Zadel belemmerd de houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Zadel belemmerd de houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:05

Hallo allemaal

In het kader van 'ik wil bewuster en fatsoenlijker gaan rijden', ben ik eens extra op mijn zit gaan letten. Nu viel het me dus op dat mensen met een dressuurzadel om mij heen veel rechter zitten en dus die rechte lijn van schouder - heup en hak hebben. Mooi benen lang en ver genoeg naar achteren enzo.

Ikzelf rij echter met een veelzijdigheidszadel en heb echt het idee alsof ik zit alsof ik op een stoel zit als ik het zadel mijn houding laat bepalen. Als ik mijn houding bewust rechter maak in dit zadel, zit het echt voor geen meter meer! Ik heb dus eigenlijk het idee dat, net zoals een dressuurzadel je in de rechte positie 'dwingt', het veelzuidigheidszadel je automatisch meer in een 'stoelhouding' dwingt.

Herkennen jullie dit of moet ik me niet zo aanstellen en gewoon fatsoenlijk gaan zitten Clown
Bepaalt het zadel groot deel van je houding?

_Christine

Re: Zadel belemmerd de houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:11

Ik reed eerst ook op een vzh zadel en nu op dressuur.
Ik merkte wel verschil dat ik mijn benen makkelijker lang kan houden en meer stil, maar of dit aan het zadel ligt of dat ik gewoon meer aan mijn houding ben gaan werken weet ik niet precies.

Toch denk ik niet dat het voor 100% aan jezelf of aan het zadel ligt. Bij mij is het verschillend op het ene vzh zadel rijd ik zo weg en op de ander niet!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:48

het is vaak dat je beugelriemhouders te ver naar voren zitten en je om in de goede houding te zitten zelf je benen meer naar acher moet leggen en je beugels moet meenemen. Dat is vaak een verschil per merk en natuurlijk de ligging op het paard, kantelt het of niet. etc

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:52

ik ben juist van een dressuurzadel naar een vzh gegaan. ik denk dat het echt ligt aan de diepte van het zadel, mijn dresuurzadel was vrij vlak daardoor kun je ook lekker onderuit hangen als je gewoon even stapt, maar daardoor moet je ook je best doen om rechtop te blijven en op dezelfde plek te blijven zitten.

heb nu een vzh euroriding opal deze heeft een mooie diepe zit, die je zelf in stap rechtop houd, zonder de forceren. je zit er gewoon goed mee, en de lengte van je beugels scheelt natuurlijk ook.

ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:42

Ik ben dit pas ook tegengekomen. Ik rij zelf al jaaaren met een dressuurzadel, de meeste lesklanten hebben ook dressuurzadels maar pas moest ik een paard overnemen met een veelzijdigheidszadel. Ik zat ook enorm in stoelzit erop en mijn beugelriemen moesten 4 gaten korter dan ik op mijn dressuurzadel zou zitten.
Bij RT-D topic 'houding en zit' ging het er ook over. Daar heb ik nog foto's geplaatst van een veelzijdigheidszadel en een dressuurzadel waar je ook echt kunt zien dat de plaats waar je knie hoort te liggen bij het veelzijdigheidszadel veel verder naar voren ligt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:45

Ik heb ook een tijdje met een vzh zadel gereden, ik hou van lange beugels en ik merkte echt dat daar het zadel niet bepaald voor gemaakt was. Ging daarom ook heel erg in een stoelzit zitten, met kortere beugels ging dit beter maar dat vond ik zelf niet prettig en ik ging er behoorlijk krom door zitten. Heb nu een dressuurzadel en daar zit ik veel beter op.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:47

Je houding heeft heel erg veel te maken met de ligging van je zadel (en dan het dieptepunt van je zadel) Kijk daar dus eens kritisch naar.
De meeste zadels zijn tegenwoordig toch wel zo gemaakt, dat ze je juist in de goede positie zetten.

[edit: plaatje om te verduidelijken].

Afbeelding

[nog een keer edit]
Dat laatste (achterover kantelen) zie je erg veel. Veel zadels zijn voor te smal, door een te smalle boommaat of te dik gevulde voorkussens. Of juist te platte achterkussens, maar dat komt niet zo heel vaak voor.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 08-09-07 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:50

Ik reed in 1e instantie met een ijslanderzadel op mijn fjord
(voor de niet kenners, zeer plat ding van alle kanten..
en lekker zacht ribbeltjes vlak voor je achtereind)
Is uiteraard lastiger om stil te zitten.. vonden vooral
de mensen die op mijn paard les hadden en gewend waren
aan zadels met wrongen....die het vreselijk vonden..

vervolgens dressuur zadel vrij vlak gekocht zonder wrongen..
kunt er dus ook gewoon lekker mee springen etc..
merkte ook dat als ik voor een wedstrijd een zadel leende
van iemand anders (een met diepe zit etc..) dat me dat aan
het eind bij houding en zit een punt scheelde, lag echt niet
aan mij, maar je kon niet anders met dat zadel.....

Heb nu'n bates caprilli, zonder extra wrongen of wat.. ik
hou van vrijheid!! in beweging.. zodat je gemakkelijk je
been kan verleggen etc.. (en ook met dit zadel kan ik springen)
Ik zit ondertussen fatsoenlijker van mezelf, en toch
zit je netter met een zadel wat je echt dwingt!!!!
(alleen ik vind dat onprettig!!! ik wil zelf kunnen bepalen
hoe ik zit!! en mijn been al of niet naar voren of achteren
kunnen leggen..... )
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 08-09-07 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:03

idd hoe kun je een onafhankelijke zit krijgen als je een een (onnatuurlijke???) houding wordt gedwongen? Je moet de juiste zit zelf stap voor stap aanleren zodat je bewust wordt vn wat je doet en waarom en bewust wordt van je eigen lichaam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 06:04

Dat is een heel ander verhaal. Er zijn echt wel dressuurzadels te koop met vrije zit en zonder veel wrong. Ieder kiest wat hem het beste past.
Het gaat erom of je met een dressuurzadel of een veelzijdigheidszadel anders gaat zitten en imo is dat dus inderdaad het geval.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:46

Ik rij zelf altijd met een KN dressuurzadel als ik met een veelzijdigheid rij dan ga ik nogal beroerd zitten. Dus ik vind wel dat het een stuk scheelt.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:53

Mijn vzh zadel was ook de laatste (op het voorbeeld) ik kreeg er ook zo'n bolle rug van en een stoelzit.
Ik heb nu ook een Dressuurzadel (spaans dressuurzadel weliswaar) maar daar is mijn houding als vanzelf duizend keer beter op. Dit zadel van Monturas Lucas heeft nauwelijks kniewrongen (wat ik soms jammer vind) maar als ik nu op een engels zadel ga rijden erger ik me dood aan de kniewrongen en zelfs in een dressuurzadel (waar iedereen dan zo'n geweldige houding op krijgt) zit ik nog in een stoelzit. Nagelbijten / Gniffelen

Zadel bepaald een hoop. Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:02

ik heb ik het plaatje een beetje proberen in te teken hoe de beugelriemen normaal vallen, met zwart en toen een van de bal van de voet omhoog getrokken, dan zie je dat de beugelriemhaakjes eigelijk meestal te ver naar voren zijn bevestigd.
Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:33

De gelijksoortige discussie hierover staat inderdaad al ergens, daarin is ook mijn mening te lezen. Mits een zadel goed ligt, kan je in elk goed zadel goed zitten. De meeste ruiters kunnen dat niet, omdat ze niet goed kunnen zitten. Vervolgens blijkt dat ze het in een dressuurzadel wel kunnen. Komt dit omdat ze dan ineens kunnen zitten? Nee, dit komt omdat ze dan ineens geen kant meer op kunnen!!
De schuld van het dan niet meer kunnen zitten in een veelzijdigheidszadel, word dan op het zadel geschoven, maar zadels zijn echt zo gemaakt dat je daar netjes in kan zitten.

Als je (in mijn ogen) slim bent, ga je gewoon lekker in je eigen zadel aan je zit werken. Want als je het daarin kan, kan je het in elk zadel!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:09

Jij spreekt steeds over 'geen kant meer op kunnen' maar IK heb dus een zadel met een vlakke vrije zit en nauwelijks kniewrong (een hele oude Passier GG). Ik kan niet eens met beenwrongen rijden want dan beginnen de fibro-ontstekingen in mijn heupen heel hard Hellup te roepen Clown
Het veelzijdigheidszadel lag ook goed op het paard. Zo'n zadel is nu eenmaal ook bestemd om mee te springen, dus lijkt het me logisch dat het gemaakt is op kortere beugelriemen en een verder naar voren liggende knie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:13

Citaat:
Jij spreekt steeds over 'geen kant meer op kunnen'

Sorry, je hebt gelijk. Dat komt omdat ik het in de andere discussie specifiek had over "die nieuwere dressuurzadels met zulke diepe zitten en dikke kniewrongen". En daaraan refereerde ik eigenlijk, omdat veruit de meeste dressuurzadels tegenwoordig zo zijn en mensen er specifiek om vragen (of zelfs hun wrongen dikker later maken...). Maar er zijn inderdaad ook dressuurzadels waarin dit veel minder het geval is.

Sorry voor de verarring, hoop dat ik zo duidelijker ben geweest!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:24

Vind ik dus vre-se-lijk zitten. Ik moet eigenlijk een nieuw zadel maar ik hik er zo tegen aan om die lange zoektocht naar een gewoon zadel zonder diepe zit, wrongen, kniesteunen, verlengde zweetbladen en andere toeters en bellen aan te gaan..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:52

wil je wel helpen zoeken hahah
wil dat zelf eigelijk ook liever, wil wel eens echt leren zitten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:22

Das ook precies de reden dat ik mijn eigen, platte klimke niet verkoop, ookal heb ik nu geen paard waar het oppast (medium tot smalle boom, en zit nu op een fries..... dat wil dus niet Tong uitsteken)

Ik rij momenteel trouwens op een wintec dressuur, zit ook wel lekker vrij moet ik zeggen. Enige nadeel vind ik dat het kunststof is, maar dat is ook erg persoonlijk natuurlijk. Ander voordeel van de wintec is dat je de kniewrongen er gewoon af kan halen Haha!
Misschien een idee???

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:22

nou ja, ik heb dus inderdaad ook soort van leren wintec..
een bates caprilli.... kun je ook alle kanten op verstellen...
en naar gelieven beklittebanken met wrongen..
(waar ik dus niet van hou, wrongen...)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:56

Op de foto's bij ITP zie ik toch ook veel mensen met een dressuurzadel in stoelzit zitten, veel mensen zitte imo daarbij ook teveel achterin het zadel.
Bij een veelzijdigheidszadel moeten je knieen wel verder naar voren liggen maar dat wil niet zeggen dat de onderbenen niet naar achter gelegd kunnen worden.
Ik heb nu een trekkerzadel en kan toch goed zitten om dressuurmatig te rijden. Voordeel van dit zadel is dat mijn onderrug niet naar voren gedwongen wordt zoals in de dressuurzadels.

Ik denk dat het eea ook veel te maken heeft met het wel of niet goed liggen van het zadel op de paardenrug, zoals de tekening laat zien.