Zelf heb ik een rustige 3,5 jarige staan.
Hiermee ben ik begonnen met poetsen en daarna wandelen. Eerst een klein stukje en dat uitgebouwd tot wandelingen van ongeveer 45 min. Tijdens het wandelen (en ook bij alle dagelijkse handelingen met mijn paard) heb ik hem commando's geleerd als stap, draf, ho en terug. Hierdoor had ik aan de longe al een goede basis en had hij de eerste keer longeren (wel met paaltjes een cirkel afgezet) al goed door.
Zelf ben ik nu in de fase van het wennen aan het zadel en dergelijke, maar ik ben begonnen met het longeren alleen met kaptoom (en ALTIJD zweep en longeerlijn). Daarna singeltje geprobeerd, een keer de Pessoa er aan gehangen (oefenen met vreemde dingen, maar niet te vaak en erg los), paar keer kopstuk met bitje onder de kaptoom en dan een paar keer oefenen met zadel. Eerst zonder beugels en pas daarna beugels bevestigen en daarmee oefenen. De oefening van losse beugels doe ik wel, maar hierbij is het belangrijk dat de beugels niet te lang zijn, want dat ijzer de hele tijd dat overal tegenaan klapt voelt echt niet prettig!
Dan rustig gaan hangen terwijl een ervaren iemand erbij is en die er ook bij halen bij de eerste paar keer erop.
Zo ben ik hiermee bezig.
Als je weinig ervaring hebt met (jonge) paarden zou ik in ieder geval zorgen voor heel veel begeleiding en voordat je begint met longeren zou ik je het boek van Lammert Haanstra aan willen raden. Natuurlijk leer je niet alles uit een boekje, maar het boek is zeer leerzaam.
Wat ik zelf ook altijd belangrijk vindt, is begin niet te vroeg. Als het goed is heb je je paard voor vele jaren en gun je paard dus ook om wat meer te volgroeien. Sommigen zijn wel 3 op papier, maar zijn nog erg jong (geestelijk of lichamelijk).
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-09-07 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt