Vluchten voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Vluchten voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 07:29

Ik rij sinds een paar maanden een nieuw paardje: hij is 6, maar geestelijk 4 Clown .
Hij is in het verleden kennelijk niet zo netjes gereden: verkocht als 'M-niveau' en die oefeningen kan ie ook wel, maar op z'n eigen benen lopen en ontspannen kan 'ie niet. Ik rij hem af en toe (1 - 2 keer in de week), en het gaat eigenlijk al vrij goed maar ik ben wel eens benieuwd hoe de bokkers hier de problemen waar we tegenaan lopen zouden oplossen!

- Het paard is ontzettend stijf op rechts: hij pakt het bit af en toe gewoon helemaal vast, sturen zit er dan vaak ook niet meer op Clown .
- Bij voltes e.d. zwaait hij vaak ontzettend uit, en soms gaat hij zelfs recht op de muur af (en nee, hij stopt níet op tijd!), en dan kan je 'm pas op het laatste moment weer op de volte zetten.
- Het grootste probleem is eigenlijk vooral, dat hij ontzettend vlucht voor je been: als ik 'm iets teveel been geef, of op het verkeerde moment dan schiet hij ervandoor (overigens wél gewoon in de gang waar we in bezig waren) en de rem is ver te zoeken. Met opvangen met de zit van voorzichtig ophoudingen op de buitenteugel krijg je 'm wel weer terug, maar hij doet dit áltijd (dus óók als je 'm op de volte wilt begrenzen of wat dan ook), en da's toch lastig.
- Hiernaast heeft hij een ontzettend balansprobleem, struikelt héél vaak over z'n eigen voeten omdat hij vergeet dat hij er 4 van heeft, aangalopperen gaat bijvoorbeeld bijna standaard gepaard met gestruikel. Dit wordt dan ook nog niet zo vaak met 'm gedaan, eerst in stap + draf maar eens in balans vindt men.

Nu mijn vraag aan jullie: hoe zouden jullie deze probleempjes oplossen?

previr

Re: Vluchten voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:28

heb je een kaptoom? ga daar eens mee longeren op een volte van ong 10 meter, je kan ook groter begin als dat te moeilijk is en daarna verkleinen. je zweep richt je op de schouder waarmee je hem terug naar buiten kan duwen en met ja hand maar je dezelfde ophoudingen die je met rijden ook gebruikt, zodat ie gaat buigen, de zweep is dan eigenlijk je binnenbeen. met deze oefening gaat ie beter buigen en krijgt ie meer balans , na een tijdje zou t uitzwaaien ook een stuk minder moeten worden.
dit kun je ook onder het rijden doen, proberen hals te strekken en ondertussen buiten, gewoon gebinnen in stap je zult vanzelf merken hoe ver je kunt gaan.

en voor het bit vast pakken en niet kunnen sturen en remmen.
misschien eens de tandarts laten komen. heb tijdje terug een paard gezien waar ook geen stuur op zat en die had de binnenkant van de wangen open omdat de kiezen heel scherp waren en had ook nog een wolfstand, dus ja doet allemaal veel pijn.
tandarts is altijd goed 1 of 2x per jaar!
mocht dat niet baten miischien een osteopaat?
veel succes maar ik zou igg de tandarts gelijk eens laten komen dat dat probleem opgelost is. hopelijk.
succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:29

sorry nog een reactie op het struikelen
hoe zijn zn hoeven? met ijzer of zonder? platvoeten?
kan allemaal oorzaken zijn.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:53

Zou hem eerst laten nakijken, 6 jaar en M niveau terwijl de basis niet goed is, dan kan hij makkelijk overvraagd zijn. Hij heeft een flink balans probleem, maar waarschijnlijk vooral pijn anders zou hij waarschijnlijk niet vluchten en het bit vastpakken.
Zoals Juudje84 zegt bijv. een osteopaat erbij halen.

Tot die geweest is zou ik niet te veel van hem vragen. Idd longeren, of met rijden heel veel met de basis bezig zijn. Veel stappen, sturen, beetje draven. Lange lijnen en grote figuren waardoor het paard makkelijker zijn balans kan houden.
Je benen niet afsteken maar rustig tegen zijn lichaam houden of in stap licht kloppend zodat hij hier aan went en niet gelijk gaat vluchten.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:31

Het klinkt inderdaad als een paard die met een hulpteugel in elkaar getrokken en vooruitgetrapt is om de oprichting te krijgen. Met 6 jaar zijn maar heeeeel weining paarden sterk genoeg voor de M.

Mijn advies: Eerst zorgen dat er lichamelijk niets aan de hand is. Dus bel onmiddelijk een fysiotherapeut om hem na te laten kijken en een tandarts voor het gebit. Wanneer je er zeker van bent dat er geen lichamelijke beperkingen zijn, kun je weer beginnen met grondwerk. Gewoon aan de hand lopen en longeren. Zorg dat je het vertrouwen van het paard krijgt en hij jou als leider gaat beschouwen. Wanneer je gaat rijden ga je echt alleen aan de basis werken. Dus veeeeel rechtuit en groooote voltes. Het paard moet eerst stabiel worden en leren dat de druk van je been niet eng is. NIET STRAFFEN, alleen belonen wanneer hij braaf is. Dat hoeft niet uitbundig hoor, maar een aai over zijn hals of een 'braaf' is genoeg. Leg je been eraan en houd hem er aan, niet overdreven knijpen hoor maar net zoveel druk als je op een ander paard ook zou doen. Wanneer het paard dan hard gaat lopen probeer hem dan op de volte te houden, ga niet aan de teugels trekken. Houd je been eraan! Pas wanneer het paard langzamer gaat begin je met belonen. Zo kun je hem leren dat hij niet hoeft te vluchten voor je been, maar ga je hem leren dat hij met beendruk ook langzamer mag!

Ik heb nog wel meer tips voor je eventueel!
Succes alvast!! Pling

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:54

Ik ben het eens over wat voor mij gezegd is over dat er niets fysiek mag mankeren etc. Daar moet je eerst en vooral mee beginnen Lachen.

Ten tweede: Over rechtrichten staat een mooi artikel in de Bit van deze maand. Ik denk niet dat ik daar nog iets kan bij aanvullen, volgens mij kan het voor jou wel interessant zijn om te lezen of ev. vraag ik aan iemand om het in te scannen (want heb zelf geen scanner).

Over het been: dit paard moet leren dat een been niets ergs is. Ga dus vooral je benen niet afsteken, maar hou ze tegen zijn lichaam. In het begin zal hij hier wat extreem op gaan reageren, maar dan mag jij vooral je benen niet wegpakken. Hij wordt wel weer kalmer. Wanneer hij dat is: belonen. Laat hem dan geleidelijk aan wat meer druk wennen en telkens belonen als het goed gaat.

En inderdaad zoals al gezegd is: dit paard moet eerst leren om balans te krijgen. Maak het hem in het begin niet te moeilijk en ga geen mini-voltjes draaien, maar rijd veel rechtuit met af en toe wat temposchakelingen en hele grote voltes Geleidelijk aan bouw je op naar meer tempowisselingen, stukken op de middelijn/binnenhoefslag rijden en later ook kleinere voltes.
Het struikelen kan ook voortkomen uit zijn balansprobleem, maar er kan ook fysiek wat mankeren.

Veel succes Lachen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:55

Dank voor de reacties! De BIT van deze maand is bij mij nog niet aangekomen, gebeurt wel vaker maar die komt nog wel. Ben zeker benieuwd naar dat artikel!

Wat betreft zijn fysieke conditie: het is niet mijn paard, heb er dus in principe niets over te zeggen, dat ten eerste. Hij is overigens wel helemaal goed, is bij aankoop volledig gekeurd (en dat is drie maanden geleden, sindsdien is niets 'erger' geworden), tanden ook bekeken, rug, alles is/was goed. Zadel ligt goed, bit past, wat dat betreft is er niets mis.
Hij is overvraagd, zoveel is zeker: de foto's op het internet toen hij te koop stond laat ook duidelijk zien dat er flink aan getrokken werd, en dat is duidelijk te merken in het rijden Clown .
Gelongeerd wordt hij ook regelmatig, wat overigens ook al beter gaat dan eerst. Heeft iemand nog goede oefeningen om onder het zadel aan die balans te werken? Tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:21

Jee wat vreemd dat je hem nog niet gehad hebt Scheve mond . Ik heb hem al een week of 2 denk ik & ik woon dan nog eens in België!

Ik vind tempowisselingen en binnenhoefslag rijden goede oefeningen voor balans Ja (maar dat had ik al gezegd Tong uitsteken)