Eerst even een verhaaltje vooraf
:Mijn paard wil altijd erg vasthouden op rechts(soms ook links, meestal rechts), ook is rechts de moeilijke kant en wil ze ook moeilijk(er) buien e.d. naar rechts. Naarmate ik dan aan het rijden en wat loswerken geslagen ben, word het wel minder maar over gaat het meestal niet. Dit vooral in de bak. Buiten ook wel maar stukken minder.
Een tijdje geleden heb ik van een bokker een westernhoofdstel overgenomen. Om in de toekomst mee western te rijden, maar voorlopig om lekker mee buiten te rijden.
Ik lekker daarmee naar buiten, toen viel mij meteen op dat ze helemaal niet/stukken minder aan het vasthouden was en helemaal een stuk ontspannender.
Toen ik van de week aan het dressuren was in de buitenbak, was het weer vasthouden en doen. Toen bedacht ik opeens dat ze zo lekker liep op het westernhoofdstel. Ik had zoiets: of het komt doordat er geen neusriem aan zit of ik verbeeld het me heel erg.
Naja wie niet waagt wie niet wint, dus ik neusriem eraf halen, even rondje aan de lange teugel stappen en daarna weer oppakken. Wat denk je, paard loopt super. Lekker loslaten, heerlijk meewerken.
Nu ben ik daar wat mee aan het uitproberen, of het echt zo is, of dat ik het me nog steeds verbeeld(wat ik me dus niet kan voorstellen).
Maar als dit zo lekker blijft gaan, ga ik gewoon over op neusriemloos(wat een woord zeg
).Nou was mijn vraag: rijden jullie met of zonder neusriem en waarom?