Recreatierit v. 20km, kan dit met gem. paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Recreatierit v. 20km, kan dit met gem. paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:31

Het is een rit voor menners en ruiters.

Maar ik dacht 10km. ofzo. Krijg nu net de informatie binnen en het gaat dus om een hele dag en er zal 20km. afgelegd worden.

Dit is toch best flink, endurance beg.klasse begint volgens mij zelfs bij 'maar' 15km.

Ik heb een paard met conditie van ca. 5x p/w 45min-60min. trainen op M/Z niveau. Dus daar maak ik me nog niet eens zoveel zorgen om.

MAAR: Ik wil mee gaan als begeleiding voor ponyruiters (lftijd 10-13) met pony's met conditie van ca. 5-6 p/w 30min. rijden.

Zouden ze dit wel trekken? Ik verwacht wel dat het vooral stap/draf werk is. Wil ook brok/hooi/water meenemen en gewoon zelf grooming punten maken ofzo.

Ben benieuwd naar de reacties.

O ja; de pony's/paarden staan hele dagen op de wei, dus dat heeft ook wel positief invloed op de conditie.

Duhelo

Re: Recreatierit v. 20km, kan dit met gem. paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:35

is goed te doen hoor, ik heb 2 jaar geleden een rit gemaakt van 36 km, voornamelijk draf, afgewisseld met korte stukken stap en galop.
begonnen om 10 uur sochtends, terug gearriveerd om 16 uur smiddags, met 2 uur pauze tussendoor.

paard stond nog lekker fit bij aankomst (ging hier om belgisch trekpaard dat half jaar onder het zadel was, wel al volwassen)

edit: hooi is eigenlijk niet nodig hoor, er is altijd wel een plekje waar ze wat kunnen grazen. Biks kun je meenemen, mits je een pauze hebt van minstens 2 uur, indien niet zou ik ze gewoon hun ochtendportie geven, en dan tussen de middag enkel gras en wat water ...
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 08-09-07 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:36

wij hebben vandaag net het eastermarder paardenspektakel gehad en dit is ook 20 km. De rit zelf kun je rustig aan doen, onderweg zijn er zes hindernissen op tijd.

Het is zo'n 3-4 uur rijden, en wel een hele rit, maar goed te doen!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:52

Zolang je rustig aan doet en de pony's medisch gezien goed in orde zijn is het volgens mij prima te doen.
Zorg er voor dat de kinderen hun pony niet nagefelijk gaan rijden of wat dan ook en probeer de sfeer er lekker in te houden zodat iedereen gezellig klets en zen pony gewoon lang laat en niet wil draven of galloperen omdat ze zich vervelen Lachen

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 23:11

3-4uur? Dan ist het inderdaad nog te doen.

Naja nageeflijkheid zijn ze nog niet 100% mee bezig, dus dat maakt niet uit. Wel ga ik geen gras geven op onbekend terrein, je weet maar nooit.

Weet nu idd dat ik me geen zorgen hoef te maken!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:16

QuijoSavan schreef:
Dit is toch best flink, endurance beg.klasse begint volgens mij zelfs bij 'maar' 15km.

Endurance klasse 1/kennismakingsklasse begint bij 25 km.

En het is niet de afstand die het paard nekt, maar de snelheid. Als je veel stapt en af en toe draaft (of galoppeert) dan is zo'n rit van 20 km voor ieder gezond paard te doen. In stap leg je nog 5-6 km/u af, dus dan kom je idd aan 3-4 uur. En idd lekker ontspannen laten lopen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 18:00

Okeej, bedankt Karin! Ik dacht echt 15, haha.

Maar we gaan meedoen. Nu nog even achter meer info aan voor hoe en wat. Bedankt mensen!!