zweten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 12:23

Ik vroeg het me opeens af vandaag. Na een goede training viel het me op dat mijn paard vooral aan de onderbuik en flanken en de bovenkant van de nek zweet. Terwijl hij bij het losgooien/vrijspringen meer op de borst en onderhals zweet. Heeft dit te maken met de manier van trainen; i.e. Bij het rijden de achterhand onderbrengen, de buikspieren aanspannen en de bovenlijn van de hals. En bij het losgooien/vrijspringen vrij weinig van dat alles. Of zit dit tussen mijn oren?

previr

Re: zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:21

buikspieroefeningen gedaan?? hihi
bedoel je bovenkant nek of hals?
als je bovenkant hals bedoelt ben je lekker zijn bovenlijn aant trainen.
als ie achter t zadel ook nog eens flink zweet ben je goed bezig

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:29

Bovenkant van de hals bedoel ik. Achter het zadel nog geen zweet gezien.
Ik vind het wel raar, want erg goed ging het niet; problemen met de linker buiging en flink bokken in de overgang naar galop in het begin (die buiging weer. Ben allang blij dat hij het doet, want dat betekent tenminste dat hij het kàn :p). Vaak aangesprongen en goed naar voren gereden. Misschien toch vaker doen, nog meer overgangen rijden :p

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:35

Als je je paard gaat trainen en richten op bepaalde spieren, is het goed dat hij na de training op die plekken zweet.
Dus zweten op de flanken en ook tussen zijn billen, betekent dat je tijdens de training goed op de achterhand hebt gereden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:39

Mijn paarden zweten nooit na de training, terwijl ik toch soms in een les 1.5 uur alle spieren aanpak, je hoeft je paard niet in het zweet te rijden om goed getraint te hebben, als je paard achter het zadel gaat zweten naar de staart toe ben je veels te ver gegaan.
Waarom moet een paard perse zweten om het goed gedaan te hebben, wie heeft dat verzonnen???
Je kan heel intensief trainen zonder 1 spatje zweet.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:45

@Midgie,die opmerking dat als die achter het zadel zweet dat je te ver bent gegaan vind ik een beetje raar.
Ik rij eigenlijk altijd meer en deel van de tijd alleen maar los en train zo'n 15 min daarna nog ongeveer.Mijn paard zweet regelmatig achter het zadel en tussen der billen.
Wil dit dan zeggen dat ze teveel heeft gedaan?Terwijl ik meer en deel voorwaarts neerwaarts rij en haar de laatste 15 min oppak met veel overgangen en zijgangen?
Daar geloof ik niet zo in.

Edit: Spelfouten

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:52

midgie schreef:
als je paard achter het zadel gaat zweten naar de staart toe ben je veels te ver gegaan.
Waarom moet een paard perse zweten om het goed gedaan te hebben, wie heeft dat verzonnen???
Je kan heel intensief trainen zonder 1 spatje zweet.

hoezo veel ste ver? als het paard achter het zadel gaat zweten is ie zich daar lekker los aant laten, best wel handig want zolang ie de rug vasthoud zullen alle andere oefening moeilijk of bijna niet gaan.

en paard perse zweten? het ene paard zweet meer als het ander , maar als t absoluut niet zweet dan weet ik niet of je deze wel lekker los gewerkt hebt.
mijn paard is na een dressuur ook niet zeiken nat maar meestal zie je wel de plekjes nat waar ie het meest gewerkt heeft, is toch alleen maar een goed teken?!?!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 09:34

Sommige paarden zweten nu eenmaal meer dan andere. Die van mij zweet altijd na het werk, zelfs al is het enkel grondwerk geweest.
Zweten achter het zadel lijkt mij ook niet goed. Je wilt toch juist dat hij daar loslaat? Zweten komt van de warmte die ontstaat bij het regelmatig aanspannen van een bepaalde spier, niet van het loslaten lijkt me, maar misschien dat ik het mis heb?