Met of zonder neusriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Met of zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 15:10

Heey,

Eerst even een verhaaltje vooraf Knipoog :

Mijn paard wil altijd erg vasthouden op rechts(soms ook links, meestal rechts), ook is rechts de moeilijke kant en wil ze ook moeilijk(er) buien e.d. naar rechts. Naarmate ik dan aan het rijden en wat loswerken geslagen ben, word het wel minder maar over gaat het meestal niet. Dit vooral in de bak. Buiten ook wel maar stukken minder.
Een tijdje geleden heb ik van een bokker een westernhoofdstel overgenomen. Om in de toekomst mee western te rijden, maar voorlopig om lekker mee buiten te rijden.
Ik lekker daarmee naar buiten, toen viel mij meteen op dat ze helemaal niet/stukken minder aan het vasthouden was en helemaal een stuk ontspannender.
Toen ik van de week aan het dressuren was in de buitenbak, was het weer vasthouden en doen. Toen bedacht ik opeens dat ze zo lekker liep op het westernhoofdstel. Ik had zoiets: of het komt doordat er geen neusriem aan zit of ik verbeeld het me heel erg.
Naja wie niet waagt wie niet wint, dus ik neusriem eraf halen, even rondje aan de lange teugel stappen en daarna weer oppakken. Wat denk je, paard loopt super. Lekker loslaten, heerlijk meewerken.
Nu ben ik daar wat mee aan het uitproberen, of het echt zo is, of dat ik het me nog steeds verbeeld(wat ik me dus niet kan voorstellen).
Maar als dit zo lekker blijft gaan, ga ik gewoon over op neusriemloos(wat een woord zeg Clown ).

Nou was mijn vraag: rijden jullie met of zonder neusriem en waarom?

EnelyaT

Re: Met of zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:51

Ik rijd zelf mét, omdat door de neus- en sperriem het bit stiller ligt in de mond.
Ook omdat mijn als mijn paard vastpak, ik hem daarop rijd, zodat hij loslaat.
Ik zou als ik jou was (afgezien van met of zonder neusriem) veel aandacht gaan besteden aan het rechtrichten. Dan is je paard minder scheef, en wordt dr moeilijke kant ook minder moeilijk.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:25

Toevallig had mijn paard een tijdje terug een wondje onder zijn neusriem en moest ik dus even zonder rijden.
Ik ontdekte bij hem ook dat ie zonder neusriem net wat simpeler was, vooral met kort draaien in het springen.

Nu gebruik ik mijn neusriem wel weer gewoon, maar echt heel erg losjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:32

Ik rijd altijd zonder neusriem. In het begin wel met, maar later heb ik het engelse hoofdstel verkocht en alleen nog westernhoofdstellen gekocht. Ik heb het idee dat de teugelhulpen op die manier wat beter doorkomen, en ik houd sowieso niet van die dichtgesnoerde mondjes. De paardentandarts vond het véél beter trouwens, hij heeft nog een heel verhaal staan vertellen, zonder neusriem is de ademhaling beter en dat zie je dan weer terug in de ontspanning..
Als je paard zo fijn loopt zonder neusriem dan zou ik het wel weten, fijn eraf laten Ja

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:09

Ik rijd ook altijd zonder neusriem. Mijn paard had echt een hekel aan de neusriem (ze kan geen constante druk verdragen, ook al is dat maar lichte druk) dat ik hem op den duur zo los liet zitten dat ik hem er evengoed kon aflaten. Zo gezegd zo gedaan en het paardje loopt er heel fijn mee!

BabyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:33

Heeii

Ik rij altijd met neusriem.
Vind ik dat je veel meer grip hebt.
Maarja het verschild bij paard.
Maar al onze paarden rijden we met.

Groetjes marit Knipoog

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:36

MysticTinker schreef:
Ik rijd altijd zonder neusriem. In het begin wel met, maar later heb ik het engelse hoofdstel verkocht en alleen nog westernhoofdstellen gekocht. Ik heb het idee dat de teugelhulpen op die manier wat beter doorkomen, en ik houd sowieso niet van die dichtgesnoerde mondjes. De paardentandarts vond het véél beter trouwens, hij heeft nog een heel verhaal staan vertellen, zonder neusriem is de ademhaling beter en dat zie je dan weer terug in de ontspanning..
Als je paard zo fijn loopt zonder neusriem dan zou ik het wel weten, fijn eraf laten Ja

Aah wat klinkt dit super logisch allemaal.
Ik heb ook heel sterk het idee, dat doordat ze nu zelf ook wat meer vrijheid met dr mond heeft het allemaal een stuk prettiger vind en je dat ook zeker terug ziet in de ontspanning. Maar dat van die ademhaling, klinkt zo logisch.
Ben nu goed bezig rechtrichten veel met moeilijke kant werken. Ik kan over een tijd altijd nog kijken of ik de neusriem erweer aan doe. Voorlopig even niet.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:36

Ik rij eigelijk met een neusriem omdat ik mooier vind.. Clown
Wat een reden he?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:52

BLK schreef:
Ik rij eigelijk met een neusriem omdat ik mooier vind.. Clown
Wat een reden he?

haha Clown . Moet ik zeggen dat ik zonder neusriem ook wel mooi vind staan(bij die van mij althans). Ziet er lekker vrij uit enzo.

pmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:13

zonder kan dat ook al?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:15

pmeisje schreef:
zonder kan dat ook al?

Waarom zou dat niet kunnen? Of bedoel je misschien op wedstrijd? Dat kan inderdaad niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:21

Dan doe je toch iets fout, lautje.. Als je het bit dan door de mond trekt dan ben je véél te ruw bezig.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 12:51

lautje1996 schreef:
ik rij altijd met als ik zonder rij gaat dat bit so snel uit de mond

MysticTinker schreef:
Dan doe je toch iets fout, lautje.. Als je het bit dan door de mond trekt dan ben je véél te ruw bezig.

Inderdaad. Een kinriempje wil ik wel gaan aanschaffen, maar het bit door de mond heen trekken, dan gaat er echt iets niet goed. En ben je inderdaad te ruw bezig.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:48

ik heb toevallig naar aanleiding van dit topic eens ht verschil getest, ik heb de afgelopen 2 dagen zonder neusriem gereden buiten, het valt me op dat ze juist lastiger te sturen is, zeker als we een "meningsverschil" krijgen en madam naar huis wil rijden en ik dr weer omkeer dan gaat het bit alle kanten op Verdrietig
ze doet dan heel dr mond open, wat uiteraard met sperriem en neusriem veel moeilijker gaat.

ik denk dat ik hem er weer opheen doe, al vind ik het niet zo mooi staan Bloos