Bit ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emelyke0

Bit ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:14

Hy !!
Mijn paard is nogal nerveus bij het rijden en op wedstrijden durft ze zelfs kleine steigertjes te maken, nu rij ik met een gewoon rubberen bit, maar zou ik geen bit kunnen aankopen waarmee ik een beetje meer kracht heb over m'n paardje ? Enja, welk bit dan ?
Hieronder heb ik een paar bitten gekopiërd van de site harry's Horse, misschien kun je ff kijken en zeggen welkéén er misschien helpt.

Overzicht bitten:
Zie de site http://www.harryshorse.nl/, ga dan naar 'producten', 'assortiment' en ga dan naar '06. Hoofdstellen/Bitten'

marouschka02

Re: BIt ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:16

ik zou niet het bit aanpassen maar het stijger probleem.Dit is verzet en een scherper bit kan dit alleen maar erger maken.

emelyke0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:21

ja, maar het is ook voor op wedstrijden dat m'n paard kan stilstaan, bevoorbeeld bij de draf deed m'n paardej uitgestrekte draf door de zenuwen, moest ik nu een bit hebben die dat een beetje kan minderen...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:51

emelyke0 schreef:
ja, maar het is ook voor op wedstrijden dat m'n paard kan stilstaan, bevoorbeeld bij de draf deed m'n paardej uitgestrekte draf door de zenuwen, moest ik nu een bit hebben die dat een beetje kan minderen...

Dat kan wel. Maar toch denk ik dat marouschka02 gelijk heeft dat je niet van bit moet veranderen, maar aan het stijgeren moet gaan werken.
Maar: zelfs dat stijgeren heeft een oorzaak en DAAR moet je eigenlijk aan gaan werken. Mijn advies is: zorg dat JIJ jezelf rijtechnisch sterk verbeterd ZONDER dat je daar andere hulpmiddelen voor gebruikt. Hiervoor kan je het beste zorgen dat je minimaal 1 keer per week les krijgt van een GOEDE instructeur/trice.
Daarnaast zeg je dat je paard zenuwen heeft en dan vraag ik me af: heb jij die ook op wedstrijd? Meestal komen zenuwen van een paard door 1. dat de ruiter zenuwachtig is en/of 2. doordat het paard geen of te weinig vertrouwen heeft in de ruiter.
Heel veel succes ermee!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:17

ik denk niet dat je het probleem in het bit moet gaan zoeken, eerder op spanning, tis toch anders op concours als thuis ,veel meer paarden.
een van mijn jonge paarden heeft ook een hele tijd gehad als ik op concours tussen de paarden kwam moest ik gelijk aan draven of galopperen. even de spanning eraf, ik heb op het begin ook heel terrein gezien, niet dat ie dat uit boos deed of geen respect, waren zo veel paarden zo veel plaats das toch een beetje plezier denk ik, levert natuurlijk spanning op voor jou dus ongemerkt ook voor je paard.
en misschien veroorzaak je die steigeringetjes wel zelf, vanwege dat ze wat gespannender is, jij ook, je neemt meer druk op de teugel en je paard wil graag vooruit,
ik denk even lekker rondgalopperen, is verlichte zit is dan misschien makkelijk, even de spanning eraf en dan moet t lukken.
succes, en even laten horen he!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:37

Je moet niet het probleem bij het bit zoeken, maar bij jezelf, je kan zo wel steeds een rotter bit kopen, maar daar los je niets mee op en is niet eerlijk tegenover je paard.
Zoek hulp waar het probleem vandaan komt !!!

emelyke0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:02

okj zalik zkkr doen !

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:36

Ga niet het probleem zoeken bij het bit, maar bespreek het probleem met je instructrice.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:20

Ik zou zelf ook niet snel het bit veranderen, zeker als zij hierop in de training er goed op loopt, want dan zit het probleem ergens anders.

Ik zou het probleem aanpakken, het stijgeren. Misschien zijn jullie beide een beetje zenuwachtig. Voopr stijgeren is de oplossing voorwaartst.

Verder zou ik, om de wedstrijden leuk te houden. Een paar keer zonder te starten gaan rijden op het losrijd terein van een wedstrijd (als je dit vraagt kan dit meestal wel). Om zo de spanning van het winnen/wedstrijd te verminderen.