Kaptoom of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

norowen

Kaptoom of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 19:24

Hoi

Ik ben Miranda en ik heb sinds kort een KWPN ruin van 2,5 jaar.
Nu het wederzijds vertrouwen beetje bij beetje beter wordt wil ik zo langzaamaan beginnen met longeren.
Ik heb gelezen dat een kaptoom het best kan met een jong paard maar een stalgenoot raad het juist af.

Wie heeft er ervaring mee en wil die ervaring met me delen.

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes Miranda Pling

previr

Re: Kaptoom of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:15

ik gebruik de kaptoom voor op een kleine volte, en daarmee iets naar binnen te laten buigen. werk goed paard laat zich over de gehele rug lekker los.
maar de meningen zijn er over verdeeld, maar goed das bij zo veel.
ik zou als ik jou was het gewoon eens uitproberen, bevalt het je niet.. geen probleem toch.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:17

Zelf longeer ik ook altijd met kaptoom, omdat je die goed kan bevestigen en daardoor deze goed blijft zitten in tegenstelling tot de meeste halsters. Daarnaast zijn het al meer riempjes en moeten die strakker dan een halster, waardoor het paard daar ook mee leert om te gaan.
Het is dan niet jouw vraag, maar waarom zou je nu al beginnen met longeren? Je paard vind ik er nog erg jong voor.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:23

dat ie iets te jong is heb je gelijk in judje! maar misschien als je 1 a 2 x in de week er een beetje mee "speelt" hoeft maar een kwartierje te zijn toch.... niet overwerken haha dat zeker niet.. maar voor een vertrouwens band kan t denk ik geen kwaad, als je maar na denkt en niet stiekem ieder x ietjes meer gaat doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:51

juudje84 schreef:
dat ie iets te jong is heb je gelijk in judje! maar misschien als je 1 a 2 x in de week er een beetje mee "speelt" hoeft maar een kwartierje te zijn toch.... niet overwerken haha dat zeker niet.. maar voor een vertrouwens band kan t denk ik geen kwaad, als je maar na denkt en niet stiekem ieder x ietjes meer gaat doen.

Daar heb je zeker gelijk in, maar zo jong en dan al steeds rondjes banjeren lijkt mij niet ideaal. Zelf ben ik voor het vertrouwen en dergelijke vanaf afgelopen november tot april (die van mij is nu 3,5 jaar) alleen aan de hand gaan stappen langs de weg. Ook goed voor het vertrouwen, ik heb hem tegelijk meteen alle commando's geleerd (natuurlijk elke keer als ik m in de hand had), zoals stap, draf, ho en terug, waardoor het longeren vanaf de eerste keer goed ging, omdat je maar 1 ding hoeft aan te leren en ook niet nog eens alle commando's. Ook het draven aan de hand vind ik belangrijk, want dan zie je pas echt hoeveel controle je over je paard hebt als je ernaast loopt. Daarnaast is hij nu SUPER verkeersmak en is het vertrouwen erg gegroeid sindsdien.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:12

ja das ook weer iets, op sommige plaatsen wordt er met 3,5 jaar zadelmak gemaakt, moet eerlijk zeggen heb pas ook een 3,5 zadelmak gemaakt, maar ik denk ook dat zoiets verschilt per paard, het ene paard is al meer ontwikkeld dat het ander, natuurlijk is dit geen uitvlucht om het paard flink aan het werk te zitten.
ik ben voorstander van, ong 3,5 jr (ligt aan de conditie van t paard ook) zadelmak maken, rustig aan rijden, en dan evt afbouwen en maar paar x per week rijden , of lekker 2 a 3 maandjes terug de wei in om nog lekker aan te sterken.
maar ik kan mij ook weer voorstellen als je maar 1 paard hebt en t is toevallig een 2.5 jarige dat ie er iets mee wilt doen, dus beetje een kwartiertje knommelen kan denk ik weinig kwaad, maar zoals ik al zei niet stiekem meer gaan doen!!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:46

Als je niet overdrijft kan je prima 1 a 2 x in de week 15 a 20 minuutjes longeren, vooral veel stappen, en heel minimaal draven. Gebruik het longeren nu nog vooral om de stemcomando's te leren en verder niet. Oja, zorg ook dat hij in stap zo ruim mogelijk stapt dus dat hij niet gaat lopen sukkelen en kleine pasjes maakt, maar zorg dat hij, als hij dan toch moet werken, het ook gelijk goed doet (ook nu, niet overdrijven). Verder zou ik gewoon lekker met hem spelen in de bak, hem aan nieuwe dingen laten wennen en ook met hem wandelen, maar daar ben je vast al mee bezig.

Nu dan antwoord op je vraag (sorry voor mijn offtopic gedeelte), met kaptoom longeren lijkt me zeker een goed idee, zo houd je zijn mond gevoelig en kun je je signalen beter overbrengen, hier nog meer info over de kaptoom:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=152

norowen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 20:27

Bedankt voor jullie reacties...het idd niet de bedoeling hem meteen voluit aan het werk te zetten maar ongeveer 2 keer per week laten wennen aan het longeren ongeveer kwartiertje per keer.
Ik heb zelf het gevoel dat ie wel graag wat wil doen dus vandaar dat ik hem weer wat nieuws aan wil bieden....

Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:29

Persoonlijk vind ik op die leeftijd 2x per week te veel.
Pas met de 3 vind ik dat kunnen, hooguit.

Een kaptoom gebruik ik nooit, vind dat niet erg handig Lachen
Misschien ook omdat ik het niet gewend ben...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:45

Ik zou ook nog niet echt beginnen met longeerwerk, een beetje loswerk kan geen kwaad, los in een ring en dan freestyle om mekaar te leren kennen is altijd wel ok,

Ik gebruik zelf wel een kaptoom bij mijn 3.5 jarige die ik aan het beleren ben,
Het nadeel van longeren met halster is dat je geen controle over het hoofd kan hebben en de meeste paarden hun hoofd naar buiten kantelen en dat dan vaak de rest van het leven blijven doen.
Met de kaptoom kun je het neusbeen naar binnen vragen en zo mooi rond laten lopen, zadat ze ook gelijk leren het achterbeen oed te plaatsen.
Ook word mijn paardje nu ingereden met kaptoom, zodat ze in elk geval als het haar teveel word niet een nare ervaring van het bit kan krijgen.
Ik blijf zelf trouwens bitloos verder rijden haar.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:34

over de leeftijd is al genoeg gezegd. maar als je wel gaat longeren, is een kaptoom een super ding! Je hoeft er geen bit in te hangen en het trekt ook niet zo scheef als een halster.
Jammer dat het de laatste jaren zo weinig meer gebruikt wordt.

N.b. kies wel een degelijk exemplaar van leer (met keelriem en kaakriem halverwege de kaak); zo'n goedkoop nylonding blijft niet goed zitten en dan wordt het wel heel vervelend als die ijzeren beugel over de neus schuift.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:45

Je hebt wel nylon kaptooms zonder ijzer, die zijn heel fijn om mee te starten , zeker als je niet bekent ben met een kaptoom, kan een ketting vrij hard zijn.,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:50

kaptoom is fijn, alleen zou ik even wachten met beleren