Paard bokt veel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Paard bokt veel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:20

Heeey,

Als ik met Amarant in draf of galop aanspring wil die wel eens stil vallen.
Dan tik ik met het binnenbeen aan en bokt ie. Tik ik hem met zweep aan bokt hij ook.
Blijf ik doorgaan met tikken dan blijft ie bokken. En op het laatste is het geen plezier meer om te rijden.En dan heb ik de neiging om gauw op te geven. Maar uiteindelijk geef ik niet op, omdat ik graag met hem dressuur wil gaan oefenen.
Wat wel werkt bij hem is heel hard zeggen DOOOOR!!! en dan gaat ie ook goed.
Maar ik wil dat ie ook op mijn benen reageert. Hij is nog jong, dus het moet wel lukken om het aan te leren.
Iemand tips??

Groetjes

Deborah

xSCWx

Re: Paard bokt veel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:23

Zadel-probleempje misschien?

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 12:37

nee want het zadel ligt echt perfect!
Het is een reiner klimke..dressuurzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:44

Tja het kan nog zo'n goed merk zijn, maar soms kan hij ongemerkt toch niet goed passen.
Probeer het paard niet te overspoelen met oefeningen, ookal zijn ze nog zo simpel, alleen het feit dat je erop zit is voor een jong paard soms al een hele belevenis.
Alles wat je hem aanleert, moet hij tijd voor hebben om te verwerken, ze kunnen dan een soort blackout krijgen en uit pure wanhoop een bok geven. Dit zou de reden kunnen zijn.
Neem alle tijd voor hem, succes!
Goed dat je zelf ook inziet dat het geen gemenigheid is en dat je tips vraagt!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 12:49

Het zadel is ook van te voren gepast door iemand wat er verstand van had.
En het lag goed. Hij is 6 jaar geworden in juli. En veel oefeningen doe ik niet met hem.
Het is gewoon een paar voltes in stap, van hand veranderen. En dit hetzelfde in galop.
Galop dan alleen op de volte. Op het rechte stuk aanspringen vind hij nog moeilijk.
Maar op het commando DOOR reageert hij goed op, en gaat hij ook echt door.
Maar dan moet ik er wel bijzeggen dat ik soms echt op hem moet 'mieteren' van:
KOMOP GA EENS DOOR JONGEN!! en als hij het goed doet zeg ik altijd: GOEDZO DAT IS BRAAF!
Beloningen doe ik altijd met een wat hogere stem zodat hij weet wanneer en voor wat hij beloond word.
Afstraffen doe ik met een wat lagere stem.

Als jullie nog meer tips hebben, graag

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 12:53

Om even terug te komen op de vorige post.

Gemenigheid is het echt niet! Want ik heb hem pas een jaar.
En hij heeft me nog noooooit eraf gegooid. Ben er alleen door eigen toedoen een keer
afgeflikkerd. Hahaa groentje Clown Maarja iedereen is zo begonnen.De vorige stal waar ik stond
vonden ze het een moeilijk paard, onbetrouwbaar en onhandelbaar. Maar dat kwam omdat ze hem niet de tijd gaven om iets te leren, en ze zaten altijd op het te fitten. Tramalant hier, Killer daar.. Ik heb echt het gevoel dat het paard dat ook merkt dat iemand op zn heupen zit. Als jullie snappen wat ik bedoel. Terwijl die bij mij altijd goed luisterde, en bij andere ging die altijd gevaarlijk doen. Bv heel hard op de mensen afrennen, en halve meter voor ze stoppen, omdraaien,wegrennen en bokken.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:06

Ik heb een paardje ingerenden. Was met het inrijden zelf o zo lief! maja toen ondekte hij dat er ook zoiets bestond als bokken met iemand er op! en dan elke keer als je hem een tik verkocht dan kreeg je een bok( ging uiteindelijk wel erg aan mn rug pijn doen) Maar we hadden ook wel een glad zadel dus bij de eerste bok lag je dr half naast en bij de 2e helemaal. Op het laatste had ik er ook geen zin meer in maar toch door gegaan! En we hebben gewonnen van hem! hij bokt nu niet meer bij elke tik die je hem geeft! inmiddels verzorg ik hem niet meer( er van afgegroeit..) Maar nog steets is hij lief!
We hebben hem gewoon goed beloont als hij het goed dee( heel overdreven beloonde we hem) en als hij dan bokte waren we echt boos! De eigenaar van het paardje heeft hem ook een keer 2 trappen in zn maag gegeven! ze vertelde later dat lijder paarden dat ook altijd doen in het wilt als een paard iets doet wat niet kan in de kudden. Dat heeft toen heel erg gewerkt!
Suc6!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:22

Toch even uitzoeken wat hier aan de hand is, want als ik het goed begrijp is het niet alleen dat ie bokt bij het geven van been en bijtikken, maar dat het sowieso moeilijk is hem aan de praat te houden.
Allereerst: is het een merrie of een ruin? Bij merries willen deze problemen weleens tijdens de hengstigheid optreden, en dan kan je weinig doen dan afwachten. Is het heel extreem, dat kan een veearts er iets soms aan doen.

Ten tweede toch de vraag of ie geen last van zijn rug heeft?

Vervolgens de vraag, of hij altijd al traag en moeilijk tot lopen te krijgen was?

Wat doet hij in stap en bij het aandraven? is hij dan wel aan het been? of is hij dan ook te traag?

wat doe je verder met hem dan rijden in de bak?

heb je les?

Hoe lang rij je? weet je zeker dat je stil zit en hem in andere dingen ook niet stoort?

Door het beantwoorden van al deze vragen, kan je uit gaan zoeken waarom hij dit doet. Pas als je dat weet, kan je het probleem op gaan lossen. Een traag paard zou je namelijk best een keer een optater kunnen geven (gevolgd door veel belonen, niet alleen met stem, maar ook bijvoorbeeld door te stoppen met werken), maar als je paard last van zijn rug heeft, of als jij het bent die hem stoort in zijn bewegingen is dat natuurlijk niet eerlijk. Hetzelfde als hij dit doet omdat hij zich verveelt. Dan zal je andere dingen met hem moeten gaan doen, dingen afwisselen.
Dus ga op zoek naar de oorzaak van het probleem, want als je dat weet, weet je de oplossing.

succes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:33

Ik ben het wel met Lalidan eens Ja. Nog een dingetje; je zegt dat je beloond met een hogere stem. Paarden hebben eigenlijk niet zo graag hoge stemmen dus ik weet niet of dat heel duidelijk overkomt voor je paard. Als hij reageert kan je gewoon het beste alle druk loslaten, hem een aai geven en belonen met een rustige stem. Je zegt ook dat hij reageert op "door". Wel leer dan het reageren op been aan via een commando dat hij al kent, "door" dus. Gewoon de hulpen geven terwijl je door zegt en belonen wanneer het goed gaat. Elke keer zeg je "door" net ietsje later (dus begin je met je benen) en uiteindelijk zal je het helemaal kunnen laten wegvallen Lachen.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 16:02

Het is een ruin van 6 jaar.
Bij zijn vorige eigenaar heeft hij grotendeels op wei gestaan.
Een kraakster wist te vertellen dat hij wat stijf was bij zijn schoft, dat moest gewoon lekker los gereden worden.
Normaal bij stap en draf springt hij aan als ik been geef en zeg stappen of draf.
Ik rij nu 2 jaartjes ongeveer. Ik weet nog niet lang, maar ben al heel ver met hem gekomen.
Hij is niet traag. Behalve dan het rijden gooi ik hem wel eens los in de bak. Longeren doe ik ook regelmatig.
Grondwerk doe ik ook, hij moet naast me lopen zowel in stap als draf. Halthouden en achteruit lopen.Lekker buiten wandelen doen we ook. Eigenlijk echt van alles.
Ik heb les gehad, maar niet echt geweldige les. Het enigste wat ik mocht doen is er opzitten. Het paard mocht zelf weten wat ie deed en ik mocht geen benen of niks geven. Boos! Daar ben ik dus ook mee gestopt. Zover ik weet zit ik vrij rustig in het zadel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:31

Citaat:
Het enigste wat ik mocht doen is er opzitten. Het paard mocht zelf weten wat ie deed en ik mocht geen benen of niks geven. Daar ben ik dus ook mee gestopt.

???????????????????

Of ik begrijp iets heel verkeerd, of je moet maken dat je die instructie terug krijgt!!! Geweldig, eerst leren zitten en dan pas leren rijden! Dat is juist de goede volgorde!!! De basis die je daarmee leert, is later nooit weer in te halen!!!
Tenzij ze natuurlijk ook helemaal niks aan je houding deed, maar in principe is eerst aandacht aan jouw besteden en dan pas aan wat het paard doet helemaal niet slecht hoor!!!

Met twee jaar rijden, kan ik haast niet geloven dat je al een volledig onafhankelijke zit hebt (maar uiteraard kan ik dat mis hebben, want ik heb je niet zien rijden). Omdat hij wel netjes stapt en draaft, vermoed ik toch dat jij hem dwarszit in galop en/of bij het aangalopperen. En de enige oplossing daarvoor is.... jawel, zitles, dus niks doen en alleen zitten.........

Daarnaast heeft er al iemand aangegeven dat hij stijf is bij de schoft. Volgens haar moset dat lekker losgereden worden, maar ik betwijfel of jij de kennis en de kunde al in huis hebt om dat los te rijden. Niet negatief naar jou bedoelt, maar als je net twee jaar rijdt, is er nog zoveel wat je moet leren. En zoals eerder gezegd: ik kan er helemaal totaal naast zitten wat jou rijkunsten betreft.

Qua afwisseling doe je wel voldoende, dus dat is prima voor elkaar. Als ik jou was zou ik allereerst eens iemand kritisch laten kijken naar hoe jij rijdt. Daarnaast zou ik kijken of er iemand in je omgeving is, die je paardje erbij kan rijden, om hem wat losser te krijgen. Een fysio zou ook een goed idee kunnen zijn. En tot slot toch weer op zoek naar les. Maar ik denk dat je in dit geval toch de oorzaak bij je onervarenheid moet zoeken.....

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:57

Ik zou eerst het zadel toch nog maar eens laten nazien want op zo'n jonge leeftijd kunnen ze heel snel van bouw veranderen hoor. Het is niet omdat je zadel een half jaar geleden perfect paste dat dat nu nog het geval is.
En ook terug instructie nemen! Ik rijd al 20 jaar en nog leer ik bij van instructeurs. Zeker met een jong dier moet je niet liggen aanmodderen!
Om te zien hoe onafhankelijk je zit is kan je het volgende doen; paardje aan de longe door iemand die er verstand van heeft, jij erop zonder teugels en zo alledrie de gangen IN BALANS rijden. Kan je dit, doe die stijgbeugels dan ook maar uit en terug de 3 gangen. Als je dit perfect kan mag je zeggen dat je een onafhankelijke zit hebt en anders is er werk aan de winkel. En dit geldt niet enkel voor mensen die nog niet zo lang rijden hoor, iedereen zou dit op tijd en stond eens moeten doen want fouten sluipen er zonder dat je het weet in. Ja

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:05

Helemaal mee eens Mandyke!! Ramarant ik zou als ik jou was heel snel instructie zoeken. Ook al rijd je al tig- jaar, ik vind persoonlijk dat je bij het inrijden van jonge paarden altijd hulp kunt gebruiken. Foutjes kunnen er altijd insluipen en een goede instructie kan je hierop wijzen en daarmee ook je paard helpen!
Veel succes!