van renpaard tot dressuurpaard, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xje_kim

van renpaard tot dressuurpaard, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 08:38

hoi allemaal!

mijn verzorgpaard, raca is eigenlijk een renpaard. Cool
daarom vind ze dressuur natuurlijk een stuk moeilijker, ze leert wel snel maar toch.
ze vind de galop erg moeilijk, vooral als je dan een volte maakt, ze stopt dan gewoon omdat ze het niet kan, als ik haar eindelijk zo ver heb dat ze wel doorgalopeert dan valt ze echt onwijs erg door mijn binnenbeen heen, wat hieraan te doen, tikje geven helpt niet, en ze reageert gewoon niet op mijn been. Slapen
ook kan ze niet wijken, iemand tips hoe ik haar dit kan aanleren? ik ben al bezig, ze heeft 1 x 2 pasje gewijkt, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik dat gedaan heb ROFL Bloos

groetjes kimberley!
Clown

Diane_

Re: van renpaard tot dressuurpaard, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:50

Wijken kan je haar ook leren door haar eerst te leren 'wijken voor druk'. Dit staat uitgelegd op; http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Dit oefen je als je naast je paard staat, en als het goed is reageert ze dan ook beter op je been als je opzij wilt gaan (ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het zo zit Knipoog).
Dat andere weet ik even niet..

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 08:54

dank je wel! aan die site heb ik wel wat Lachen ga het vanmiddag meteen proberen! Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:07

galop lijkt me ook wel wat snel, leer haar eerst recht te stappen en te buigen in stap en een stapje opzij in die buiging (schouder binnen) zodat ze haar binnenachterbeen leert te gebruiken en leert haar buitenkant lang te maken. Dit kun je er ook naast doen ipv erop (werk aan de hand) daarna in draf, en als ze het goed beheerst spring je vanuit de juiste buiging aan in galop. Als doet ze maar een stukje goed kun je beter stoppen als door willen gaan en dan niet meer dat goede punt kunnen bereiken.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 09:27

ze rijd al 4 jaar gewoon, maar het meeste recreatief (hoe schrijf je dat? Tong uitsteken) maar ze heeft het altijd al moeilijk gevonden,zoland je rechtuit galopeert gaat het goed.
ze kan echt onwijs mooi, echt niet normaal, aan de teugel lopen in stap en draf, en zelfs in galop ook af en toe.
bedankt voor de tips! ga ze vanmiddag meteen gebruiken! Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:26

dat ze door je binnenbeen valt moet je denk ik toch echt via de basis oplossen. Dus eerst in stap leren wat binnenbeen is enzo. Mijn pony doet het ook en mag ook nog niet galoperen van mijn instructrice. Doe het natuurlijk wel, lekker op buitenrit enzo, maar hij vind het dan nog erg moeilijk zijn achterhand goed te gebruiken en dat vind hij in stap e draf ook nog (wel minder) dus eerst die goed oefenen, en dan langzaam bij beetje de galop erbij pakken.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:24

lailapri schreef:
dat ze door je binnenbeen valt moet je denk ik toch echt via de basis oplossen. Dus eerst in stap leren wat binnenbeen is enzo. Mijn pony doet het ook en mag ook nog niet galoperen van mijn instructrice. Doe het natuurlijk wel, lekker op buitenrit enzo, maar hij vind het dan nog erg moeilijk zijn achterhand goed te gebruiken en dat vind hij in stap e draf ook nog (wel minder) dus eerst die goed oefenen, en dan langzaam bij beetje de galop erbij pakken.

daar ben ik het mee eens, verwacht niet te veel in 1 x een renpaard wat recreatief gereden wordt kan niet ineens wijken en goed galoperen en "aan de teugel" moet nagevelijk zijn, dus de achterhand activeren, zorg dat het motortje draait de rest komt dan wel, succes.