wie kan er tips geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

virii

wie kan er tips geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 21:24

ik heb ervaring met het inrijden en beleren van diverse jonge paarden,waaronder ook haflingers,deze waren allemaal zeer makkelijk en licht te rijden (in de mond) zoals het hoort dus.
de dochter van een kennis van me heeft een haflinger van 6 welke ze weg wil doen,of ik ga hem voorlopig rijden,ze heeft er geen tijd meer voor.
ik heb hem nu 1x gereden en zal even uitleggen hoe de situatie is:

ze rijdt hem misschien 1x in de week,een buitenrit van 1 of twee uur,langs de weg,dus recht toe recht aan hobbelen,gymnastiseren is er dus absoluut niet bij,en conditie heeft het paardje ook niet.
ze is hem ook absoluut niet de baas dus tijdens het rijden neemt hij ook een loopje met haar.

toen ik hem die ene keer reed was hij super braaf,heb toen zowel buiten als in een kleine bak gereden,in de bak gaat hij zo'n beetje als een plank de bochten door en struikeld over zijn eigen benen.het beest is echt ontzettend stijf.
verder is hij ook erg ongevoelig in zijn mond geworden,ik weet niet of dit altijd zo geweest is (al voordat dit meisje hem had) of dat dit later pas is gekomen door waarschijnlijk haar toedoen.(te hard aan de teugels trekken etc).
vervolgens is ze hem op advies van de ruitersportzaak met een hackamore gaan rijden (het werd te gevaarlijk om langs de weg te rijden met bit,want hij reageerde er niet op Frusty ) en hoe het nu verder gaat weet ik niet.
ze wil hem wegdoen of door mij laten rijden omdat ze er geen tijd meer voor heft vanwege school.

de bedoeling is dus eigenlijk dat ik hem opnieuw aan ga rijden,beginnen met grondwerk,longeren,gymnastiseren,conditie opbouwen en dan dus opnieuw de hulpen op de juiste manier weer aan gaan leren.
ik weet niet in hoeverre zijn reaktie op de bitloze optoming nog in orde is,maar ik zou hem toch graag weer aan een bit laten wennen,hoe kan ik dit het best aanpakken?net als bij een jong paard?
ik wil uiteraard beginnen om hem te leren te reageren op mijn zit en been en eventueel stemhulpen,en de teugelhulpen dus echt minimaal te gaan houden.
is dit de juiste aanpak?

superwoman

Re: wie kan er tips geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:10

met longeren denk ik dat je al een eind verder komt.
Zo kun je 'm wat conditie geven en wat buiging "vragen".
Met rijden moet je alles rustig vragen en de pony de tijd geven. Ga geen gevecht aan iig.
De kans dat je iets verkeerd doet is groot wanneer het paardje zo stijf is en ook weet hoe hij bij z'n baasje er onderuit kon komen.(verkeerde teugel druk geven etc) Zou zeker veel begeleiding erbij halen.

Dat ie nu een ongevoelig is voor het bit is niet zo'n probleem. Wanneer je 'm correct gaat met een normaal bit gaat rijden, zal het weer (langzaam) goed komen.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:28

Ik ben bang dat je idd weer van voor af aan moet beginnen..
Het gaat je heel wat tijd kosten, maar als je alles rustigaan opbouwt zal het zeker goed komen. Gun het paard alleen ook de tijd, vraag niet meteen teveel van hem.

Succes!

virii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:15

ik zal hem zeker de tijd gaan geven!ik begin eerst met grondwerk,het is namelijk een paard wat letterlijk over je heen loopt(bij dat meisje dus,ik had daar geen last van bij hem),dus eerst zullen de verhoudingen recht/duidelijk gezet moeten worden,dan de gymnastisering,dan de conditie en dan gaan we pas aan het rijden werken!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:37

Ik zou een paardenmasseur erbij halen om te beginnen. (als de eigenaar ermee instemt natuurlijk) Je hebt kans dat dit paard al z'n spieren in z'n rug heeft vast gezet omdat er nooit wat buiging is gevraagt. Longeren vind ik een goed idee. En wat betreft het rijden veel overgangen maken zodat ie beter aan je hulpen komt te staan. Succes!