paard loopt onder mij uit! wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maxziemeltje

paard loopt onder mij uit! wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:37

hoi
ik rij ong 12 jaar paard
sinds een jaar verzorg ik een paard. heel eigenwijs maar erg zeerzaam.
het is ong 1,55m groot en ong 9 jaar.
in het begin had ik moeite om hem netjes nageeflijk te laten lopen, als hij het moeilijk kreeg drukte hij zijn rug weg en zette hij zijn onderhals er op (vooral in de galop). hij heeft ook moeite om de achterhand er onder te zetten. hij is ook moeilijk recht te richten. in de galop springt hij vaak achter over. zelf denk ik dat deze problemen met elkaar te maken hebben.

hij begint steeds beter door de hals te lopen en drukt minder zijn rug weg als het moeilijk word, maar nu begint hij onder me uit te lopen als het moeilijk word. hij gaat rennen en gaat hangen pakt het bit vast (dit wisselt vaak van links naar rechts). ik probeer veel overgangen en voltes te rijden maar af en toe weet ik niet hoe ik dit moet oplossen. hopelijk hebben jullie een idee/advies voor mijn probleem.

iniedergeval alvast bedankt

maximee

Re: paard loopt onder mij uit! wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:37

Heey,

Zoals jezelf al aangeeft, veel voltes rijden en overgangen rijden. Zodra je merkt dat die weer onder je weg wil lopen gelijk terug pakken.
Misschien heel stom, maar als ik tegen m'n paard zeg 'hooo' of 'Hou nou is op joh!!!' dan heeft die gelijk zoiets aan m'n stem van: Ze is boos .. of ik moet stoppen als ik 'hooo' hoor.
Probeer dat met evt grondwerk te leren.
Als je al voor het rijden merkt dat die heet is, dan zou ik m eventjes longeren dat die al die gekkigheid er eventjes uit kan rennen Knipoog

Hartstikke veel suc6, en langzamerhand zal het steeds beter gaan. ! Vork

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:51

neem les Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:08

Inderdaad, de oudste dooddoener van allemaal, maar de enige die werkt: Les......
Het is namelijk erg moeilijk te zien wat er precies gebeurt. Is de oefening te moeilijk, heeft ie er geen zin in, zit jij hem in het pad?? je moet de reden weten waarom hij wegrent. Je denkt dat het te moeilijk voor hem word, maar wát word dan te moeilijk voor hem? waardoor komt dat? dat kunnen wij zo door de computer niet zien....

En de enige correcte oplossing van dit probleem is het voorkomen, maar dan moet je wel weten waar het precies weg komt.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:41

heej ik heb precies het zelfde probleem.. maar ik heb het geleerd met door zitten door je bovenbeenspieren tegen het zadel te drukken (niet helemaal verkrampen natuurlijk) en je kuiten aan te leggen (niet meer) verder zegt mijn instructice zet hem op z'n kont maak je zwaar. Als hij niet reageerd toch even streng zijn en iets aan de teugels trekken (niet hard) maar nooit je been afsteken. dus zogauw hij onder je vandaan gaat het paard als ware tussen je samen knijpen om het even overdreven te zeggen.. ja sorry maar het is heel moeilijk om uit te leggen dus ik hoop dat je het een beetje snapt

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:20

je geeft het zelf al goed aan
als je merkt dat die onder je vandaag wilt lopen ,veel overgangen maken en hem bezig houden (met bijv voltes).

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:56

Je hebt helemaal gelijk, deze problemen hebben zeker met elkaar te maken. Ik kan nu wel helemaal een antwoord op je vraag gaan geven over het onder je uit lopen, maar daarmee lossen deze problemen zich niet op. Het belangrijkste is echt dat je les gaat nemen van iemand die met jouw en je paard gaat focussen op het rechtrichten. Als dit niet voor elkaar is, dan zal het paard altijd moeite hebben om sommige ( eigenlijk bijna alle ) oefeningen correct uit te voeren omdat het lichamelijk niet goed mogelijk is. Dit vergt dus ook meer geduld vanuit jouw kant, want het heeft tijd nodig om sommige spieren af te bouwen en andere juist op te bouwen.

Het vergt tijd, geduld en inzet maar je hebt er een vrolijker paard voor terug die het lichamelijk aan kan en jijzelf plukt daar dus ook alle vruchten van.

Tik op de zoekmachine van bokt of google eens rechtrichten in, er is echt een heleboel info over te vinden omdat het gewoon zo ontzettend belangrijk is.

Veel succes en ik hoop dat je er wat mee doet.

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:03

Ik zou het met je instructeur bespreken.