"Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

"Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 14:32

Vinden jullie dat een "kant en klaar" paard dat dus al een hoog niveau heeft altijd en met alles makkelijker is dan een groen/ wat minder ervaren paard?

viefdepief

Re: "Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:41

Ik rijd sinds januari op Lipso.
Lipso is 14 jaar, heeft Z gesprongen en Z1 dressuur gelopen.
Toch zou ik hem niet bestempelen als "makkelijk"

Hij heeft een hele trucendoos en probeert je erg uit.
Mensen hebben al vaak zoiets van ja Lipso die kan het allemaal al
maar ga er zelf dan maar eens opzitten Vork

Afbeelding
De eerste week.

Van Lipso heb ik al veel geleerd. Ik moest me echt aan hem aanpassen op
bepaalde gebieden. Dat was in het begin best wel even wennen omdat ik
mijn pony zelf doorgereden had. Natuurlijk heeft het ook wel echt voordelen
dat hij al goed opgeleid is. Zo denkt hij goed mee in het parcours etc.

Jarva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:50

Neen, is niet makkelijker, daar je zelf de knopjes moet "opzoeken".
Beetje moeilijk uitleggen. Dat soort paarden zijn al op een bepaalde manier ingereden.

Een nieuw / groen paardje kun je inrijden zoals je zelf wilt. Dus je weet waar de knopjes zitten....

Hoop het beetje verduidelijkt te hebben....(Niet dus Tong uitsteken)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:53

Vaak zijn het helemaal geen makkelijkere paarden, dat is ook helemaal geen voorwaarde voor een goed paard denk ik.
Ze zijn moeilijk in de zin dat je moet leren je hulpen te doseren en precies goed moet doen, je leert snel genoeg hoe het werkt volgens mij.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:20

Ik denk als je echt een "klik" hebt met het paard dat al alles kan, maar anders ben je inderdaad verder van huis dan met eigen paard omdat je alles nog moet ontdekken.. Alhoewel er natuurlijk wel een verschil zit tussen een paard dat z-klaar is die het al kent en een eigen paard dat nog zadelmak gemaakt moet worden Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:23

Een goed gereden paard wel, een slecht gereden paard niet.
Als een paard fijn gereden is, en dus kant en klaar, dan is het zeker wel makkelijker.
Maar als een paard niet goed gereden is, kan het wel een Z paard zijn, maar dan noem ik het geen kant en klaar paard.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:54

Jarva schreef:
Neen, is niet makkelijker, daar je zelf de knopjes moet "opzoeken".
Beetje moeilijk uitleggen. Dat soort paarden zijn al op een bepaalde manier ingereden.

Een nieuw / groen paardje kun je inrijden zoals je zelf wilt. Dus je weet waar de knopjes zitten....

Hoop het beetje verduidelijkt te hebben....(Niet dus Tong uitsteken)

Hier ben ik het mee eens. Knipoog Het lijkt mij fijner om zelf een paardje alles te leren.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:34

Ja precies die kun je meteen naar je eigen hand rijden. Vind ik een stuk fijner

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:37

Paarden die op hoog niveau hebben gelopen zijn niet makkelijk! Vaak zijn t druktemakers (wat je op hoog niveau nodig hebt, maar wel moet kunnen omzetten in rijden) die je continu aan t werkt moet houden. Ze zijn je steeds te slim/snel af en geven je t gevoel dat ze werken maar ondertussen doen ze geen piiiep Knipoog Als k met mijn zvpaard 2 rondjes ronddraaf zonder iets van afwisseling te doen, springt ze de volgende hoek uit of ben ik de hele aanleunig kwijt.
Maar als je ze aan t werk kan zetten en houden zijn wel 'makkelijker' dan een groene, die heeft t nog niet bevestigd. Leer je dus snel iets verkeerds aan, is nog onzeker/sensibel en heeft vaak nog moeite met het evenwicht en op eigen benen lopen.

_Orlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:42

Ik heb een paard dat m2 gelopen heeft, maar hij kent zo veel
trucjes om onder het werk uit te komen. Het is een heel erg
slim paard dat precies weet hoe eronder uit te komen.
Het is ontzettend hard werken op hem.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:44

En een jong paard leert helemaal geen trucjes??

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:49

Nee dat is zeker niet makkelijker een kant en klaar paard!
Ga zelf eens op Bonfire van Anky zitten en hij loopt als een manegepaard...niets bijzonders.
Een kant en klaar paard hoorde bij een ruiter/amazone die dat paard op haar/zijn manier kant en klaar heeft gereden.
Als je zelf niet weet hoe je bepaalde oefeningen moet rijden welke hulpen dan wordt het helemaal niets.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:54

asjemenou schreef:
En een jong paard leert helemaal geen trucjes??

Natuurlijk wel, maar met les kan je dat makkelijker 'aan' dan een paard wat weet wat hij moet doen en jou t gevoel geeft dat 'ie hard aan t werk is terwijl 'ie eigenlijk niets doet Nagelbijten / Gniffelen Of ze weten al als je de gewichts/zithulp geeft wat er gaat komen en beginnen zelf al (op de voor hun makkelijke manier Clown ).

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:27

OoappeloO schreef:
Paarden die op hoog niveau hebben gelopen zijn niet makkelijk! Vaak zijn t druktemakers (wat je op hoog niveau nodig hebt, maar wel moet kunnen omzetten in rijden) die je continu aan t werkt moet houden. Ze zijn je steeds te slim/snel af en geven je t gevoel dat ze werken maar ondertussen doen ze geen piiiep Knipoog Als k met mijn zvpaard 2 rondjes ronddraaf zonder iets van afwisseling te doen, springt ze de volgende hoek uit of ben ik de hele aanleunig kwijt.
Maar als je ze aan t werk kan zetten en houden zijn wel 'makkelijker' dan een groene, die heeft t nog niet bevestigd. Leer je dus snel iets verkeerds aan, is nog onzeker/sensibel en heeft vaak nog moeite met het evenwicht en op eigen benen lopen.

Mijn paard zou ook onder de catergorie kant en klare paarden vallen, maar het is juist géén drukte maker, hij blijft bij alles rustig. Dit werkt eigenlijk heel fijn omdat hij niet snel schrikt etc. maar wel genoeg looplust heeft om te werken.

Bono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:31

Een paard dat verder geschoold is niet altijd makkelijker om te rijden, zeker niet voor de wat minder ervaren ruiters.
Deze paarden kennen de "klappen" van de zweep en weten vaak hoe ze onder het werk uit kunnen komen. Alle knopjes zitten er al op, en zie die maar eens te vinden.

Maar als leerpaard is het natuurlijk ideaal, dan kan je voelen hoe een bepaalde oefening uitgevoerd dient te worden, dat is met een groen paard weer wat lastiger.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:32

cle0o_o0: sorry, niet allemaal zijn t zelfde natuurlijk Bloos

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:33

Nee dat vind ik absoluut niet,
Ik heb vorig jaar een paard gekregen dat M-dressuur heeft gelopen.
Nu, 8 maanden later, heb ik nogsteeds moeite om hem zijn achterhand eronder te laten zetten en netjes nageeflijk te rijden. Terwijl hij toch echt M dressuur heeft gelopen!
Ik kan er bij wijze van spreken een 1-jarig kind opzetten en hij doet zijn kunstje wel, maar werken doet hij niet.
Kijk maar in mijn profiel of topics van het begin, hij loopt wel maar sloft mijn zijn achterhand en is hartstikke lang. Schouderbinnenwaarts, travers, of wijken kan je wel vergeten, hij doet het maar niet maar toch echt op zijn manier.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:36

Het ligt eraan. Als je de tijd hebt om te wennen en je hebt een klik met zo'n paard dan zal het makkelijker zijn dan een groen paard wat alles nog moet leren.
Maar om er zo een keertje op te stappen? Nee, dan maakt het geen verschil.

Elk paard, in welke graad van africhting dan ook, moet eerst een basis met je hebben voor je oefeningen kan rijden.
Met een ervaren paard zal deze basis makkelijker te vinden zijn, mits correct afgericht, maar hij zal meer trucjes kennen om er onderuit te kunnen komen. Een jong paard zal deze trucjes nog niet kennen, maar zal het door het missen van de ervaring en spierkracht moeilijk vinden.
Elk paard is anders. In karakter, africhtingsniveau, ervaring, enz.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:38

x_lieze schreef:
Nee dat vind ik absoluut niet,
Ik heb vorig jaar een paard gekregen dat M-dressuur heeft gelopen.
Nu, 8 maanden later, heb ik nogsteeds moeite om hem zijn achterhand eronder te laten zetten en netjes nageeflijk te rijden. Terwijl hij toch echt M dressuur heeft gelopen!
Ik kan er bij wijze van spreken een 1-jarig kind opzetten en hij doet zijn kunstje wel, maar werken doet hij niet.
Kijk maar in mijn profiel of topics van het begin, hij loopt wel maar sloft mijn zijn achterhand en is hartstikke lang. Schouderbinnenwaarts, travers, of wijken kan je wel vergeten, hij doet het maar niet maar toch echt op zijn manier.

Jemig zeg! Wat komt dit bekend voooooor! Vrezelijk vind ik het soms, maar je leert er zooo veel van Ja

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:41

Ik herken dat soort dingen ook heel erg, in het begin kreeg ik hem niet uit de passage en een galop alsof hij ieder moment een pirouette in kon draaien. Ook viel hij helemaal uit elkaar. Maar beetje bij beetje worden we meer een combinatie Haha!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:49

ik vind niet een kant en klaar paard makkelijker is. Ik heb zelf 3 jaar terug een pony gekocht die al Z1 dressuur was. Ik kon nog helemaal niet rijden. Dus ik vond het zeker niet makkelijker! in tegen deel zelfs. Maar ik denk wel dat als ik een groen paard had gekregen toen dat ik het nog veel moeilijker zou hebben gehad. Maar ik vind het wel super vervelend dat als je een paard koopt die al wat kan je gelijk te horen krijgt van ooh nou ja ik vind het helemaal neit zo knap dat je dat rijd ofzo omdat je toch al een paard hebt die dat al gedaan heeft. Dat vind ik echt heel irritant. Want het is helemaal neit zo! want rij het er maar eens uit allemaal, het zijn er neit veel die dat op mijn pony kunnen. Als ik ze er op zet en later vraag vind je eht nog steeds neit knap dat ik Z ga starten, zeggen ze altijd wat anders als er voor Tong uitsteken

Kimberbieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:00

Een kant en klaar paard is volgens mij niet makkelijker.
Het is en blijft een paard, een vluchtdier dat kan schrikken en zijn eigen wil heeft.
Maar eigelijk kan ik niet uit ervaring praten, want mijn paard kon helemaal niets toen ik hem kocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:03

als een jongpaard niet loopt zoals het moet, ligt het aan het gebrek aan ervaring van het jonge paard. (tenzij het natuurlijk geen enkele vooruitgang boekt maar er even vanuit gaande dat het wel vooruitgang boekt)

Als een doorgereden paard niet loopt, ligt het aan onkunde van de ruiter.

Jonge paarden zijn moeilijker maar ver doorgereden paarden zijn confronterender. Knipoog Dus die laatste krijgen de stempel als 'heus niet zo makkelijk'
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-09-07 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:04

goed gezegd.

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:09

Denk dat het paard waar ik op rij onder de categorie kant en klaar valt. Hij heeft M2 gelopen maar om nou te zeggen makkelijk nou nee niet echt. Hij weet alles en dus ook hoe ie overal het beste onderuit kan komen. Stukje bij beetje gaat het steeds beter maar om het nou per definitie altijd makkelijker te noemen nee, een paard dat niks kan is ook niet makkelijk een paard die veel kan ook niet. Nou ja dan hebben wij als ruiters wat te doen zou ik zo maar zeggen Knipoog