met zweep leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uzansaL

met zweep leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 08:13

ik wil met mijn paard met zweep leren rijden maar iedere keer als we de zweep gebruiken springt ze op hol.. en dat dan met een klein tikje.!
we proberen het iedere keer met een klein tikje maar ze springt heel de tijd weg!
hoe kunne we dit doen? iemand tips?

groetjes

Lise81

Re: met zweep leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:38

Ik zou eerst vanaf de grond haar laten wennen aan aanrakingen met de zweep. Rustig over haar heen wrijven, haar er aan laten ruiken e.d.
Zorg ook dat je geen tikjes geeft, maar hem rustig tegen haar aanlegt.
Wanneer gebruik je de zweep en waarvoor? Want als ze al zo heftig op een zweep reageert denk ik dat ze wel reageert op je been door opzij/vooruit te gaan of doet ze dat niet?

uzansaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 08:44

Lise81 schreef:
Ik zou eerst vanaf de grond haar laten wennen aan aanrakingen met de zweep. Rustig over haar heen wrijven, haar er aan laten ruiken e.d.
Zorg ook dat je geen tikjes geeft, maar hem rustig tegen haar aanlegt.
Wanneer gebruik je de zweep en waarvoor? Want als ze al zo heftig op een zweep reageert denk ik dat ze wel reageert op je been door opzij/vooruit te gaan of doet ze dat niet?

ze springt helemaal weg als mensen naast mij een paard een tik geeft met hun zweep..
ook heeft ze ook bok neigingen en niet willen werken..
mijn instructise moest ik ook haar leren rijden met een zweep Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:51

waarom heb je een zweep nodig?
klinkt alsof ze gevoelig genoeg is, als je de zweep niet echt nodig hebt weg laten dat ding Tong uitsteken
en anders begin je met een heel korte en dan wat langer , sommige paarden vinden zon lange zweep naast zich bungele niet zo fijn.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:51

Bok-neigingen en niet willen werken, zijn vaak een uiting van pijn. Dus zadel en paard na laten kijken, dan weet je iig zeker dat je niks forceert. (En je over een jaar een kreupel paard hebt).

Ondertussen kan je haar wel vanaf de grond aan de zweep laten wennen.

Als dat allemaal goed is zou ik toch een sloom paard maar even weg laten springen. Het is namelijk wel een reactie. Geef haar eerst wel de ruimte om vooruit weg te kunnen en zet haar daarna op een volte.
Het is wel lastig als andere mensen in de bak rijden, dan is zo'n ongeleid projectiel niet erg fijn.
Hoe lang ben je nu bezig/ hoe vaak heb je eigelijk met zweep gereden?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:07

Lise81 schreef:
(...)Als dat allemaal goed is zou ik toch een sloom paard maar even weg laten springen. Het is namelijk wel een reactie. (...)

Inderdaad, het paard reageert op de zweep. Waarschijnlijk nog erg overdreven, maar het is tenminste een reactie. Zelf zou ik die reactie even laten duren en daarna weer met je zit opvangen, maar dat ze reageert is goed, dus daar kan je haar niet voor straffen. Zelf zou ik haar niet op de volte sturen in tegenstelling tot Lise81, maar gewoon rustig terug laten komen na de reactie.
Een dier moet natuurlijk ook leren waar een zweep voor is en zijn angst 'inruilen' voor respect voor de zweep. Op de grond kan je het een paard goed leren en probeer een paard er niet alleen mee te straffen, maar ook te belonen. Probeer dan wanneer ze reageert haar te aaien ermee.
Het belangrijkste is geduld en misschien is het een idee om voorlopig nog even op rustige tijdstippen te gaan rijden of kijken of je ergens anders kan rijden, zodat je zonder al die afleiding van de andere paarden je paard rustig kan laten wennen.

Heel veel succes!

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:24

veel geduld hebben, gewoon rijden met de zweep en alleen gebruiken als je hem echt nodig hebt, dan een beetje kriebelen ermee.
en zoals hierboven al gezegd is, het is een reactie! beter veel reactie dan geen reactie!
succes

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:42

Ik sluit me aan bij Lise81 Lachen.