Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
Jarva schreef:Neen, is niet makkelijker, daar je zelf de knopjes moet "opzoeken".
Beetje moeilijk uitleggen. Dat soort paarden zijn al op een bepaalde manier ingereden.
Een nieuw / groen paardje kun je inrijden zoals je zelf wilt. Dus je weet waar de knopjes zitten....
Hoop het beetje verduidelijkt te hebben....(Niet dus)
Het lijkt mij fijner om zelf een paardje alles te leren.
Als k met mijn zvpaard 2 rondjes ronddraaf zonder iets van afwisseling te doen, springt ze de volgende hoek uit of ben ik de hele aanleunig kwijt. asjemenou schreef:En een jong paard leert helemaal geen trucjes??
Of ze weten al als je de gewichts/zithulp geeft wat er gaat komen en beginnen zelf al (op de voor hun makkelijke manier
). OoappeloO schreef:Paarden die op hoog niveau hebben gelopen zijn niet makkelijk! Vaak zijn t druktemakers (wat je op hoog niveau nodig hebt, maar wel moet kunnen omzetten in rijden) die je continu aan t werkt moet houden. Ze zijn je steeds te slim/snel af en geven je t gevoel dat ze werken maar ondertussen doen ze geen piiiepAls k met mijn zvpaard 2 rondjes ronddraaf zonder iets van afwisseling te doen, springt ze de volgende hoek uit of ben ik de hele aanleunig kwijt.
Maar als je ze aan t werk kan zetten en houden zijn wel 'makkelijker' dan een groene, die heeft t nog niet bevestigd. Leer je dus snel iets verkeerds aan, is nog onzeker/sensibel en heeft vaak nog moeite met het evenwicht en op eigen benen lopen.
x_lieze schreef:Nee dat vind ik absoluut niet,
Ik heb vorig jaar een paard gekregen dat M-dressuur heeft gelopen.
Nu, 8 maanden later, heb ik nogsteeds moeite om hem zijn achterhand eronder te laten zetten en netjes nageeflijk te rijden. Terwijl hij toch echt M dressuur heeft gelopen!
Ik kan er bij wijze van spreken een 1-jarig kind opzetten en hij doet zijn kunstje wel, maar werken doet hij niet.
Kijk maar in mijn profiel of topics van het begin, hij loopt wel maar sloft mijn zijn achterhand en is hartstikke lang. Schouderbinnenwaarts, travers, of wijken kan je wel vergeten, hij doet het maar niet maar toch echt op zijn manier.
Dus die laatste krijgen de stempel als 'heus niet zo makkelijk'