&nne binnenkort ga ik een paardje inrijden
Hebben jullie tips? Of wat ik precies het beste kan doen? Waar ik mee kan beginnen enz?Ohjwaah heb er al een paar keer opgezeten.. & hij vond het niet erg.. ook een paar stapjes vooruit gegaan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Hebben jullie tips? Of wat ik precies het beste kan doen? Waar ik mee kan beginnen enz?

Cassidy schreef:Voor je Welsh ben je niet te zwaar. Advies voor het inrijden: niet zelf doen, uit handen geven bij een stal die weet wat ze doen....

Cassidy schreef:Voor je Welsh ben je niet te zwaar. Advies voor het inrijden: niet zelf doen, uit handen geven bij een stal die weet wat ze doen....

Matsjo schreef:Cassidy schreef:Voor je Welsh ben je niet te zwaar. Advies voor het inrijden: niet zelf doen, uit handen geven bij een stal die weet wat ze doen....
Of onder hele goede begeleiding want ik snap wel dat niet iedereen het uit handen geven kan betalen (en zelf heb ik er ook geen goede ervaringen mee). Als je maar niet zelf gaat aanklooien want je maakt meer kapot dan dat je goed maakt!
Matsjo schreef:Cassidy schreef:Voor je Welsh ben je niet te zwaar. Advies voor het inrijden: niet zelf doen, uit handen geven bij een stal die weet wat ze doen....
Of onder hele goede begeleiding want ik snap wel dat niet iedereen het uit handen geven kan betalen (en zelf heb ik er ook geen goede ervaringen mee). Als je maar niet zelf gaat aanklooien want je maakt meer kapot dan dat je goed maakt!

Judje schreef:Of onder hele goede begeleiding want ik snap wel dat niet iedereen het uit handen geven kan betalen (en zelf heb ik er ook geen goede ervaringen mee). Als je maar niet zelf gaat aanklooien want je maakt meer kapot dan dat je goed maakt!
Cassidy schreef:Judje schreef:Inderdaad, daarnaast vind ik het altijd erg makkelijk om te zeggen "laat het door een ander doen". Al die mensen die nu super ervaren voor iedereen paarden beleren hebben het zelf ook de eerste keer moeten doen en waren toen dus niet ervaren.
Degenen die het hebben geleerd hadded daar begeleiding bij, en hebben ondanks de begeleiding fouten gemaakt. Dat er anderen het nog hebben moeten leren is geen vrijbrief om het zelf te gaan proberen. Er worden teveel paarden verkloot omdat men het inrijden grandioos onderschat en denkt het allemaal wel zelf te kunnen doen.
Als je een jong paard koopt, dan doe je dat toch vaak omdat dat goedkoper is in aanschaf. Bezuinigen op die paar honderd Euro die zadelmak maken en inrijden kost, is bezuinigen op de verkeerde plek. Paarden kosten nu eenmaal geld, veel geld.
Judje schreef:Als je zorgt inderdaad dat je goede begeleiding hebt en zelf al veel ervaring hebt met pas bereden en lastige paarden hoeft het geen probleem te zijn. Natuurlijk kunnen wij door de computer heen geen ervaring zien, maar ook kan het verstandig zijn om de eerste keer beleren niet met een al te grote heethoofd te doen.

Af en toe gaan we zelf hele rondjes stappen met iemand op zijn rug
Silfanoo schreef:Ik krijg er ook wel begeleiding bij
Longeren op stem gaat al errug goed..
Heb er al een paar keer op gezeten.. & ook een paar pasjes vooruit gegaanAf en toe gaan we zelf hele rondjes stappen met iemand op zijn rug