verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pepelien

verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 17:12

Hoi,

Mijn paard is 4 jaar oud en nu een jaar onder het zadel.
Het paard is heel soepel en houd niks vast!
Nu heb ik een probleem dat wat ik ook doe ik krijg hem op de linkerhand niet in de linker galop.
Ik zorg iedere keer dat eerst de draf goed is, recht en van de hand af en dan probeer ik het aanspringen in galop. maar ook al is de draf fijn nageeflijk en doe ik het in de hoek/ op de volte, buitenstelling/ binnenstelling het lukt maar niet!
Hij reageert wel netjes direct op de galophulp, maar dan de verkeerde galop. (dit wil ik ook niet afstraffen want ik vind het wel weer heel goed dat hij gelijk reactie geeft)

Heeft er iemand misschien een goede tip!

Kamy

Re: verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:10

In draf flink voorwaarts op de rechterhand. Op de lange zijde recht oversteken naar de andere zijde en dan bijna op de bakrand rijden en een scherpe wending naar de linkerhand maken. In die wending rechterhand goed sluiten en links open houden en dan de galop hulp.

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:11

Hou je er ook rekening mee dat je voldoende buiten stelling neemt? Dan heeft zijn voorbeen meer ruimte om af te zetten.

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:50

Heb je al eens geprobeerd om wat meer binnenbeen te geven? Dus goed je buitenbeen naar achteren leggen en dan héél duidelijk je binnenbeen op de singel.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:53

EHm , ga eens op je verkeerde been lichtrijden en net 2 meter voordat je wilt aanspringen dan gaan doorzitten en extra op het buitenbeen leunen, dan moet ie wel. Het is niet de fijnste manier, maar het werkt wel , tenminste bij mijn pony heeft t wel gewerkt Haha!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:04

Idd niet naar binnen leunen, hij moet zn binnenbeen het verst naar voren gooien. Desnoods een beetje naar buiten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:11

En wat je ook nog zou kunnen proberen is een balk in een hoek leggen. Op het moment dat je over de balk komt de hulpen geven voor het aanspringen.

Ik heb precies hetzelfde gehad met ons jonkie. Ze ging maar niet in de rechtergalop. Alles geprobeerd. Meer binnenstelling, meer buitenstelling, die balk, wijken naar buiten en dan aanspringen. Maar eigenlijk werkte het allemaal niet naar behoren. Mijn dressuurinstructrice is er toen op gaan zitten om aan te voelen wat het probleem was. En als je echt precies op het goede moment de hulpen gaf dan sprong ze wel goed aan.

Dus het probleem is bij ons opgelost door nog secuurder te gaan rijden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:23

hey
op het binnenbeen gaan lichtrijden werkt meestal wel, zorgen voor een duidelijke stelling en proberen hem op je binnenbeen aan te laten springen, veel paarden die het niet helemaal snappen kunnen nog wel een een schrikreactie op je buitenbeen hebben. leer t op je binnenbeen en kun je daarna nog altijd het buitenbeen erbij gaan nemen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:05

Bij een pony die ik heb ingereden lukt(e) het ook niet helemaal, nu gaat het al beter. Ik draaide in draf een hele kleine volte en dan precies op het goede moment in galop aanspringen. Is wel moeilijk om precies goed te timen trouwens.. En je hebt wel het risico dat als je een klein rondje draait, ze gelijk in galop gaan, maar dat moet je dan dus wel weer afleren.

ChOtte__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:16

Bij mijn oude paard (had probleem met rechts aanspringen ) Deed ik altijd links op de volte en dan steeds kleiner en dan als hij ontspannen loopt uit de volte van hand veranderen en op dat moment aanspringen!

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:57

zorg ook dat je je heup goed meebeweegt anders blokkeer je hem.. en je gewicht is ook belangrijk

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:53

bedankt voor jullie tips!

Ik heb van alles uitgeprobeert en ik geloof dat het inderdaad veel te maken heeft met mijn gewichtsverdeling.
Als ik nl. heel bewust meer gewicht aan de buitenkant neem en ook goed mijn heup mee naar voren neem gaat het inderdaad beter. (ik laat mijn gewicht te makkelijk naar links afglijden)
Daarbij moet ik ook zorgen dat ik hem toch nog wat rechter onder me krijg, dus nog meer de buitenkant begrenzen. (linksom heeft hij een te makkelijke buiging, zodat ik er af en toe zelf geneens erg in heb dat hij toch nog iets naar binnen kijkt i.p.v. recht voor zich)

Tips blijven dus welkom om hem recht te krijgen en mijn gewichtsverdeling te beheersen.

tirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:19

je moet voordat je in galop gaat aantonen net voor de hoek dat je in galop wilt en dan precies in de hoek echt in galop te gaan.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:26

tirsa schreef:
je moet voordat je in galop gaat aantonen net voor de hoek dat je in galop wilt en dan precies in de hoek echt in galop te gaan.

Euhhh... zeg dat nog eens, maar dan in het Nederlands? Afbeelding