Spoorgebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Spoorgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 18:56

Ik heb me net door een topic van 5 pagina's geworsteld dat 4 en 1/2 pagina over sporen ging...de rest ging over de foto's van springende haf...
Nu ben ik niet vies van een discussie, maar in een fototopic lijkt me dat ook niet helemaal leuk voor desbetreffende bokker, dus hier komt ie;
- rijd jij met sporen?
- waarom wel of juist niet?
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'?
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste?

Jitss

Re: Spoorgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:36

- rijd jij met sporen?
Soms
Als een paard sloom is en alleen het zweepje is niet voldoende
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
Paard moet echt niet willen lopen en de ruiter moet ook echt weten wanneer hij/zij sporen moet gebruiken
Af en toe een 'porretje'
Vriendelijk zolangs ik net zei, en de gemeenste: alleen maar blijven 'aansporen'

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:39

- rijd jij met sporen?
Nee
Niet omdat ik ze niet nodig heb momenteel, rij een jong dier voor de recreatie en ik vind mijn beenhouding niet netjes genoeg voor (onnuttig)spoorgebruik
- wat zijn de eisen die jij stelt voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
Nette houding en een (bijna) perfecte beenligging zodat het paard geen hinder ondervind
Correct spoorgebruik is als je de spoor gebruikt ter verfijning van je hulp dus om je hulp kleiner te kunnen maken. De spoor is in mijn ogen niet bedoeld om voorwaarts te gaan, daarvoor is de kuit en niet de hak met spoort.
Nog nooit in verdiept

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:52

Juut schreef:
Ik heb me net door een topic van 5 pagina's geworsteld dat 4 en 1/2 pagina over sporen ging...de rest ging over de foto's van springende haf...
Nu ben ik niet vies van een discussie, maar in een fototopic lijkt me dat ook niet helemaal leuk voor desbetreffende bokker, dus hier komt ie;

- rijd jij met sporen?
op 1 paard wel, op de ander niet

de ene is altijd met sporen gereden en reageerde heel slecht op mn been, de ander is al voorwaards genoeg en rijd ik voornamelijk recreatief

dat je je benen stil genoeg kan houden, niet constant door wiebelende benen in paard zijn buik port

niet constant porren, benen stil met kuit drijven, niet zoals ik soms zie, de kapstof houding bij voeten en hele spoor tussen ribben porren

knopspoortjes, hoe langer en met wieltjes, hoe gemener t inwerkt,
en nogmaals hoe je ermee omgaat

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:56

- rijd jij met sporen? soms alleen bij mn pony

- waarom wel of juist niet?heb ik haar wat aktiever aan mn been maar is maar 1 x in half jaar(ze is 30) bij mn paard(4) expres niet eerst maar eens zo leren rijden . hij is jong genoeg om alles te leren

- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard? een heel stilbeen niet elke pas in die buik porren en corecte sporen ruiter moet ook zo kunnen rijden en ervaring hebben.

- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'?been stil houden en als het nodig is een klein drukje met de spoor
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste? de vriendelijkste een klein knopje. de gemeenste wieltjes

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:46

De wieltjes zijn juist het vriendelijkst, die rollen over de buik; MITS je ze goed gebruikt.. ! Anders zijn ze idd de gemeenste, maar normaliter dus juist niet..!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:28

Ik rijdt zonder spoor, omdat mijn paard B dressuur is. Hij kent niet alle hulpen, dus wat ik er dan aan verfijnen Verward

De eisen zijn erg lang bij mij, dus begin er niet aan. Kort gezegd moet je er mee om kunnen gaan

Correct gebruik is geen gebruik.

Vriendelijkste spoor is de ruiter zelf.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:36

- rijd jij met sporen?
Nee
Omdat ik sporen vind voor de verfijning van de hulpen, niet als versterking omdat het paard bijv. niet goed aan het been is.
Ervaring, en enkel nodig voor verfijning.
Klein knopspoortje die soms iets aangeeft en voor de rest nutteloos aan de laars zit.
De vriendelijkste kan ook de gemeenste zijn als je niet weet waar je mee bezig bent. Je prikt tussen een paard zijn ribben ermee, kom op dat kán toch niet fijn zijn Verward)

verder ben ik niet tegen mensen die sporen gebruiken, wel tegen mensen die sporen verkeerd gebruiken. Continu porren en prikken vind ik echt absurt Ja

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:57

- rijd jij met sporen?
Ja, maar gebruik ze weinig

Omdat ik ze af en toe nodig heb om mijn hulpen nog verder te verfijnen!! heb erg weining kracht in mijn benen (door ziekte) maar kan het meestal toch gewoon zonder spoortje oplossen.. paard staat erg fijn aan de hulpen!!

niet gebruiken als het niet nodig is. leer eerst maar eens rijden zonder..

Een lichte aanraking als het echt nodig is en niet constant met je sporen zitten peuren tussen de ribben van je paard..
Jij zou het ook niet fijn vinden als ik met sateprikkers tussen jouw ribben zit te peuren, toch??

Ben het ook eens dat een wieltje het vriendelijkst is mits goed gebruikt, anders is hij al gauw het gemeenst!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:07

Juut schreef:
- rijd jij met sporen? Ja altijd
- waarom wel of juist niet?Ik heb de sporen er puur aan zitten voor de verfijning,heb een zeer stil been,dus als ik ze niet nodig heb.Dan word het paard er ook niet mee geraakt
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?Een onafhankelijke zit,benene goed stil kunnen houden.En een paard wat al goed aan het been is,sporen zijn namelijk niet om een "sloom" paard sneller te krijgen.
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'? Sporen voor de verfijning en dus niet voor een sloom paard,zie bovenstaande
bot,kort knopspoor is vriendelijk,evenals een wat langer bot knopspoor,de gemeenste vind ik nog altijd de wieltjes met grove wiel.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:15

- rijd jij met sporen?
op de manege niet op Ushi en Nike wel

Op de manege mag het nu niet meer en daarvoor ook bijna nooit, Ushi en Nike worden altijd met sporen gereden. Nike wil soms niet luisteren naar een gewone beenhulp en dan ik een spoortje erbij wel zo handig en bij Ushi gebruik ik ze om haar soms wat vlugger te laten reageren voor oefeningen

Een paard moet er niet op gaat flippen en de ruiter moet ervaring een stil been hebben en niet overmatig gebruiken.

Alleen gebruiken wanneer het nodig is

Net hoe je heb gebruik wieltje kan vriendelijk zijn maar ook heel gemeen, botte korte spoortjes zijn bij goed gebruik ook redlijk vriendelijk. Zwanenhalsjes zou ik zelf niet gebruiken

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:18

- rijd jij met sporen?
*Altijd
*Zonder krijg ik mijn haf niet vooruit Clown En daarbij ben ik verplicht om met sporen te rijden op wedstrijden.
*Je moet er goed mee om kunnen gaan, en ze er niet bij iedere pas in de buik van je paard drukken.
*Zie hierboven Knipoog
*Vriendelijkste: Knopje
*een echte gemene spoor is er naar mijn mening niet, een knopspoor kan ook gemeen zijn als de ruiter er verkeerd mee omgaat.
Rijd je met een wielspoor maar kun je er goed mee omgaan dan vind ik dat zeker niet gemeen.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:37

rijd jij met sporen?
Alleen op mijn bijrijdpony
Wel omdat ze eigenlijk niet vooruit te branden is als ik aan het dressuuren ben, maar meestal gebruik ik ze niet, tenminste zo min mogelijk.
Een goede beenligging en geen pipovoeten. Ik heb eerst mijn pipovoeten afgeleerd, al moet ik er nog goed op letten, maar de sporen herinneren me er vaak aan dat ik ze recht moet houden, aangezien ik de sporen niet zo graag wil gebruiken Knipoog
Als je ze alleen gebruik wanneer het écht nodig is, het liefst helemaal niet.
Vriendelijkste: Zo'n klein knobbeltje, daar rij ik zelf ook mee
Gemeenste: Hoe langer hoe gemener, en met wieltjes.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:43

Citaat:
- rijd jij met sporen?

Nee ik rijd niet met sporen
Citaat:

Omdat ik vind dat de hulp naar mate je verder komt steeds kleiner moet worden en ik eigenlijk alleen maar het omgekeerde zie, mensen beginnen met een spoortje en ipv dat de hulpen kleiner en subtieler worden worden de sporen EN de hulpen groter.
Ik wil dat mijn paard voor een druk van mijn kuit is en niet voor mijn hak/spoor
Citaat:

Ik stel geen eisen, in de sport zijn er eisen dat je op een bepaald niveau sporen moet gaan dragen, er staat niet dat je ze ook moet gebruiken.
Citaat:

als het gebruik van de spoor nog minder is dan het gebruik van het been zonder spoor.
Citaat:

Zie anwoord hier boven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:59

- rijd jij met sporen?
Nee, nooit

We hebben ze niet nodig, ik kan hem prima rijden op mijn zit en stem, en die dingen zitten alleen in de weg.

Benen stil houden, niet bij elke pas drijven met de sporen, maar alleen op kuitdruk.

Het verfijnen van de hulpen. Als je een dressuurwedstrijd rijdt en je wil je paard bijvoorbeeld laten wijken, dan hoef je met een spoor alleen je voet iets te draaien, een kleine aanraking van de spoor tegen de buik moet dan al genoeg zijn om je paard te laten reageren. Zonder sporen moet je paard net zo goed reageren op je benen, maar moet je ze natuurlijk iets verder bewegen om de hulpen te geven. Sporen zijn dus alléén voor de verfijning.

Een korte knopspoor is het vriendelijkste vind ik, maar daar heb je als verfijning weinig aan omdat ze wat kort zijn en je nog steeds je hele been moet bewegen om te drijven. Prima als je perse een spoor om moet op wedstrijd maar hem niet wil gebruiken.
De gemeenste spoor vind ik de wielsporen met puntjes. Die zijn natuurlijk bedoeld om mee te rollen, maar dat blijft toch steken in de buik. Die buik is zó gevoelig, ze voelen zelfs de pootjes van een vlieg, en jou been met laars is lang niet zo gevoelig, en dan ook nog in beweging, dan wordt daar vaak veel te veel druk op gezet.. Daarbij zie ik heel vaak dat dat soort sporen worden gebruikt om te straffen, als ze niet luisteren, om ze even 'wakker te schudden'.. dat vind ik niet kunnen. Straffen kan met de stem, of hooguit een tik op de kont, maar niet op gevoelige delen als de buik of de mond..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:05

- rijd jij met sporen?
Nee.
Ten eerste: Ze zijn niet nodig.
Ten tweede: Door meerdere enkelblessures doet het pijn als ik mijn tenen netjes naar binnen houd, waardoor ik dus als ik met sporen zou rijden de hele tijd zou prikken.
Beenhouding moet netjes zijn, dus niet dat je de hele tijd prikt, en je moet wel beseffen dat je die dingen om hebt en niet heel erg in de buik gaan porren.
Een beetje het zelfde antwoord als hierboven, niet porren dus Knipoog
Ik heb vrij weinig verstand van sporen, maar ik heb op bokt een keer gelezen dat wieltjes vriendelijker zijn, die lange puntdingen lijken me voor het paard trouwens 10x niks.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:13

Juut schreef:
- rijd jij met sporen?
Nee, ik rijd niet met sporen
Ik kan mijn benen nog niet correct stilhouden, daarbij rijd ik op B niveau en komt het "hulpen verfijnen" nog niet aan de orde. Wanneer een paard niet aan je been is los je dat niet op met een spoor.
- wat zijn de eisen die jij stelt voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
Dat de ruiter sporen niet gebruikt om een paard voorwaarts te houden, zoals ik ook al weer een paar keer lees in dit topic helaas... Ookal kun je zo gezegd je benen goed stilhouden en prik je niet constant. Er zijn maar erg weinig ruiters die hun sporen werkelijk gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Wanneer je paard niet voorwaarts is zonder sporen moet je eerst daar aan werken. Zonder sporen uiteraard.
Zie hierboven
Je moet een spoor nemen wat bij de combinatie past, werkt in principe het zelfde als met bitten... Met een heel stil been kun je een wat scherpere spoor omdoen mocht je dat nodig vinden dan met een wat onstabieler been.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:17

Juut schreef:
- rijd jij met sporen? ja, hele simpele (dus geen apart model of wieltjes) en heel soms laat ik ze bij een simpele training ook wel eens af- waarom wel of juist niet? dit helpt om het paard duidelijkere/kleienere hulpen te geven (vooral in de hogere klassen dressuur wel handig, ik rijd zelf z-dressuur)
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard? moet verantwoord zijn en niet constant met de sporen aandrijven.- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'? alleen ter verfijning van hulpen en dus niet constant met sporen alles aandrijven
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste? gewone simpele sporen, maar ik denk dat de meeste wel vriendelijk zijn, zolang ze op een vriendelijke manier worden ingezet Knipoog

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:21

- rijd jij met sporen?
* Ligt eraan welk paard
* Om de hulpen beter door te laten komen.
* dat het paard er ook goed op reageerd en dat de ruiter er normaal mee om kan gaan
* Alleen gebruiken wanneer het nodig is en niet de hele tijd ermee in de buik porren
* gemeenste met wieletje (en allemaal als je er niet mee kunt omgaan), vriendelijkste: zijn er veel als je er maar mee om kunt gaan

Ik vind het belangrijkste dat je ermee om kunt gaan, en dat je weet waarom je ze gebruikt

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:27

in princiepe moet je een paard zonder sporen kunnen rijden, ik heb wel altijd sporen om (behalve als ik een paard zadelmak maak) maar gebruik ze alleen als het nodig is dus loop niet constant te prikken! voordat iemand met sporen mag rijden moet degene zijn benen stil kunnen houden en niet met de hakken been geven vind ik anders prik je het paard onnodig. Ik gebruik de sporen als het paard niet goed voor het been is dus eigenlijk ipv een zweep. Ik rijd met met wieltjes of met stompe sporen (afhankelijk van het paard). kleine knopspoortjes slaan nergens op want die voelen ze nauwelijks en kunnen dus ook niet het gewenste effect hebben. Als je met wieltjes of stompe sporen rijd moet je er natuurlijk niet constant mee lopen prikken want soms zie je paarden met wonden op de plek waar been wordt gegeven!!!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:11

- rijd jij met sporen?
Meestal wel

Omdat je met een minimale beweging een hulp kunt geven (zelfde verhaal als Mystique94, niet genoeg kracht in benen ivm ziekte om goed de hulpen door te kunnen geven)

ruiter moet benen stil kunnen houden zonder dat deze vastgezet zijn met de sporen in de buik (dat zie ik iets te vaak voorbijkomen helaas, 'ja maar mijn benen zijn toch stil? duh, als je ze vastprikt wel ja)
paard moet op stemhulpen reageren (ik ben een echte praatruiter, gebruik liever stem dan been als hulp Nagelbijten / Gniffelen )

Dat ligt aan de soort spoor. Zolang de ruiter maar weet hoe deze te gebruiken en dat op de juiste manier doet en alleen wanneer het echt nodig is (dus met hulp geven en niet om bijv. constand aan te sporen)

Vriendelijkst een wielspoortje met (brede) stompe tandjes
onvriendlijks stompe sporen/sporen met scherpe randjes

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:17

- rijd jij met sporen?
nee
omdat mijn paard het niet nodig heeft, daarbij houd ik niet van hulpmiddelen; ik heb ook geen zadel op mijn paard liggen, geen bit in en binnenkort ook geen hoofdstel meer. dan zou het belachelijk zijn om wél met zweep/spoor te gaan rijden.
een stille beenligging
je moet jezelf geen sporen ombinden om je paard vooruit te trappen/omdat het mooi staat of om te straffen. het moet zijn om je hulpen te verfijnen; dus om je paard ''scherper'' te laten reageren e.d.
het vriendelijkst is natuurlijk een kort knopspoortje, en hoe langer/scherper des te gemener de sporen worden. maar ik ben van mening dat de ruiter bepaald of de sporen gemeen of vriendelijk zijn. of je nou met een wieltjesspoor of een knopspoortje rijdt; als jij agressief bent en niet met sporen om kan gaan doet het beide pijn.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:39

rijd jij met sporen?
ja
omdat hij niet echt actief op mijn been reageerd

goede been ligging, en paard moet niet ingereden worden, en als ze dan niet op been reageren pakje een zweepje want ze kennen het niet.

eerst been geven, reageerd die niet dan mag een druk geven met je spoor

Vriendelijkst bijna alle sporen mits ze goed gebruikt worden
onvriendlijks sporen met hele scherpe punten eraan ( rijd zelf ook met wieltjes maar stomp)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:43

- rijd jij met sporen?
Ja
Ben nogal klein en anders kan ik net niet die extra hulp geven zonder mijn hak op te trekken..
Niet constant zitten prikken
Eerst je kuit aanleggen en als hij daarop niet reageert een klein "prikje" en verder hem gewoon stil houden
Vriendelijkste zoals bovenstaand, gemeenste zoals veel te veel mensen bij ons op de manege doen, namelijk blijven prikken en vervolgens nog boos zijn dat het paard niet meer op je been reageert ook nog!

Edit: verkeerd gelezen Lachen Vriendelijkeste spoor is een klein rond knopje denk ik, gemeenste een hele scherpe..

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:53

rijd jij met sporen? neej
- waarom wel of juist niet? ik rij nog geen dressuur ik rij aleen maar voor de lol en ik vind niet dat je sporen moet gebruiken om je paard/pony sneller te laten lopen!
er mee om kunnen gaan
aleen waneer het moet en niet blijven drukken met die sporen van je
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste
dat weet ik niet maar ik denk die stompe dat die vriendelijker zijn en de wieltjes minder vriendelijk dat denk ik