achterhand te zwak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sparky10

achterhand te zwak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 14:55

hoi hoi

ik had even een vraag , ik heb al 10 jaar sparky een fjord , door operaties en dergelijke heeft die rond de 2 jaar stilgestaan , maar nu sinds mei rij ik weer en willen we alles weer oppakken , alleen we hebben dus een probleem door heuprptheses en een knie prothese heb ik niet de kracht in mijn benen , sporen doe ik niet om omdat ik door de protheses ook me been niet stil kan houden , probeer hier zoveel mogelijk om te denken .
alle jaren wel keuringen gelopen en ook daar word dus geatendeerrd op de achterhand, die heeft die er dus niet lekker mee onder ,
heb nu een maritngaal om hem toch meer naar benden te rijden dat werk wel , maar heeft iemand meer tips om de achterhand sterker te maken ?
hij draait ook zijn hoeven en dus achterbenen weg van zijn achterkant dit voel je ook als je erop zit en is duidelijk zichtbaar tijdens het rijden .

Sparky10

Re: achterhand te zwak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:04

niemand ?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:07

Veel overgangen rijden en kilometers maken. Misschien kun je eens met je hoefsmid overleggen of hij met bekappen iets aan dat draaien kan doen!?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:13

Sparky10 schreef:
hoi hoi
heb nu een maritngaal om hem toch meer naar benden te rijden dat werk wel ,

Dat kan nooit werken.
Je werkt nu dus van voor naar achter en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik begrijp dat je hem niet goed nagevelijk kunt krijgen en dat zijn achterhand niet sterk genoeg is.

Rij veel overgangen (zoals al gezegd is geloof ik)
Het nageven komt dan vanzelf. Zorg ervoor dat je zelf je hand niet vastzet en ga lesnemen of vraag aan iemand die je wat aanwijzigingen kan geven.
Verder ga ik met Kymalin mee...
Lekker naar buiten en dan hoeft dat niet eens altijd "werkend" maar lekker ontspannend. Dus dan mag dat ook best met het hoofdje erop.
En de smid...
Succes!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:15

De martingaal zal je niet helpen om zijn achterhand sterker te maken. Dat voorkomt alleen dat hij met zijn hoofd in de lucht gaat lopen.
Zorg eerst dat je hem goed aan de hulpen stelt. Dus op jouw lichtste beenhulp een reactie eisen. Dit kan je doen door consequent om de reactie te vragen en bij geen gehoor bijtikken met de zweep. Als hij goed voor het been is, veel overgangen gaan rijden. Stap draf en terug, daarna ook stap naar galop. Zorg daarbij dat hij goed van achteren wegkomt, dus attendeer hem goed voordat je de overgang maakt.
Ook tempowisselingen, goed naar voren wegrijden en weer terug in tempo. Dat een paar keer achter elkaar op de lange zijde.
Allerbelangrijkst is dat je consequent bent! Eis altijd een reactie op je hulp en geef geen hulpen waar je eigenlijk niet perse een reactie op wilt. Wees altijd zeker van wat je vraagt.
Lang verhaal, is het een beetje duidelijk?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:15

gebruik een zweepje, en ga oefenen met zit en stemhulpen.
zoals al is gezegt heeft een martingaal geen verbeterende functie in dit verhaal,
aan de teugel rijden begint met het activeren van de achterhand !
wat jij zegt dat ie draait met zijn hoeven, heet biljarderen, hier kun je weinig tot niks aan doen, aangepast ijzer wil soms iets helpen.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:16

Veel balkjes draven en overgangen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:27

ik zou in iedere hand een zweepje nemen en gewoon de drijvende hulp met het zweepje geven door te tikken achter je kuit
net zoals dames dat doen in dameszadel, die kunnen ook rechts alleen maar drijvend werken met een zweep
gebruik een goede lange zodat je fijntjes kunt inwerken zonder je handen van plaats te hoeven halen
ik zou hem voorlopig niet voor vast zetten maar juist van achteren activeren

verder zou je ook aan de longeerlijn kunnen gaan werken met hem
dubbele lijnen en dan actief laten werken

andere manier om de achterhand sterk te maken is steeds vanuit een actieve stap halt tehouden en gelijk achterwaarts te gaan waarbij het hoofd wel nagevelijk moet zijn
je spant je pony dan op(als een veer) en maakt zijn rug rond en van daaruit gelijk weer vooruit

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:33

bedankt voor jullie reacties
les hebbe we al , maar spatter we hebben hiervoor dus dameszadel gereden daar reageerde die er wel op heb nu met twee zweepjes gedaan maar dat werkt niet , ik raak dan met mezelf in de knoop ,
ijzers mag hij niet onder enorme brokkelhoeven ,
overgangen en tempo wisselingen doen we dus ook al veel en regelamtig , maar ook die boeken nog geen resultaat ,
veel figuren rijden doen we ,
de martingaal gebruiken we dus omdat hij continu met zijn hoofd loopt te gooien naar boven nu dus niet meer hij word door de martingaal nageefelijk, en loopt nu lekker laag ,
ik ga toch even wat tips uitproberen in ieder geval bedankt voor het meedenken Haha!