Vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:21

Ik snap het niet echt Clown
Zet je dan een hindernis neer en springt ie er vanzelf over? Zouden mijn VZ pony's nooit doen Clown

Srtha

Re: Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:23

hhaha nee je hebt sommige paarden die het wel doen. Maar je kan het beste een stuk hindernissen neerzetten dat hij er niet uit kan en dan zet je maar een neer waar hij overheen moet en dan ga je er achter aan met de zweep of wat je ook gebruikt.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:26

Ok,,:-D,, ik dacht al!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:29

Die van mij vind het geweldig, gaat er vanzelf over, en als hij de kans krijgt gaan hij erbij stilstaan en de balken omgooien Clown
Meestal voordat ik ga springen laat ik hem even vrijspringen, dan hoef ik maar te zeggen 'ga maar' en dan gaat ie volle galop er overheen Tong uitsteken

Als ze er niet vanzelf overheen gaan dan vinden ze er ook niet veel aan denk ik, dan zou ik persoonlijk niet gaan vrijspringen.
Misschien vinden je verzorgpony's het wel leuk als je zelf meespringt Tong uitsteken

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:00

Dat doet mijn paard echt niet, als hij helemaal vrij loopt in de bak en er staan hindernissen gaat hij er gewoon om heen. Knipoog
Die paarden van MysticTinker vinden springen dus echt leuk. Als je paard er vrijwillig overheen springt kun je zeggen dat je paard springen leuk vindt. Als je hem erover heen moet jagen vind ik dat je niet kunt zeggen dat je paard springen leuk vind. Sigaar

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 17:19

Ja ik ga er daarom ook niet met zweep etc achteraan, of ze willen het zelf, of niet, ik wil ze niet dwingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:11

NA->RT-P

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:34

Meestal zet je de hindernis dan zo neer in een fuik. Naast de bakrand bijvoorbeeld. Dan opdrijven met een zweep. En dan kunnen ze niet veel anders dan stoppen of springen.
Kwestie van een paar keer oefenen. En zo kun je zien of een paard aanleg heeft voor springen zonder dat er een ruiter op zit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:31

Ik heb mijn paard geleerd vrij te springen via clickertraining. Ik hoef nu ook niet meer te jagen en moe te worden en met touwen en longeerlijnen te sjouwen :p nu gaat het vanzelf.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:34

Lachen er zijn echt wel paarden die er uit zichzelf overheen gaan.
Probeer het gewoon, maak zoals gezegt een fuik en een hindernisje en laat ze gewoon even hun gang gaan. desnoods zet je er een ander paard bij dat wel springt.
(ik wist en geloofde niet dat het kon, totdat ik mijn paard Kapitein en Dustie zag springen. (Kapi zelf zo stom ook ook vanaf de andere kant te springen, daar moet je wel even oppassen, Kap hield er een wond aan over)

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:36

als je een paard heb dat graag spring zou die het wel gewoon doen als ik vrij spring dan zet ik de hindernis op de hoefslag en dan springt zij er ook zo over heen maar sommige mensen zetten een soort gangetje van hindernissenneer dat als hij eenmaal in dat gangetje is geen kant op kan dan over de hindernissen gaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:41

even met illustratie Haha!

kleinere ruimte, dit is in een paddock van ongeveer 20 bij 20 meter?
balkjes neerleggen ,meelopen en van achteren aandrijven met zweep zodat je dier over de balkjes gaat.
eerst stappen,daarna draven zodat je dier weet dat ie moet opletten en de benen moet optillen Haha!

Afbeelding

daarna als het een paar keer goed gaat maak je een klein hindernisje:
Afbeelding

gewoon laag beginnen en niet te lang doorgaan( is mijn mening)dan is het voor je paard ook leuk Haha!

de mijne vind springen leuk,die doet het wel zonder aandrijven( zo kon ik handig wat foto's maken)

hier was het een laag hindernisje omdat ik de aanloop er naartoe wat kort vond.
je kunt ook prima in een bak werken, dan eventueel aan de zijkant naast de hindernis een balkje leggen tegen uitbreken.
zelf goed meelopen,achter/naast je paard en aandrijven met stem/zweep.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:09

Ik zal wel mee gaan lopen aan het halster, ik wil ze niet dwingen met hulp van de zweep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:11

enige wat ik doe is de zweep gebruiken als verlengde van mijn arm hoor Knipoog
ik kan ook zelf gaan meelopen zodat hij springen gaat maar met de zweep erbij kan ik naar hem wijzen zodat hij doorloopt
alhoewel dat zelden nodig is Haha!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:46

Beste is een lijntje neer zetten van 2 of 3 hindernissen vlak uit de hoek. Gaan ze niet zo hard. Ook ff afzetten met een stukje lint.
Vrijspringen is ook een kwestie van training, ze moeten het leren, net als rijden

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:36

Het handigste is inderdaad dat je de sprong op de hoefslag neerzet. En je pony zo opsluit dat hij/zij er overheen moet. Eventueel een zweep gebruiken, of even samen doen... Ik zou de sprong niet in het midden van de bak zetten.. dan heb je kans dat ze er omheen gaan. Sommige zijn ook liever lui dan moe Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:38

Als ik een hindernis opzet in de bak en mijn paard in galop laat aanspringen (enkel met halster om, dus zonder longe) springt hij hem zelf. Hij loopt dan 1x de bak rond, springt hem nog een keer etc. Als er iets is wat hij leuk vind is het springen, dus in volle galop erop af en springen maar. Geweldig om te zien hoeveel plezier hij erin heeft. Eerst wou ik de dressuur in met hem, maar ik ga toch maar springen. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:48

ik kon de foto's ook echt gewoon zo maken hoor bij de mijne. Haha!
die loopt er zelf overheen,vind ie ook leuk.

ben wel es te enthousiast geweest en toen liet ik hem wat te hoog springen.
toen kwam ie niet lekker neer en wilde hij echt een half jaar niet meer ergens overheen Knipoog
dus ben nu gewoon weer lekker bezig met superlage makkelijke sprongetjes

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:31

Pony van een vriendin van me vind het prachtig Ja Moet je alleen een beetje 'aanmoedigen' met de zweep & als 'ie dan de smaak te pakken krijgt zie je hem echt genieten.
Vaak gaan ze niet hoger dan de meter, zijn record ligt nu op de 1.30..