ik wil conditie opbouwen maar die pony is niet vooruit te br

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimG

ik wil conditie opbouwen maar die pony is niet vooruit te br

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:00

hoi allemaal,
ik rij op een haflinger en het is echt een schatje! Maar wel een enorme dikzak, ze staat in het land en haar baas doet er eigenlijk bijna niets mee.
Nu wil ik haar conditie opbouwen en ook nog een beetje manieren leren. Ik rij nu bijna elke dag en laat haar daarna nog 20 minuten in de stapmolen om haar spieren rustig te laten afkoelen.
Met rijden wil ze echter helemaal niet voorwaarts, ik rij met een zweep maar een tik maakt geen enkele indruk, ik vang een bok en geen pas harder. Maar als ze bokt geef ik een tik en dan weer een bok enz ....
Hoe kan ik mijn paard meer voorwaarts maken ? ik dacht zelf aan kleine sporen aantrekken ? en hoe kan ik dat bokken afleren ?
groetjes Kim

Kimberbieken

Re: ik wil conditie opbouwen maar die pony is niet vooruit te br

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:11

Sporen aantrekken is volgens mij geen optie. Die dienen om de hulpen te verfijnen, niet om je pony aan te drijven.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:20

Ik zou ook niet naar sporen grijpen!
Op een gegeven moment wordt hier ook niet meer op gereageerd..

Haar longeren?
Werken wat afwisselender maken?
Afvallen als je zegt dat ze veel te dik is?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:24

rustig opbouwen.
rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
geef haar de kans dus een conditie te krijgen
dat heb je niet in 1 dag.
veel overgangen rijden, geef haar af en toe rust en lekker lang buitenrijden helpt vaak ook Ja
loopt vaak niet zo zwaar & saai als een bak.
en motiveerd beiden! Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:28

Eens proberen een rondje zo hard mogelijk te draven en bij alles wat ze versneld meteen belonen. Dat een paar keer doen en steeds meer uitbouwen zodat je daarvan je gewone tempo kan maken.
En belonen met stappen.. maar niet sukkelen. Stappen is gewoon lekker voorwaarts en actief, maar wel een beloning.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:30

Gewoon lekker veel naar buiten toe, beginnen met heel lang stappen. En dan langzaamaan lekker erbij draven, en dan ook weer lange stukken. Daar bouw je conditie mee op. Met af en toe in de bak rijden krijg je dat niet voor elkaar.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:34

Je schrijft dat je elke dag rijd.
Ik denk dat je daar al de mist mee in gaat.
Probeer het rustig op te bouwen en geef haar 2 dagen in de week rust, zodat ze haar spieren weer kan herstellen en de indrukken die ze krijgt te kunnen verwerken.

Hoe oud is ze en rijd je haar alleen maar in de bak of ook buiten?

Pas ook op dat het niet te eentonig word.
Ga bv 1x fietsen, wandelen, rijden in de bak, buitenrijden, longeren, vrij springen... je bent de week rond, zij heeft conditie op kunnen bouwen en heeft geen eentonig werk hoeven te leveren.
Probeer buiten veel stapkilometers te maken.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 20:50

Ik mag van de eigenaresse (nog) niet naar buiten, zij is namelijk zelf erg bang voor het paard en heeft haar slecht onder controle.
ik schreef ook dat ik probeer elke dag te rijden, maar ze hefet dus ongeveer 2 dagen in de week rust.
Maar ze is gewoon redelijk lui en bokt als ze geen zin heeft .... Ik probeer afwisselend te rijden maar elke overgang die ik wil rijden is een gevecht.
vooral dit vechten wil ik proberen minder te maken maar zoals ik al zei van die eigenaresse mag ze alles ...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:09

Is er niet iets heel anders aan de hand?
Is haar rug of gebit wel eens na gekeken?

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:12

Ik had het zelfde met mijn vorig verzorg haf.
Ben veel buiten gaan rijden. Zeker als er een vriendin op haar paard mee ging ging het heel goed.
Zo is zijn conditie heel wat verbeterd.
Ik gaf hem 2 a 3 dagen in de week rust en later nog minder.

Veel succes

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:16

mijn fries was eerst ook niet vooruit te branden, en reageerde ook met bokken op de zweep. Nu is ie fijn aan het been en super voorwaarts.

In het begin veel overgangen rijden, en hier conseqeunt zijn. Dus jij geeft been en paard reageert, 1x beenhulp moet voorwaarts zijn is dit niet zo dan bij 2ex beenhulp ook een zweephulp. Als jij zorgt dat je conseqeunt bent dan komt het langzamerhand wel. Het heeft bij mij ook goed geholpen om veel te wisselen. Dus rijden in de bak, buiten, op het land tussen hindernissen etc.

ALs ze bokt op de zweep, geef je nog een zweephulp bokt ze weer dan weer die zweep erover.
Ik had een lui paard wat geen respect had voor wat dan ook, nu heb ik een voorwaarts paard wat fijn aan de hulpen staat je moet echt conseqeunt blijven en het duurt even (bij mij heeft het 4 maand geduurd) succes

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:22

bouw eerst een band op en leer je pony goed kennen zodat je naar buiten kan ..
longeer veel op stemhulpen en beloon als ze dingen geod doet.
haal haar niet van krachtvoer af.. ga lekker over het erf met haar stappen. probeer een keer te springen .. losspringen of erop..

eens rustig opjagen .. en daarna bij je roepen en belonen (vergroot ook je band)

daarna elkker rustig aan het handje naar buiten toe.. eerst 5 minutjes daarna opbouwen

en gedult!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:31

ik zou juist wel sporen gebruiken maar dan geen stompe ,wielsporen zijn volgens mij hier de beste optie

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:46

sporen zijn om hulpen te verfijnen .. niet om te drijven en harder door te komen!

niet doen dus!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:21

ik heb hier ook beetje last van, paard waar ik op rijd is vrij sloom. ze is altyd met sporen gereden dus dacht misschien dat dat het was maar ik kijk hier even mee!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:31

Kijk even op dit topic: viewtopic.php?f=8&t=816117 . Daar heb ik mijn uitleg gegeven over hoe je een paard aan het been moet rijden (+ ik heb ook een paar interessante links van andere topics erin gezet, gewoon even mijn berichten op dit topic controleren).

Je zegt dat het paard enorm dik is, dan is het vrij normaal dat hij niet zo snel gaat. Dikke mensen kunnen heel vaak toch ook niet zo goed lopen? Misschien toch wat op dieet zetten (enorm dikke paarden_zoals jij het zegt_ zijn echt niet gezond dus daar moet wat aangedaan worden! Bespreek het eens met de eigenaar.) en conditie erg rustig opbouwen. Ga niets overhaast doen, bedenk zelf maar eens dat als jij normaal nooit loopt opeens 40 minuten aan een vrij hoog tempo moet gaan lopen dat dat niet makkelijk is! Opbouwen is de boodschap dus Lachen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:18

Als het paard te dik is heeft hij ook weinig conditie, dus logisch dat hij niet vooruit te branden is, ik zou lekker veel aan de hand gaan wandelen buiten en niet te veel willen met rijden op het moment,
Je zweep door midden breken en zeker geen sporen aan doen.
Hij bokt niet voor niets , dat doet hij om te zeggen dat je gemeen ben en hij dat niet pikt, kun ej steeds harder gaan slaan, maar dan kun je beter even de zweep over jezelf halen, kun je voelen hoe dat voelt voor zo`n dier, erg vernederend toch??
Wees blij dat hij zich verzet tegen de zweep, dan heeft hij tenminste nog zijn eigen karakter en sla dat niet kapot zoals zo vaak gebeurd.
Als je al wat vriendelijker en meer vertrouwen in het paardje gaat krijgen komt de snelheid vanzelf.

Stapmolen vind ik voor luien mensen die liever lui dan moe zijn, trek je loopschoenen aan en ga conditie opbouwen.

Leer haar dan in de cirkel wat snel en langzaam is en ga dan pas weer aan het rijden denken.

Het dier heeft in elk geval manieren maar word niet begrepen, dus leer samenwerken en geen baas te spelen op een oneerlijke manier door te slaan met de zweep.
Sucses in elk geval en bedenk in elk geval dat het dier eerlijk is en dat jij eerlijk moet zijn om een eerlijke behandeling van hem terug te verdienen.