Inderdaad, gewoon thuis al aan allerlei enge dingen laten wenne. Gewoon creatief zijn. paraplu's, containers, ballen, van alles kan je tegen komen. Oefen het lekker thuis.
wat ik ook veel deed, was wandelen, maar wel nadat ik tot leider was gebombardeerd. De meeste paarden volgden klakkeloos, al ben ik enkele keren tegen mijn hielen getikt omdat ze het zo eng vonden dat het ze maar veiliger leek om héél dicht bij mij te blijven. Maar ze zijn nooit op me gesprongen.
Daarna op zoek naar een bomproof paard, en dan lekker samen naar buiten. Speel een beetje met wie er voorop loopt, en maak er geen drama van als ze niet als eerste ergens langs durft. Gewoon andere paard voorop en dan er langs. Zo zal ze alles steeds gewoner gaan vinden!!
Als je overal voorop kan rijden, is het tijd om eens alleen te gaan, op een route die ze goed kent. En zo steeds maar uitbreiden.
Nou kan het trouwens wel zo zijn dat je paar gewoon niet voorop wil, zulke zijn er ook, maar dan moet je op een gegeven moment gewoon alleen proberen.
en veel tijd, geduld en héél veel belonen!