf te ontspannen ipv gedwongen te worden?

Die tijd gaf ik haar ook maar als het na 20 min (meestal 45 minuten of soms langer) nog niet lukt om haar ontspannen naar beneden te laten lopen.... Ze moet daar lopen vanwege haar rug.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:47

Lijkt mij toch juist (maar wie ben ik) dat je een paard de tijd hoort te gunnen om hem te ontspannen, en niet hoort te dwingen, dwang kan nooit ontspanning leveren lijkt me.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:50

denk dat je haar met dwang in no-time helemaal vast hebt zitten over de gehele rug....

* Edit: want als ze vanzelf rond loopt, is dat een teken van ontspanning in de rug. Het hoofd omlaag is niet alleen voor de sier, het paard ''zegt'' daar wat mee.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:56

Maar is het nou vanwege haar rug of vanwege een keizersnee? Ik kan dat even niet volgen.

Ik blijf het fout vinden, zorg liever dat je het paard rijtechnisch naar beneden kunt rijden. Een paard onder dwang naar beneden rijden zul je nooit goed over de rug krijgen Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:01

Is 10 minuten niet lang genoeg dan voor instappen zonder het ding vast te doen?

Als ze eenmaal beneden loopt gaat ze ontspannen. Is het niet zo dat ze er gewoon ff door heen geholpen moet worden? Omdat ze KS met botoplossing en botwoekering heeft is het natuurlijk altijd moeilijk om er door heen te komen zeg maar. Het liefste loopt ze met dr hoofd in de lucht helemaal en schrikt ze overal van. Ik kan nu in de les mij concentreren op andere dingen ook en met sommige oefeningen zegt de instructrice dat ze haar achterbenen er al goed onderzet. Kan ze nu ook beter rechtrijden wat voorheen ook niet kon. Ze is scheef op de rechterkant. Kan ze niet rechtrichten met haar hoofd in de lucht.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:02

MISTRAL94 schreef:
Maar is het nou vanwege haar rug of vanwege een keizersnee? Ik kan dat even niet volgen.

Ik blijf het fout vinden, zorg liever dat je het paard rijtechnisch naar beneden kunt rijden. Een paard onder dwang naar beneden rijden zul je nooit goed over de rug krijgen Knipoog

En als dat nou na 3 jaar nog niet lukt en hiermee wel?????

edit Haha! Kissing Spines
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 15-09-07 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:03

ik reed eerst ook iedere dag met thiedemann maar nu niet meer.. omdat ze eerst helemaal niet nagefelijk wou worden.. maar nu wel dus ze doet het nu allemaal zelf en zonder tydemann ik ga nu zelfs met haar B starten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:09

Het is jou paard, dus jou keus. Jij vraagt hier om een mening die krijg je wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik kon het ook niet voor elkaar krijgen met mijn merrie. Totdat ik goed les kreeg Knipoog
Je kunt van alles verzinnen waarom je het niet rijtechnisch op zou kunnen lossen maar dan ben je ook niet eerlijk tegenover het paard om het op die manier af te dwingen Bloos

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:09

Als ik mijn paardje rijd, ben ik ook een poosje bezig voordat ze gaat ontspannen en nageeflijk wordt. Gebruik ik een elastiek, dan wordt ze vrijwel direct nageeflijk. Het elastiek hangt er dan gewoon voor spek en bonen bij. Alsof het tussen haar of mijn oren zit Haha! Mijn paard mankeert echter niets, dus ik neem de tijd om haar onspannen te krijgen, gebruik het elastiek nauwelijks.

Als jij je paard rijdt met een hulpteugel, die op de juiste manier gebruikt wordt (wat ik aan neem als je les krijgt). dan zal de hulpteugel bij het nageeflijk lopen geen inwerking hebben. En als je op die mannier een snellere ontspanning krijgt, lijkt me dit alleen mar goed.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:15

Je zet je paard met kissing spines aan de thiedeman teugel? Ik zou je dan toch echt aanraden een andere instructrice te zoeken! Dit kán heel veel kwaad doen.

Een paard loopt normaalgesproken, zonder spanning in de rug zonder zadel/ruiter. Een paardenrug is namelijk ook niet gemaakt voor mensen die erop willen zitten. Wanneer jij erop gaat zitten, zal dat het paard pijn doen. Vandaar dat ze met haar hoofd omhoog loopt, en niet nageeflijk te krijgen is, want ze heeft pijn, kán gewoon niet ontspannen lopen.

Dat ze naar beneden moet lopen, is dus niet zo gek, maar daarmee wordt bedoeld in ontspanning naar beneden. Omdat je paard nu wrs. pijn heeft, zal ze zich ook zonder hulpmiddelen vast gaan zetten in de rug, wanneer je haar aan een hulpteugel zet, zal ze niet meer ontspannen lopen, en zal ze zich ook absoluut niet prettiger voelen. Over het algemeen is het juist zo dat paarden zich dan nóg meer vast gaan zetten, en ook de verkeerde bespiering trainen, waardoor je nog verder van huis bent.

Je richt imo dus alleen maar meer schade aan, in plaats van ervoor te zorgen dat het beter wordt. Als een simpel shettenmeisje als ik dat weet, zou een goede instructrice dat toch zeker moeten weten.

Wat ik je wel aan kan raden, is een tijdje nu gewoon longeren, alleen maar om terug die natuurlijke ontspanning te krijgen. Longeren zonder wat dan ook bedoel ik.

Ik zou je ook aan willen raden een keertje een afspraak te maken met een osteopaat, of alleen al eens te bellen naar wat je verder zou kunnen doen.

KS zijn goed te verhelpen, mits het onder goede instructie en training gebeurt. Het punt ligt dan ook vooral bij bepaalde spiergroepen opbouwen, zodat de rug allereerst al wat meer ondersteuning krijgt.

Maar die thiedeman zou ik zsm wegleggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:17

Sorry maar als het je al 3 jaar niet lukt,waar ben je dan mee bezig? Ik zou dan niet meer op dit paard rijden.Die dwang van een thiedeman is echt niet goed voor een paard met al een beschadigde rug.Volgens mij kun je haar dan nog beter bijgezet longeren voordat je gaat rijden en van daaruit verder werken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:17

Tong uitsteken Kissing spines zie ik nu, krijg je he als moeder zijnde die een KS gehad heeft Vork Clown

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:24

@ Mistral: kon die KS van jou al niet rijmen met een vastzittende rug Vork

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:27

Nee ik snapte die combi zelf ook niet. Ik denk een keizersnee krijg je niet in je rug Clown