Trekken en drijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Trekken en drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:01

Vannemorgen toen ik naar school toe reed met wat vriendinnen, zagen we een meisje rijden op een fries zit ze eerst heel erg te trekken en te zagen, en dan geeft ze een rotschop en een kletsfelle tik met de zweep, en gaat ze weer helemaal zitten trekken aan het bit en zitten zagen. we hebben haar al eerder zien rijden en toen was het zweepgebruik niet normaal, We riepen nog ga eens normaal rijden en houd op met zagen, kregen we het antwoord houd je bek! terug,,

Wat vinden jullie hiervan?

suus27

Re: Trekken en drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:12

Het klint niet goed, maar mijn mening is dat je hier niet mee moet gaan bemoeien, ondanks dat het niet leuk is voor het paard. Het is niet jouw paard, maar de hare. Als buitenstaander is het makkelijk iets te zeggen dat het niet goed is, verder wek je er alleen maar aargwaan op voor het meisje. Er zal vast snel iemand in haar naaste omgeving zijn die het ook opmerkt en er iets van zal zeggen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:20

suus27 schreef:
Het klint niet goed, maar mijn mening is dat je hier niet mee moet gaan bemoeien, ondanks dat het niet leuk is voor het paard. Het is niet jouw paard, maar de hare. Als buitenstaander is het makkelijk iets te zeggen dat het niet goed is, verder wek je er alleen maar aargwaan op voor het meisje. Er zal vast snel iemand in haar naaste omgeving zijn die het ook opmerkt en er iets van zal zeggen.

Hele verstandige woorden. Ja

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:49

Die zeggen er dus niets van,, die doen alsof het zo hoort,

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:03

jillie1994 schreef:
Die zeggen er dus niets van,, die doen alsof het zo hoort,

Hoe weet je dat ? je kent haar toch niet ?

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:06

hier heb jij je volgends mij niet mee te bemoeien Lachen.
het zal vervelend zijn voor dat paard, maar wat wil jij er aan doen?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 17:13

Dus nu doet iedereen alsof het normaal is hoe zij rijd?!
Ik vind dit echt niet kunnen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:27

jillie1994 schreef:
Dus nu doet iedereen alsof het normaal is hoe zij rijd?!
Ik vind dit echt niet kunnen.

Nee, niemand doet alsof dit normaal is. Maar sommige dingen zijn gewoon niet jouw zaak, en heb je je er gewoon niet mee te bemoeien.

Knipoog

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:43

mee eens Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:50

er is hier inderdaad niemand die zegt dat het normaal is.
maar we zijn er niet bij geweest.
& als ik iemand langs de weg zie rijden, en het staat me niet aan, weet ik heel goed dat dat niét mijn zaak is.
dat paard is van dát meisje, en dát meisje beslist hoe zij haar paard rijd.
hoe slecht iemand anders ( jij ) dat ook vind. Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:56

Jaaa, allemaal de andere kant opdraaien en er vooral niets van zeggen. Een voormalige vriendin van mij rijdt haar paarden ook zo. Ik heb er wel 100 x wat van gezegd, maar denk maar niet dat er wat veranderd Boos! Als ik iemand op deze manier zie rijden zeg ik er wel wat van. Het paard kan niet voor zichzelf opkomen en is het niet een beetje van deze tijd dat we allemaal maar onze mond (moeten) houden. Ikzelf ben dan wel meer van het tactisch wat zeggen, maar goed ik hou m'n mond dus niet, ongeacht of ik de persoon wel of niet ken.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:50

Zammie schreef:
Jaaa, allemaal de andere kant opdraaien en er vooral niets van zeggen. Een voormalige vriendin van mij rijdt haar paarden ook zo. Ik heb er wel 100 x wat van gezegd, maar denk maar niet dat er wat veranderd Boos! Als ik iemand op deze manier zie rijden zeg ik er wel wat van. Het paard kan niet voor zichzelf opkomen en is het niet een beetje van deze tijd dat we allemaal maar onze mond (moeten) houden. Ikzelf ben dan wel meer van het tactisch wat zeggen, maar goed ik hou m'n mond dus niet, ongeacht of ik de persoon wel of niet ken.

zou jij het leuk vinden als iemand anders zich met jou rijstijl bemoeid?
ongeacht of die goed of fout is in die ander zijn ogen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:00

Elinee schreef:
Zammie schreef:

zou jij het leuk vinden als iemand anders zich met jou rijstijl bemoeid?
ongeacht of die goed of fout is in die ander zijn ogen?

Als ik id verkeerd zou rijden, heb ik absoluut geen bezwaar tegen commentaar. Ben z dressuur en m springen geweest en heb jaren op verschillende stallen gewerkt en kan dus wel tegen kritiek. Het gaat hier om dierenkwelling en daar mag je volgens jou niet over zeggen. lekker je k"p in het zand steken. heb je hier soms zelf ervaring mee??? Op je zieltje getrapt???!!!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:04

`beetje normale reactie kan ook wel, je hebt hier gewoon niks over te zeggen 't is jou zaak niet maar de hare sneu voor het paard ja. maar er tegen in gaan werkt niet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:08

Als een kind mishandeld wordt op straat of iemand wordt in elkaar getrapt, ALLEMAAL DE ANDERE KANT OPKIJKEN!! Vooral niets doen geen actie ondernemen hoor!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:10

Je kan er gewoon niks van zeggen dat heeft geen nut dan bel je toch de politie iof in het geval van dat paard de DB.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:11

je zou haar eens aan kunnen spreken op een normale niet aanvallende manier, en dat is dan ook het enige wat je zou kunnen doen wat heel misschien effect heeft. Maar verder houdt het echt wel op ben ik bang.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:16

Mossel schreef:
Je kan er gewoon niks van zeggen dat heeft geen nut dan bel je toch de politie iof in het geval van dat paard de DB.

DB doet hier niets aan. Is ook een momentopname he. Ik kan er absoluut niet tegen als een dier op onjuiste wijze wordt behandeld, kan er ook niets aan doen. Ik kom dus wel voor ze op, hem heus geen opvangtehuis hoor, maar kan dus id geen zwaar verwaarloosde dieren zien, ik onderneem dan actie. Ga heus niet tekeer tegen iemand die een keertje een paard een tik verkoopt, maar wel als het naar mishandeling neigt.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:18

Zammie schreef:
Als ik id verkeerd zou rijden, heb ik absoluut geen bezwaar tegen commentaar. Ben z dressuur en m springen geweest en heb jaren op verschillende stallen gewerkt en kan dus wel tegen kritiek. Het gaat hier om dierenkwelling en daar mag je volgens jou niet over zeggen.

En dat is nou precies het hele eieren-eten. Clown

Je gaat dus geen Z-dressuur of M-spingruiter tegenkomen die werkelijk zo veschrikkelijk slecht rijdt dat het een kwelling voor het paard is.

Een groot gedeelte van de "overige" ruiters/amazone's kan dus inderdaad zo onervaren zijn dat ze een kwelling voor het paard zijn. Echter, een groot gedeelte van deze groep denk dat de zon uit hun hol schijnt en dat ze de sterren van de hemel rijden (want ze zijn al helemaal 13 en rijden al vanaf hun 7e op het erf van de lokale boer). Die personen ga je sowieso niet wijs maken dat ze verkeerd rijden. Dus is het (A) tevergeefse moeite en (B) erg brutaal om je met andermans zaken te bemoeien, en (C) ontaard het waarschijnlijk toch in een fikse ruzie als je er wat van zegt, of kun je nog een grote bek terug krijgen ook.

Maar het staat een ieder uiteraard geheel vrij om zich te bemoeien met zaken waarvan hij/zij van mening is dat het zijn/haar bemoeienissen gebruiken kan.

Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:19

Zammie schreef:
Als een kind mishandeld wordt op straat of iemand wordt in elkaar getrapt, ALLEMAAL DE ANDERE KANT OPKIJKEN!! Vooral niets doen geen actie ondernemen hoor!

Is hier over mishandeling gespoken dan? Verward

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:26

Musicjohn schreef:
Zammie schreef:
Als ik id verkeerd zou rijden, heb ik absoluut geen bezwaar tegen commentaar. Ben z dressuur en m springen geweest en heb jaren op verschillende stallen gewerkt en kan dus wel tegen kritiek. Het gaat hier om dierenkwelling en daar mag je volgens jou niet over zeggen.

En dat is nou precies het hele eieren-eten. Clown

Je gaat dus geen Z-dressuur of M-spingruiter tegenkomen die werkelijk zo veschrikkelijk slecht rijdt dat het een kwelling voor het paard is.

Een groot gedeelte van de "overige" ruiters/amazone's kan dus inderdaad zo onervaren zijn dat ze een kwelling voor het paard zijn. Echter, een groot gedeelte van deze groep denk dat de zon uit hun hol schijnt en dat ze de sterren van de hemel rijden (want ze zijn al helemaal 13 en rijden al vanaf hun 7e op het erf van de lokale boer). Die personen ga je sowieso niet wijs maken dat ze verkeerd rijden. Dus is het (A) tevergeefse moeite en (B) erg brutaal om je met andermans zaken te bemoeien, en (C) ontaard het waarschijnlijk toch in een fikse ruzie als je er wat van zegt, of kun je nog een grote bek terug krijgen ook.

Maar het staat een ieder uiteraard geheel vrij om zich te bemoeien met zaken waarvan hij/zij van mening is dat het zijn/haar bemoeienissen gebruiken kan.

Knipoog

Helaas kom je ook "top"ruiters tegen die hun paard mishandelen. Heb zelf 2 jaar bij een dressuuramazone gewerkt die meerdere malen NK is geworden. Ben daar weggegaan omdat ze de paarden id mishandelde. Is volgens mij gisteren een filmpje op bokt gezet over een duitse amazone. Nou met haar kun je dat vergelijken. heb de grootste gedonder met haar gehad, maar ze gaf me later wel gelijk. 1 voorbeeld, paard wilde niet meer voor of achteruit. De slof ging eraan en manlief sloeg paard met lange zweep tot bloedens aan toe. Zij zat erop te trekken en sporen en zeep werden "goed" gebruikt. Ik ben de bak ingegaan (had het begin nl niet gezien) en heb haar van dat paard afgetrokken. het paard bloedde in de mond. Toen heb ik tegen haar gezegd dat ze de DA langs moest laten komen ivm de mond. Bleek paard giga haken te hebben en de DA (man van ook grootste amazone) vond het een wonder dat het paard uberhaubt niet eerder was gaan staken. En dit is een "Top"ruiter?!?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:28

Musicjohn schreef:
Zammie schreef:

Is hier over mishandeling gespoken dan? Verward

Kijk even naar het bericht waar het over gaat, wat vind jij? Het gaat erom dat niemand meer wat durft te zeggen. je hoeft niet meteen ruzie of id te gaan maken, maar door een gesprek met iemand aan te gaan kun je een boel bereiken.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:30

Ik snap helemaal hoeveel ergernis een dergelijk schouwspel op kan leveren. Het kan letterlijk aan je vreten. Er zijn 2 opties die je kunt doen. De eerste is het gemakkelijkste:
Hoofd omdraaien. DAn zie je het niet meer.
De tweede is aanzienlijk lastiger, en dat is helpen. Als eerste moet je zo goed kunnen rijden dat je ook KUNT helpen. En er zelf op gaan zitten en het laten zien. Alleen op die manier kun je overtuigen. Want praten vanaf de zijlijn is gemakkelijk.

Ik vind dit verhaal heel typisch. Ik denk dat zowat iedere paardenliefhebber zo'n situatie wel een keer heeft meegemaakt. Op de pensionstal of manege bijvoorbeeld.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:41

vind het wel erg raar. Als er een paard zwaar mishandeld word is iedereen opeens zo mede levend met het paard en die ruiter moet dit en dat. Maar dit word verteld en opeens is het niemands zaak? Sorry hoor maar als je zoveel om die beestjes geeft dan vind je dit ook niet kunnen en mag je er best op een respectvolle manier wat van zeggen. Want deze manier van rijden is toch aardig een lichte manier van dierenmishandeling al zeg ik het zelf. Je hoeft der niet de grond in te trappen maar al is het maar iets. Als ze dit vaker hoord zal ze heus wel 2 keer nadenken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:44

Ik zie dat nog niemand heeft gezegd wat ik zou doen:
Vragen waarom?
Soms zijn er, hoe cru het allemaal ook lijkt, zeker wel redenen waaróm iemand zo rijdt. (ik praat niets goed, maar het komt zeker heel vaak voor dat mensen denken iets te zien wat een compléét andere achtergrond heeft) Bovendien kom je zo te weten hoe ze denken, en kun je misschien een tip in de goede richting geven. Als ze er dan nog niets mee doen, moet ik toch ook zeggen 'helaas, ik heb het geprobeerd', hoe zielig ik het ook voor het paard vind.

Tamorka: ik vind zeker dat je zo goed moet kunnen rijden als je beweert vanaf de zijlijn, en je zou erop moeten kúnnen, maar daarbij wil ik als kanttekening plaatsen dat sommige problemen niet zo één twee drie op te lossen zijn.