Geen zweep ok, maar hoe dan wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geen zweep ok, maar hoe dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:57

Mij stoort het volgende een beetje:
regelmatig lees je dat een zweep slecht is en zweepgebruik nog slechter.
Zo onlangs ook weer in BIT, door Mony Roberts. Hij zei dat een zweep alleen dient als communicatie (dit wil zeggen tegen je paard aanleggen) en nooit om te tikken en zeker niet om te slaan.

Toen ging er bij mij een belletje rinkelen: dat is allemaal goed en wel en heel leuk, maar hoe moet het dan wel?
Je leest nooit oplossingen bij dat soort artikels, alleen dat het niet mag of niet goed is...
En als je dan ergens oplossingen leest (bv. boeken of forums of...) dan is dat allemaal heel leuk, maar je zal zien dat het net niet bij jouw paard werkt ...

Zo heb je het natuurlijk ook met andere dingen.
Nuja, dat vind ik ervan.. Wat jullie? Lachen

Ps: ik wil nu niet dat jullie gaan denken dat ik niks anders doe dan mijn pony met een zweep bewerken hoor Knipoog Er wordt er maar 1 met een zweep gereden en 99% van de tijd is die gewoon maar mee, voor het geval dat. Maar soms ... dan kan het niet anders. Ik wil het anders maar ik ben dé oplossing nog niet tegengekomen ...

stef_1993

Re: Geen zweep ok, maar hoe dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:03

spoortjes????

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:04

Ik rij western, en zoals de overgrote meerderheid van de western ruiters zonder zweep. Mis hem ook niet in het rijden (vroeger engels gereden, met zweep).
In grondwerk en longeren kan hij wel zijn nut hebben.

Wat ik een beetje merk bij veel "goeroes" is dat ze zeggen wat je niet moet doen, en als je dan wilt weten wat je wel moet doen, moet je een cursus meedoen, een boek of DVD kopen, etc... Ergens logisch, ze moeten er immes van leren.
Maar zo heeft een artikel niet veel toegevoegde waarde.
Verder is alles zielig tegenwoordig, wat denk ik ook een beetje overdreven is. Anderzijds zijn er maar weinig mensen die correct met strafmiddelen kunnen mgaan, zonder er zelf emotie en/ of frustratie in te leggen, en en die juist kunnen timen. Daarom kan zweepgebruik er naar mijn mening vaak verkeerd uitpakken, waardoor het inderdaad zielig is. Niet omdat een paard afgeranseld wordt, maar een tik op het verkeerde moment, of voerdreven hard, maakt het paard meesal juist onzekerder, wat averechts werkt in training.
Daarbij vertelt een tik met de zweep niet wat je wèl verwacht van het paard. En dat is nog zoveel belangrijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:08

Sabine V: als je je van iedereen wat aan moet trekken die wat vindt over wat wel en wat niet te gebruiken, dan kun je uberhaupt niet meer op een paard rijden.
Want je kunt een spoortje nemen, maar daar is ook wel weer iemand tegen. Zoals er ook mensen tegen bitten zijn, tegen een boom in het zadel, tegen zadels in het algemeen, tegen longeren met lijn, tegen longeren zonder lijn, tegen peesbeschermers, tegen zonder peesbeschermers, etc etc Haha!

Een hulp dient altijd zo zacht als het kan, en zo hard als het moet, gegeven te worden. ELKE hulp. Of dat nu met de hand, het been, of bv een zweepje is. En net zo belangrijk is de timing van die hulp, alsmede de frequentie waarmee een hulp gegeven wordt.

Oftewel: overal waar TE voor staat, is niet goed (behalve TEvreden en TEgoed op de bank) Dus niet TE vaak, niet TE hard, niet TE vroeg en niet TE laat.
Met andere woorden: gezond verstand blijven gebruiken, en dan kun jij gerust met je zweepje blijven rijden.

Overigens ben ik ook een westernruiter zonder zweepje, maar als mijn paard niet reageert op mijn been krijgt hij een tik met de teugel op z'n kont. Ook een soort zweepje dus.

wenneke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:10

gebruik sporen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:14

Het gaat nu niet meteen om een oplossing voor geen zweep, maar meer een discussie over dat je zoveel dingen leest die niet mogen maar er nooit oplossingen bijstaan (of als er oplossingen zijn dat die niet werken voor jouw paard en wat moet je dan?).

Heb nu de zweep als voorbeeld omdat mij dat persoonlijk aanspreekt, maar je hebt zoveel andere dingen waarop je dat kan betrekken.

Dus het is eigenlijk een algemene discussie of dingen afkeuren zeg maar maar geen oplossing geven...

(als jullie nog kunnen volgen Clown)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:16

Dat is toch het kenmerk van een Goeroe, zoals een Roberts of een Voest? Wel zeggen hoe het niet moet, maar een beetje vaag blijven over hoe het dan wel moet, om zo te zorgen dat mensen wel naar je blijven luisteren, je boeken blijven kopen, je lessen blijven volgen etc etc.
Als je je 'geheim' (dat ze pretenderen te hebben) ineens prijsgeeft, is dat commercieel minder interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:24

Ja Maar dat is toch erg?
Iedereen wil toch dat elk paard goed behandeld wordt maar de mensen moeten wel betalen om te weten te komen hoe het volgens hun manier dan hoort ...

Of je dan een oplossing vind voor problemen die je eventueel hebt is nog maar afwachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:28

Waarom is dat erg?
Zo werkt elke vorm van instructie toch?
Klanten zouden zich wat minder afhankelijk op kunnen stellen, en ook zelf eens na kunnen denken ipv alleen 1 "goeroe" blind te volgen. Er BLIJFT een stuk eigen verantwoordelijkheid zitten in elke klant/leverancier(danwel instructeur)- relatie.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:33

Ik vind een zweep niet slecht, mits je heb goed gebruikt natuurlijk (goede moment een tikje, geen pak slaag)
Ik rijd vaak met zweep, gewoon om hem bij me te hebben zegmaar Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:07

Ik neem ook geen zweep meer mee onderweg, omdat het mij altijd in de weg zit, wanneer ze een extra drijfhulp nodig heeft, geef ik haar een tikje tegen haar hals met een stuk teugel.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:34

Interessante discussie, dit is waar ik zelf ook regelmatig over na denk. Wat ik doe is mensen leren hoe hun paard denkt en leert. Dus niet allen "wat" ze moeten doen, maar ook "waarom". En die "waarom" is nu net het grote geheim van goeroe's... Dat houden ze graag geheim tot je allerlei levels hebt doorlopen en voor instructeur oid gaat. En dan nog...
Zo creëren ze een afhankelijkheid, en dus zekerheid van inkomen.

Ik doe mijn werk nu als zelfstandige in bijberoep (werk dus ook nog voltijds voor een bedrijf), dus ben niet levensafhankelijk van de inkomsten. Als ik mesnen met één les voort kan helpen, ga ik niet pushen voor een tweede afspraak. Dan ben ik gewoon blij dat ik weer iemand heb kunnen helpen. Maar als het ooit mijn hoofdberoep moest worden, ja, dan ben ik er natuurlijk bij gebaat dat mensen zoveel mogelijk lessen nemen. Ik heb het daar best moeilijk mee, voor mij is het eerder een "missie-werk", mensen leren efficiënter en makkelijker om te gaan met hun dier, dat geeft gewoon zo'n voldoening. Maar wat als het mijn hoofdberoep wordt? Moet ik dan ook lessenpakketten gaan verkopen, DVD's maken, levels verzinnen met diploma's voor een hoop geld... Haha! Misschien wel...

Moeilijk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:39

Een zweep is een verlengstuk van je been,slaan is nooit goed ermee,maar tikken kan geen kwaad.Je moet soms wel,zeker in het begin om een paard bepaalde dingen te leren.Maar omdat veel mensen de zweep misbruiken,stellen ze het zo volgens mij.
Veel ruiters missen het zelfinzicht dat ze zelf niet goed genoeg hulpen geven en gaan dan hun paard slaan omdat dat hen zo geleerd is.
Ikzelf geef altijd een hulp en verzeker me ervan dat het een goede was{op een paard wat het kent} reageert ie niet,dan geef ik hem een tik met de zweep.Niet hard,maar echt alleen tik.Dat is altijd effectief genoeg.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:27

[***] schreef:
Ja Maar dat is toch erg?
Iedereen wil toch dat elk paard goed behandeld wordt maar de mensen moeten wel betalen om te weten te komen hoe het volgens hun manier dan hoort ...

Yip, de mensen die echt van paarden houden willen graag dat elk paard goed behandeld word, en zullen nooit geld vragen voor een stukje advies.

Maar er zijn ook mensen die de indruk willen wekken dat ze veel om het welzijn van paarden geven, maar ondertussen toch eerst even rijkelijk hun zakken willen vullen aan de adviezen die ze geven. Ik denk dat die menesen geen éne f*ck om een paard geven, maar uitsluitend om hoeveel geld er op hun bankrekening staat.

Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:54

Musicjohn schreef:
Yip, de mensen die echt van paarden houden willen graag dat elk paard goed behandeld word, en zullen nooit geld vragen voor een stukje advies.

Beetje naïef als je het mij vraagt. En waar moeten die trainers dan van leven?? Ik ben ook niet voor het over-commerciële, het goeroe-gedoe, maar de "normale" medemens die zich bezig houdt met het trainen van dieren en hun eigenaars moeten ook brood op de plank hebben he!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:59

Beter lezen, stond er wel degelijk bij hoor Knipoog

En als het niet werkt doe je echt wat fout. Zal niet aan het paard liggen. Ik ben helemaal niet pro Monty, maar met sommige dingen ben ik het roerend eens. De zweep is er 1 van

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:13

Ik ga volledig met sonja mee, zou alleen nog TE zacht erbij toe willen voegen. Ik zie dat weleens met manege kinderen, zegt de instructeur: geef even tikkie bij, met als gevolg dat het kind aait. Pony wordt echt vervelend, en kind geeft 6 halve tikken achter elkaar... nee, liever 1 goede, dan 6 halve

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:03

Voglens mij lopen hier twee discussie door elkaar: het juiste gebruik van een zweep, en het "geheim houden" van hoe het wel moet (of zou moeten) door goeroes...
TS wat was de bedoeling van je topic, het eerste of het tweede?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:14

Een zweep is net als ieder ander hulpmiddel, je kan ze gebruiken of misbruiken.

Ergens snap ik dit soort uitspaken heel goed. Het wordt gepubliceerd in een groot blad en wss door velen gelezen. Er zijn natuurlijk een hele hoop wannabee's en om te voorkomen dat mensen zelf maar aanrommelen en met 'geweld' gaan werken, zullen de Goeroe's dit soort uitspraken blijven doen om mensen af te remmen.

Als Anky namelijk van zadel wisseld zullen er best veel mensen zijn die dat per direct ook willen doen. Dus als iemand met zweep rijdt zullen andere dat voorbeeld volgen.

Het gevaar is gewoon dat mensen zonder gevoel denken dat ze dat ook allemaal kunnen. Op het moment dat ze merken dat het niet lukt en ze hebben al een zweep (of andere hulmiddel) in hun hand zullen ze deze ook gebruiken....

Ik denk dat je het zo een beetje moet vertalen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:45

WinBinChes schreef:

En als het niet werkt doe je echt wat fout. Zal niet aan het paard liggen. Ik ben helemaal niet pro Monty, maar met sommige dingen ben ik het roerend eens. De zweep is er 1 van

Misschien kan jij me het dan eens uitleggen?
Heb het net nog eens gelezen, maar nog steeds geen antwoord gevonden ...
Tenzij jij als antwoord bedoelt dat je geen druk mag zetten omdat paarden daar van nature tegenin gaan, maar zover ben ik nog niet dat ik dan weet wat ik wel moet doen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:45

snuffelhues schreef:
Voglens mij lopen hier twee discussie door elkaar: het juiste gebruik van een zweep, en het "geheim houden" van hoe het wel moet (of zou moeten) door goeroes...
TS wat was de bedoeling van je topic, het eerste of het tweede?

Eigenlijk het tweede, maar de titel is dan misschien wat slecht gekozen.
Maar wist niet hoe ik het anders moest omschrijven en omdat het bij mij door dat zweep-ding doordrong ...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:24

Dan heb ik het toch juist opgevat, nu de rest nog. Titel levert natuurlijk voor- en tegen-zweep-discussies op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:26

Haha ja, dat maakt mij eigenlijk ook niet zoveel uit, maar 2 discussies in 1 wordt misschien wat moeilijk Tong uitsteken

Anders zal ik even een mod aanspreken, misschien dat die er wat aan kan veranderen zodat het duidelijker wordt Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:09

snuffelhues schreef:
Dan heb ik het toch juist opgevat, nu de rest nog. Titel levert natuurlijk voor- en tegen-zweep-discussies op Lachen

Ik dacht dat ik toch ook een redelijke vertiteling gaf........ Verdrietig Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:42

[***] schreef:
WinBinChes schreef:

Misschien kan jij me het dan eens uitleggen?
Heb het net nog eens gelezen, maar nog steeds geen antwoord gevonden ...
Tenzij jij als antwoord bedoelt dat je geen druk mag zetten omdat paarden daar van nature tegenin gaan, maar zover ben ik nog niet dat ik dan weet wat ik wel moet doen ...

Je moet het zien als een aanwijs stok. ergens in het artikel zei hij dat het niet nodig is om te slaan, omdat ze een vlieg al kunnen voelen zitten, oftewel paarden zijn heel gevoelig. Je kan dan je zweep aanleggen ipv een tikje te geven. Als je de achterhand wil activeren dmv een zweep is aanraken of aanleggen ook voldoende. Een tikje is dan nergens voor nodig. Als je in je omgang met paarden in je achterhoofd hoofd houdt dat ze heel gevoelig op de huid zijn zul je merken dat bij alles wat je doet een lichte aanraking nodig is.