Paard struikelt opeens veel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zelke

Paard struikelt opeens veel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 17:24

Ik heb een 4 jarige fjordenmerrie, altijd fijn aan het lopen. Nu is ze sinds 2 weken verhuist van stalling naar de wei. 1Ste week geen problemen mee, met rijden ook niet. Nu de 2de week struikelt ze veel, echt veel, meerdere keren onder het rijden, of ze zakt achter weg of voor struikelt ze. Ook 'schrikt' ze van dingen waarvan ze nooit schrok! Maar uitproberen doet ze niet, vind het niet te verklaren. Wel hebben we altijd in een zandbak gereden en nu opeens in de wei, met hobbels en bobbels (wei is niet helemaal glad).

Nu ga ik maandag weer lessen in een bak bij iemand met zand, dus kijk ik eens of ze dat daar doet, en me instructeur vragen. Maar toch zit het me niet helemaal lekker. Ook met rijden als ik der van voren loslaat struikelt ze nog. Manier van rijden is niet verandert. Iemand zelfde soort ervaring gehad?

Diane_

Re: Paard struikelt opeens veel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:52

Ik denk dat het dan wel door de wei komt ja.. Dat ze bijvoorbeeld de eerste week nog d'r voeten goed optilde en dat ze dat nu minder doet? Kan je bij je nieuwe wei dus alleen op gras rijden?

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:07

ja kan alleen op gras rijden. maar sta er nu 2 weken en de eerste week deed ze het niet en nu opeens sinds deze week wel. en als het door de wei kwam zou ze het toch vanaf dag 1 doen, lijkt me?!

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:10

Hoi heeft ze ijzers?

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:39

ik zou het nogmaals in een bak gaan proberen en als er inderdaad geen verbetering temerken is zou ik een veearts inschakelen.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 12:52

ze heeft geen ijzers, voor de rest is er niks te merken aan haar! vandaar vind ik het zo vreemd.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:08

Ik zou een peesscan laten maken. Mijn fjord ging dat ook ineens doen. Heb hem laten nakijken en het bleek een peesblessure te zijn. Ik wil je niet ongerust maken hoor. Het kan ook iets heel anders zijn idd dat gewoon reageerd op de wei.

groetjes

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:11

njarco schreef:
Ik zou een peesscan laten maken. Mijn fjord ging dat ook ineens doen. Heb hem laten nakijken en het bleek een peesblessure te zijn. Ik wil je niet ongerust maken hoor. Het kan ook iets heel anders zijn idd dat gewoon reageerd op de wei.

groetjes

Ja, idd. Paard van vriendin had dit ook.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:17

Mijn pony struikelde ook erg veel, bleek ook last van zijn pees te hebben door een verkeerde stand van zijn hoeven. Daarna is hij op speciaal beslag gekomen en het was over.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 18:14

peesblessure kan die gewoonweg niet hebben en hoeven staat ie perfect op. dus dat kan het gewoonweg niet zijn! vandaag liep die overigens al beter, en heeft maar 2x gestuikeld ofzo. maar goed, morgen heb ik les in een zandbak, en dan daar eens zien met de instructeur!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:09

njarco schreef:

groetjes

Ja mijn paard deed dit ook ...Idd door een peesblessure ...
Maar als je zegt dat ze dit niet kan hebben, ...kan het wel zijn door de weide hoor ...
Of misschien spant ze zich op omdat ze in een nieuwe omgeving rijd ...Als ze zich opspant kan ze ook niet lekker lopen ...
Kijk eerst eens of ze struikelt in de zandbak maar ik denk dat het niets speciaal is hoor ...Gwn de weide waarschijnlijk.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 23:19

ze spant der eigen ook niet op. het is idd evetjes afwachten hoe ze morgen is/loopt!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:24

Toch maar even de DA naar laten kijken. Een gezond paard loopt ook over oneffen terrein goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 05:44

Zelke schreef:
peesblessure kan die gewoonweg niet hebben en hoeven staat ie perfect op. dus dat kan het gewoonweg niet zijn! vandaag liep die overigens al beter, en heeft maar 2x gestuikeld ofzo. maar goed, morgen heb ik les in een zandbak, en dan daar eens zien met de instructeur!

Ga ook eens balkjes lopen... kan ook aan een longeerlijn, is iets makkelijker voor haar... dan moet ze haar voeten wel optillen... als je dat regelmatig doet, zal dat een heel stuk verbetering geven.
Zou idd wel even de DA laten kijken, gewoon voor de zekerheid...

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 15:28

nou heb vandaag dus in de zandbak gereden en niks vreemds te merken aan haar, instructeur vond er ook niks opmerkelijks aan.
balkjes lopen doe ik regelmatig. nu kijken hoe ze de komende dagen op de wei loopt.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:42

Jetta schreef:
Toch maar even de DA naar laten kijken. Een gezond paard loopt ook over oneffen terrein goed.
Ja een gezond paard loopt ook goed op oneffen terrein maar een paard dat geen oneffen terrein gewend is, kan in het begin er toch wat moeilijk meehebben hoor maar als gwn het terrein de oorzaak is, dan went ze er wel aan en betert het wel me de tijd ! Knipoog

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:49

idd, ik ga er vanuit dat het ook wel goedkomt! bedankt !

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:22

Zelke schreef:

Da's niet helemaal waar, peesblessure kunnen ook voor je gevoel 'out of the blue' komen, en dat je je pas achteraf beseft waar het door gekomen moet zijn; heb het meerdere keren zien gebeuren.
Als het door blijft gaan, tóch maar even de DA ernaar laten kijken. Fjorden staan toch te boek als 'tredzeker' op oneffen terrein dus het zou prima moeten kunnen en in ieder geval beter gaan. Het zal wel even wennen zijn voor d'r!

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:26

mijn fjord struikelt ook heel veel tijdens het rijden in de wei.
Het zal wel bij een fjord horen
Goed bekappen help.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:06

Mijne doet dat met lange teugel op het gras, mijn instructrice zegt dat dit komt omdat hij teveel op de voorhand komt dan en niet op let.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:25

ik denk ook dat het door de wei komt want het is toch "anders" en mss heeft hij gwn een beetje moeite met hoe hij op de wei zijn voeten neer moetzetten tijdens het rijden om dat hij het gwn nieuw is voor hem