paard 'begeleiden' met je zit, of juist zo weinig mogelijk d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_

paard 'begeleiden' met je zit, of juist zo weinig mogelijk d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:40

Iemand heeft me doen nadenken over deze 2 dingen,ik zie namelijk de logica van beide wel in.
om een voorbeeld te geven (aangezien ik soms nogal onduidelijk kan zijn): in stap, "meestappen" met je heupen, of juist het tegenovergestelde: zo stil mogelijk zitten om je paard niet te hinderen.
Maar dan denk ik ook weer: stil zitten ten opzichte van het paard, is eigenlijk misschien wel juist 'de beweging mee uitvoeren'.
ik ben benieuwd naar jullie mening, en hoe jullie het doen Lachen

Pattypaard

Re: paard 'begeleiden' met je zit, of juist zo weinig mogelijk d

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:49

Hm.. ik ga toch voor het meebewegen/begeleiden met je zit.
Als je echt stil blijft zitten hinder je in mijn ogen het paard in zijn beweging.
Als het paard beweegd in jij stil blijft zitten botst het zegmaar. De een gaat vooruit en de ander 'achteruit' wat niet samen kan uitgevoerd worden. Samen naar voren kan wel zegmaar.

Als ik bijv. van stap naar halt wil ga ik wel stil zitten. Dit omdat de pony hierop hoort te reageren door langzamer te gaan stappen en uiteindelijk halt te houden. Soort van ophouding eigenlijk via je zit.
Het doel van het rijden is o.a. ook om met zo min mogelijk echt zichtbare bewegingen het paard te laten doen wat je wil.
Ik denk/ondervind dat dit zo beter haalbaar is dan dat als je steeds stil zit. Lachen
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 08-09-07 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:49

Goed topic...

Als je kijkt naar CR, daar ga je dus mee met de bewegingen van je paard.
Maar andere mensen hoor ik juist zeggen dat het beter is om je te ontspannen en zo min mogelijk je paard uit balans zien te krijgen.

Overgens geef ik wel duidelijk aan met mijn lichaam welke gang het paard aan kan nemen.

Tja... proberen wat voor je paard en jou het beste is zal ik maar zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:13

Je moet volgen in de beweging altijd,maar niet overdreven lekker ontspannen.Krampachtig stilzitten stoor je je paard juist mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:56

los zijn in je lijf en met de bewegingen meer kunnen bewegen en waar nodig je paard helpen met je zit om recht te worden of buiging aan te nemen. Om te versnellen of te vertragen, etc.

Hetzelfde geld voor je handen deze moeten ook mee kunnen bewegen zodat je paard een hand heeft die hij kan opzoeken. Dus niet vastzetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:39

Stil zitten. Dat houdt voor mij in dat je de beweging volgt (je laat je meenemen) maar gaat niet duwen in je zit. Je ziet heel erg veel ruiters duwen in hun zit trouwens, zeker wanneer stappassen verlengd moeten worden.
Wat Pattypaard doet: stilzitten voor het halthouden doe ik dan ook niet, ik kantel mijn bekken en geef een signaal met bil- en dijspieren.

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:29

@urielle: op terug te komen op mijn voorbeeld, als het paard zijn linkerachterbeen neerzet,dan volg jij mee met je linkerheup, als het zijn rechterachterbeen neerzet, volg jij met je rechterheup. dus eigenlijk meestappen
zie je dit dan als duwen met je zit, of gewoon meevolgen?

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:30

Stil zitten in de zin van; zo meebewegen dat je je paard niet stoort Lachen
Ik draai wel mee met mijn heupen in de bochten & op de voltes etc, maar dat duwen met je heupen; daar zie ik het nut niet zo van in.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:20

lisa_ schreef:
stil zitten ten opzichte van het paard, is eigenlijk misschien wel juist 'de beweging mee uitvoeren'. Lachen

Je geeft zelf al de juiste oplossing

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:52

lisa_ schreef:
@urielle: op terug te komen op mijn voorbeeld, als het paard zijn linkerachterbeen neerzet,dan volg jij mee met je linkerheup, als het zijn rechterachterbeen neerzet, volg jij met je rechterheup. dus eigenlijk meestappen
zie je dit dan als duwen met je zit, of gewoon meevolgen?

Dat doe ik niet, ik probeer te veren in de onderrug, zeg maar. In praktijk zal je ene heup dan idd iets naar voren worden meegenomen tov de andere, maar bewust doe ik dat niet omdat ik dan dus idd ga duwen in de zit.

Even nog een editje: ik vind het vergelijkbaar met draven. In de draf ga je ook niet alleen naar voren maar ook iets links/rechts. Dat houdt niet in dat ik met mijn kont ga schuiven in het zadel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:52

Inprincipe moet je je paard iets voor zijn met de beweging. Dat werkt voor het paard het makkelijkste. Anders moet je paard jouw gewicht ook meenemen naar voren. En als je net als mij gezegend bent met een rond achterwerk kan dat heel zwaar worden. Ik probeer dan ook om niet stil te zitten of mee te zitten, maar hem net voor te zijn. En dan voornamelijk in de overgangen. De schokken probeer ik in mijn enkels op te vangen, zodat ik niet ''in'' zijn rug ga zitten.

Maar ik geloof niet dat ik mijn heupen van de enen naar de andere kant doe.

Maar goed dat zal voor iedereen anders zijn