Artrose door slofteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte1

Artrose door slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:09

Ik vraag me af of een paard artose kan krijgen door verkeerd gebruik van een slofteugel. Misschien een stomme vraag hoor, maar bij mij is er iemand op stal die de slofteugel elke dag gebruikt en in mijn opzicht op een verkeerde manier, de slofteugel is konstant gespannen, nooit een keer los. Nou is laatst bekend geworden dat dat paard artose heeft aan z'n voorbeen. Heb weleens gehoord dat een paard artose kan krijgen door verkeerd gebruik van een slofteugel dus ben benieuwd of er iemand hier is die dat weet en of dat waar is.

Ramiro

Re: Artrose door slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:12

op de manege waar ik vroeger stond, reed ook iemand constant jaar in jaar uit met slofteugel en ook niet op een correcte manier. Dit paard heeft er ontzettend letsel aan overgehouden, het kraakbeen tussen de rugwervels was gewoon weggesleten en die kreeg uiteindelijk ook artrose. Het kan dus wel, maar ik denk niet dat de slofteugel zoveel effect heeft op een voorbeen,, dat ze er artrose van krijgen, maar ben geen dierenarts Knipoog

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:31

en als ze er heel erg door op de voorhand gaan lopen?

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:36

daar had ik nog niet aan gedacht, maar loopt een paard van nature ook niet op de voorhand dus daar moeten ze toch wel op ingesteld zijn?
Ik weet het eigenlijk ook niet, weet alleen de dat paard het aan zn rug had gekregen door langdurig verkeerd slofgebruik.

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:07

Een paard zal geen artrose krijgen door een slofteugel.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:27

wel door langdurig verkeerd gebruik van de slofteugel, niet van de slofteugel zelf

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:48

in denatuur zit er geen ruiter op dus das heel anders.
ik acht het niet onmogelijk.
het paard had er misschien al aanleg voor en is het door het oncorecte slofgebruik allemaal versneld en verergerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:51

Een paard dat je verkeerd rijd kun je idd naar de knoppen rijden.
Dus verkeerd rijden met slof, dus zonder rechtrichten enzo..moet dat ook wel kunnen lukken...

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 22:53

Ramiro schreef:
op de manege waar ik vroeger stond, reed ook iemand constant jaar in jaar uit met slofteugel en ook niet op een correcte manier. Dit paard heeft er ontzettend letsel aan overgehouden, het kraakbeen tussen de rugwervels was gewoon weggesleten en die kreeg uiteindelijk ook artrose. Het kan dus wel, maar ik denk niet dat de slofteugel zoveel effect heeft op een voorbeen,, dat ze er artrose van krijgen, maar ben geen dierenarts Knipoog

Weet idd ook dat een paard(om het zo maar te zeggen) behoorlijk verknald kan worden door verkeerd gebruik van een slofteugel, ik ben er zelf ook geen voorstander van. Het enige wat ik wel weet is dat het betreffende paard al iets met z'n rug had/heeft voordat de slof er aan te pas kwam, ik vraag me dan ook echt af waarom iemand dan zo'n slofteugel gebruikt, maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk heb dan wel medelijden met het paard, zeker bij verkeerd gebruik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:06

Dat zouden meer mensen moeten hebben medelijden en gevoel voor een paard, zeker altijd maar met slof rijden , (ik ben so ie so niet voor met hulpteugel rijden in welke situatie dan ook) is in mijn ogen niet echt kunnen rijden, niet het op kunnen lossen van dingen en geen geduld hebben, moet je dan eigenlijk wel op een paard kruipen??

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:16

Nou ja, als dat paard inderdaad continue strak op de slof word getrokken, zonder achterbeen gebruik, dan gaat hij op de voorhand denderen. Tja als dat te veel gebeurd, dan ben ik er zeker van overtuigd dat dit tot artrose kan leiden.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:36

midgie schreef:
Dat zouden meer mensen moeten hebben medelijden en gevoel voor een paard, zeker altijd maar met slof rijden , (ik ben so ie so niet voor met hulpteugel rijden in welke situatie dan ook) is in mijn ogen niet echt kunnen rijden, niet het op kunnen lossen van dingen en geen geduld hebben, moet je dan eigenlijk wel op een paard kruipen??

Dat vraag ik me eigenlijk ook wel af. Ik snap ook niet dat ze dat aandoet bij d'r paard (heb er overigens weleens wat van gezegt), volgens mij kijk je dan niet in belang van je paard en ik vraag me dan af of je dan wel het beste voor heb met je paard. Tja sommige mensen denken alleen aan zichzelf, zolang ze maar kunnen bliijven rijden.

Norway_girl schreef:
Nou ja, als dat paard inderdaad continue strak op de slof word getrokken, zonder achterbeen gebruik, dan gaat hij op de voorhand denderen. Tja als dat te veel gebeurd, dan ben ik er zeker van overtuigd dat dit tot artrose kan leiden.

Ik zat hier ook aan te denken dat het paard idd op die manier toch artose kan krijgen, je ziet ook als ie gereden wordt dat z'n achterhand er maar achteraan sloft, tilt z'n achterhand zeker niet op, maar vind dat idd ook niet zo gek als ie continue strak wordt getrokken. En wat ik al helemaal raar vind is dat haar instructrice hier niks van zegt, lijkt me geen goeie instructrice. Een goeie instructrice zou dit nooit toestaan lijkt me.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:01

Als een slof verkeerd gebruikt wordt dwing je het paard in een houding die weleens héél slecht kan zijn, ja.
Bij goed gebruik is het zeker niet slecht, bij slecht gebruik lijkt het mij heel goed mogelijk dat een paard er op den duur van 'slijt'!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:45

Norway_girl schreef:

Ik zat hier ook aan te denken dat het paard idd op die manier toch artose kan krijgen, je ziet ook als ie gereden wordt dat z'n achterhand er maar achteraan sloft, tilt z'n achterhand zeker niet op, maar vind dat idd ook niet zo gek als ie continue strak wordt getrokken. En wat ik al helemaal raar vind is dat haar instructrice hier niks van zegt, lijkt me geen goeie instructrice. Een goeie instructrice zou dit nooit toestaan lijkt me.[/quote]

Dit ben ik helemaal met je eens, een instructeur zou juist moeten zien wat goed of fout gaat. Maargoed, als de instructie zelf met slof rijd op een foute manier, dan zal het niet echt opvallen denk ik. Er zijn zat instructeurs die het `denken` te weten, maar het toch niet helemaal weten. Maargoed dat terzijde.

Ik vind het gewoon zonde dat een paard atrose moet krijgen, waneer het niet snel genoeg doen wil, wat de ruiter zegt.