nieuw verzorgpaard@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

nieuw verzorgpaard@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:43

foto's van mijn nieuw verzorgpaard: er is nog heel veel werk voor de boeg!!! de foto's zijn allesbehalve flatterend, maar ik heb het met opzet gedaan, om goed te kunnen zien waar het schoentje knelt: hoewel het nogal een hevige merrie is, is ze bijlange niet genoeg vooruit en tegen de hand, ze is fel naar rechts scheefgericht, om maar te zwijgen over mijn aardappelzakhouding...

alle (onderbouwde)tips om te verbeteren zijn welkom!

sbw rechts:
Afbeelding
Afbeelding
sbw links (gaat zeer, zeer moeilijk):
Afbeelding
galop links (tegen de hand, totaal uit balans):
Afbeelding
draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
stap of draf:
Afbeelding

Fianne

Re: nieuw verzorgpaard@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:45

Vaker met stang en trens gereden..?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:47

klein gokje van niet...

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:47

hey, leuk paard ten eerste... en ten tweede let erop dat je je hakken niet zo optrekt en je handen niet vastzet en te hoog houdt en probeer zelf rechtop te blijven zitten al is dit erg moeilijk:P en waarom rijd je met stang en trens als ik het goed zie? verder leuk paardje en succes

omie_rulezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:48

Ja ik vraag mij ook af waarom je met stang en trens rijd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:48

Fianne schreef:
Vaker met stang en trens gereden..?

Dat was ook het 1e wat ik dacht.

Waarom nu al SB? Ga eerst de ontspanning opzoeken aub... Knipoog

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:49

ziet er niet erg prettig uit... Misschien zou je beter een ander bit erin kunnen gooien en helemaal aan het begin beginnen met instructie, sorry Schijnheilig

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:50

leuk paard, maar inderdaad nog veel om aan te werken...

ben het helemaal met het commentaar van fjordie eens en zou gewoon flink dooroefenen!
en ook qua training zou ik het rustiger aan doen waarom inderdaad nu al met Sb beginnen als de basis nog niet lekker voor elkaar is?

maar mag ik vragen waarom je met stang en trens rijd? want lijkt er niet op dat dit iets toevoegt aan de hulpen of training en vind ook dat je hem te streng gebruikt...

succes!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:51

Vind het er niet ontspannen uitzien.
Misschien een idee om een ander bit erin te hangen en eerst naar de ontspanning gaan zoeken met een instructrice?
En pas SB en stang en trens als jullie er beide aan toe zijn,

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:51

ja, dat had ik al bij het begin moeten vermelden: het is een PELHAM. beslissing van de eigenaar.
ik rij veel liever met een gewone trens, maar volgens mij is ze daar toch iets te sterk voor.
uit de foto's lijkt het een grote trekpartij, en nochtans ben ik me zeer bewust dat ik daar niet aan moet toegeven en heb ik de hele tijd zitten "geven en nemen". snif...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:52

ik denk dat je eerst met de basisbeginselen moet gaan beginnen met deze merrie en dat allemaal op een trensje

waarom gelijk al schouderbinnenwaards als je de merrie nog niet onder controle hebt?
hou je handen laag en probeer daar niet je evenwicht uit te halen

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:54

nou dan zal ik toch maar even overleggen met de eigenaar want dit komt jou niet ten goede en het paardje ook niet als het paard met stang en trens al niet te rijden en te houden is vraag ik me af wat er vroeger dan ingehangen heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:55

Al is het een pelham, dan hoef je nog steeds niet zo te trekken. Sorry hoor maar ik kan het niks anders noemen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:59

hoeveel pagina's wedden we? stuk of 10?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:04

Leuk paard hoor!

Ik snap alleen die eigenaar niet dat ie zo maar iemand met trens en stang laat rijden! Zo te zien heb je er geen ervaring mee, want het paard loopt niet lekker ontspannen. Ik zou het toch eerst is na vragen waarom en wat er daarvoor in gehangen heeft. Als ze nu al niet te houden is??

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:06

MissBambi schreef:
hoeveel pagina's wedden we? stuk of 10?

Zoiets. ROFL ROFL

Maaruh even voor de TS.

Ik vind dit er heel erg gespannen en onervaren uitzien.
Je doet er zeer verstandig aan om goede instructie te zoeken.
Daarnaast heel erg veel gaan werken aan de basis en je houding en zit.
Oefeningen zoals SB kun je beter laten voorlopig. Knipoog
En als het even kan, een gewoon gebroken trensje en geen pelham.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:08

Hai, leuk paard!
Als je m probeert lekker wat meer naar voren te rijden, en wat losser in je armen wordt gaat t denk k helemaal goed komen. Lekker rijden en geniet ervan.
Succes

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:20

hoi.

bij een nieuw paard wat je pas rijd is het denk ik verstandiger om niet met oefeningen als SB wijken enzo aan de slag te gaan, rustig opbouwen is het beste voor jullie beide en geeft een stuk minder spanning.

Als het paard zo sterk is probeer haar dan beter te laten luisteren door overgangen schakelen en veel belonen als ze het goed doet. (die sterkheid (is dat een woord) wordt alleen maar aangesterkt door de spanning die samengaat met moeilijk oefenigen en een scherp bit.)

je zegt dat je haar liever met trens rijd ipv pelham (maar het moet van de eigenaar, praat daar eens over) , probeer dan met minder druk op de teugels te rijden (als je ze naar jouw gevoel dan toch niet goed genoeg luistert probeer het dan op te lossen met de bovenste teugel). En voorwaarts neerwaart ipv al gelijk zo opgericht.
Je zegt geven en nemen maar je kunt beter denken in de trend van het is vragen en geven anders krijg je die spanning die er nu zit echt niet uit.

Longeren voor het rijden maakt haar mischien minder stijf en sterk probeer dat eens.
Een aantal keer een lesje nemen kan ook een helehoop helpen.

Ik hoop dat je hier iests mee kan en Veel succes Lachen
Laatst bijgewerkt door lovelynutia op 12-09-07 15:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:22

De pelham is een combinatie van een stang en trens. Het heeft gewoonlijk een iets gebogen mondstuk met korte scharen, waaraan je teugels kan bevestigen en grote ringen ter hoogte van het mondstuk voor de andere teugels. Het kan dus als stang-en-trensbit gebruikt worden (maar je kan het ook met één teugel gebruiken). Dit bit wordt gebruikt bij pony's met een kleine mond, waarvoor stang én trens teveel in de mond is.

''is ze bijlange niet genoeg vooruit en tegen de hand, ze is fel naar rechts scheefgericht''

Elk paard heeft een natuurlijke scheefheid, ik raad je aan om te kijken op de website van Antoine de Bodt = http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/

''Hieronder treft u de algemene eerste stap tot recht richten van een paard. Wij raden aan, als u onderstaande stap in praktijk wil brengen, om een les bij ons op het trainingscentrum te komen volgen of op een van de lesdagen in Nederland, zodat wij u meer specifieke persoonlijke uitleg, adviezen en aanwijzingen kunnen geven! N.b. Bij een extreem links- of rechtsgebogen paarden is een andere aanpak nodig en is onderstaande tekst niet van toepassing!

Een recht gericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen even gemakkelijk en met gelijke aanleuning laat buigen op vraag van de ruiter.

Om dit resultaat te verkrijgen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. De buitenteugel is altijd de rijteugel. Door het paard in contrastelling te rijden zal het zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal het paard zich recht maken.

Begin met een rechtsgebogen paard op de rechterhand op de binnenhoefslag te rijden en met een linksgebogen paard op de linkerhand. Stel het paard naar buiten (contrastelling), zover dat er op beide teugels evenveel druk ontstaat en het paard de neiging heeft naar de hoefslag te lopen. Blijf op uw binnenzitbeenknobbel zitten, om te voorkomen dat het paard naar de hoefslag loopt. Zo rekt u de korte spieren op en maakt u deze lang en soepel.

Daarna verandert u van hand en rijdt u grote voltes, wederom met contrastelling. Zorg er voor dat de volte mooi rond en steeds op dezelfde plek gereden wordt. Valt het paard op de binnenschouder, zet dan de voorhand naar buiten met twee teugels. Valt het paard over de buitenschouder, zet dan de voorhand naar binnen. Zo zorgt u ervoor dat het paard ontspannen en recht gaat lopen op de volte.
Als het paard recht loopt, rijdt u geen contrastelling meer en is het tijd voor de volgende stap'''

Rechtrichten is voor elk paard super belangrijk, hiermee voorkom je blessures.
Zelfs paarden met hoefkatrol kunnen met goed rechtgericht rijden weer rat lopen.

Ik zou je echt aanraden om deze site te bekijken.
Ook zou ik net zoals waarschijnlijk heel bokt zegt een ander bitje kiezen, je paard went namelijk aan een bit. Wanneer je een te heavy bit neemt werkt dit straks alleen maar in je nadeel wanneer je in de hogere dresuuur komt. Omdat je steeds fijnere hulpen moet gaan geven, daarvoor is stang en trens bedoeld. Ook is een zachter bit veel fijner voor je paard, en vooral bij de basis beginselen.

Dat tegen de hand kan namelijk best door de pelham komen, als deze te scherp inwerkt kan ze opstandig worden, wat natuurlijk best logisch is als je het door de ogen van een paard bekijkt..
Dat voorwaartse: veel overgangen rijden, en consequent zijn met been geven. Let er op dat je niet constant mee beweegt en drijft. (haha ik spreek uit ervaring hoor!)

Zo een heel stuk, maar wat tips. Want aan alleen maar negatieve opmerkingen heb je ook niks.
Veel succes met oefenen, ik ben benieuwd over 2 maanden !

xxxx

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:24

Probeer het gewoon eens op een trensje, misschien pakt het heel goed uit.!
Neem regelmatig les en probeer eerst lekker voorwaars neerwaarts te rijden voordat je em op gaat pakken.

Succes!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:26

ik vind het knap van je dat je ook mindere foto's op bokt plaatst! *zo nu en dan komen er ook nog serieuze bokkers voorbij, die niet alleen maar herhalen wat er al gezegd is, en die misschien nog nuttige tips hebben*

ten tweede leuk paard, lijkt erg gespannen, zadel zit goed? gebit is goed? rug is goed? kortom, als je paard niet lekker loopt, loop eerst eens even na of je paard nergens last van heeft. daarna zoek je het probleem bij jezelf.

Ik denk dat jij zelf ook wat gespannen raakt na verloop van tijd, omdat het paard niet mee wil werken. werk aan je ontspanning, lukt het niet, dan gewoon ook maar even ophouden met een bepaalde oefening.. ga lekker terug naar voltes rijden, netjes de baan door etc. het klinkt simpel, maar vanuit simpelheid kun je uitbouwen.

en dan de laatste tip, wordt ik toch nog een vervelende bokker, vraag aan de eigenaresse of je les mag nemen. al is het maar 1x in de week, het kán een wereld van verschil maken!

Succes ermee Lachen

Melissa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:37

Snap uit je eigen intro tekst dat het een "heet gebakke tante"kan zijn.
Probeer in de SB je binnenteugel niet zo strak te nemen. (zo trek je je paard om en krijg je niet de Lengtebuiging) Meer met je buitenhand begrenzen.
En wat het bit betrefd, daar kan ik geen uitspraak over doen want het is tenslotte mijn paard niet. (en de eigenaar doet toch wat hij/ zij zelf wilt)

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:38

zoals ik al eerder zei, het is allemaal nog wat zoeken en proberen. en heb ik met opzet extra weinig mijn best gedaan om goed te doen uitkomen wat er allemaal mis gaat. bovendien leek ze mij nog meer scheefgericht dan de vorige keren.

ze is inderdaad erg moeilijk te ontspannen, maar "onhoudbaar" is ze zeker niet, ook al lijkt dat zo op de foto's.
ik heb toen veel te veel met mijn handen zitten prutsen en veel te weinig been gegeven. nu heb ik echt goed beseft dat je haar enkel goed kunt ontspannen door omgekeerd te werk te gaan: veel, veel activer vooruit rijden!

en mea culpa voor die sbw: het was een poging om haar wat meer te doen buigen. maar ik zal voortaan lekker heel veel cirkeltjes rijden...

Savannah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:40

JEETJE :|

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:46

Ik vind het er een beetje onverantwoord uit zien eerlijk gezegd..
S&T hoort eigenlijk te zorgen voor een betere contacthouding.
En een pelhalm ook.
En misschien dat ik dan weer te lief voor een paard ben, grenzen zijn er.
ik vind dat je erg hard in zijn mond trekt.
Zijn hoofd schiet helemaal onhoog!
Maarja, ik zal verder neit te veel zeggen anders ben ik morgen nog niet klaar en daar zit ik niet echt op te wachten...
wel een heel leuk paard Lachen