Trekken in de mond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Trekken in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 10:00

Als ik de foto's op bokt bekijk bij HAW springen vaak de tranen in mijn ogen bij wijze van spreken, zoveel ruiters die hun paard nageeflijk denken te trekken.
Terug werken met hun binnenhand, dan staat er als opmerking bij 'iets streng met mijn binnenhand'. Dan denk ik altijd laat dat paard toch eens los zo krijg je ze nooit nageeflijk.

Er zijn maar weinig ruiters die rijtechnisch goed rijden, maar zijn de instructrice's nou zo blind en zeggen hier niets van? Zijn de ruiters zo eigenwijs dat ze alleen dat hoofd in de krul willen?

Elisa2

Re: Trekken in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:35

Ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 17:42

Tja dat is echt een antwoord waar je iets aan hebt in een rijtechnische discussie...

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:45

mooi antwoord ja Huilen van het lachen Maar ik vind het ook niet normaal dat ze die paarden helemaal in de krul trekken, je hebt daar ook wel eens dat ze die mond uitscheuren. Ik vind dat echt niet kunnen!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:52

Geen gelul hop in de krul...veel heel veel mensen denken dat als je paard in de krul loopt dat je het dan goed doet...fout fout dus.
Ik heb liever een paard wat lekker loopt en lekker los is en niet in de krul maar gewoon relax voorwaarts neerwaarts dan een in de krul getrokken paard.
Vind het bijzonder sneu voor die dieren ook....in de krul trekken heeft helemaal niets met paardrijden temaken maar met ruiters/amazones die het niet snappen en niet weten waar ze mee bezig zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 07:28

Tja, deze discussie is deels ook al in andere topics naar voren gekomen, zoals bij 'duidelijke foto paard die goed door de rug loopt'.
Hierbij was al geconcludeerd dat zolang juryleden niks veranderen aan hun jurering (dus krul-trekker achteraan plaatsen ipv vooraan) en de instructeurs/trices zelf ook meer met de voorkant (bovenbeen en hals/nek/hoofd) bezig zijn ipv met de achterkant, dan blijven mensen zo rijden.
Zo was ik op mn 15e op ponykamp en toen was er een meisje dat de les uit werd gestuurd wanneer de paarden niet aan de teugel liepen (?), dus tja, dat meisje was nog een stuk jonger en trekken dat die deed! Tja, ze heeft het nooit goed geleerd en waarschijnlijk alleen maar zo gezien. Ze heeft van onze instructie (op gepaste en rustige uitleggende wijze) behoorlijk op dr kop gehad voor dat getrek.
Maar zolang juryleden alleen nog maar naar de voorkant kijken, blijven instructeurs/trices dat ook doen en dus ook de meeste ruiters en amazones...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:07

Ach je kunt paardgericht rijden of winstpunten gericht (en je paard gewoon wegbrengen als hij dus niet functioneerd enzo)

Ik heb veel manege's geprobeert met mijn fjord. Ik hoorde steeds voorwaarts, laat hem nu eens doorlopen, en als hij dan in een flinke middendraf liep nu wat ronder instellen, laat hem maar van links naar rechts knikken. Dan wist ik al genoeg. Dit pikt mijn fjord 2 weken en dan is hij het zat. Nu moet ik mijn fjord voorwaarts in eigen tempo rijden en hoeft hij niet in 1 les te leren achterhand te gebruiken en zijn we eerst veel bezich geweest met mijn zit en nu met buiging in het lijf en dan komt hij al voor een groot deel aan de teugel, wordt dus nagevelijk en hoe ik nog maar iets fibraties te geven op de kant waar hij vasthoudt en hoppa. Daarnaast kan hij het lichamelijk nu na een bezoek aan tandarts die wel een uur bezich is geweest met wolfstandjes en hobbel bobbel gebit en een osteopaat die een deze dagen voor de controlle komt. Nu nog opzoek naar een goed bitje en een goed zadel.

Ik hoor zo vaak van gewoon even doorzetten het is een fjord en die moet je er even doorheen helpen. Waarom heb je geen sperriem, hij hudt zijn mond open (tja te dik bit maar toen het enigste waar hij op liep en heeft voor deze tandartsen 2 andere gehad. nr 1: onderhoudts vrij. nr2: wat gevijlt had scherpe randjes)

Nu zie ik dat lesgevers inspringen op wat een klant wil, en een klant wil hoge punten op wedstrijden, zo snel mogelijk. NEt als manege kinderen die willen niet eeuwig zitlessen, maar zo snel mogelijk wijken en andere mooi uitziende dingen als een paard het perfect uitvoert. Dat wat zij doen nergens op lijkt doet er niet toe. Dat ze een paard vreselijk in de weg zitten en grofweg verpesten met zijn allen, doet er niet toe en maakt de manege ook niet uit. En zo is het ook in andere lessen met eigen pony's/paarden. De echte rede voor dressuur en het doel worden vergeten. De wedstrijden worden gezien als echte wedstrijden en niet meer als test voor het geleerde aan het paard. Je moet immers je paard trainen om jou verantwoord te kunnen dragen, hij moet zijn rug leren bollen en van achter onder leren treden. Dit is 10x belangrijker als een opgekrult hoofdje, en daarnaast zie je er veel achter de teugel duiken en dan kan never nooit de achterhand goed gebruikt worden. Om nog maar te zwijgen over hoeveel paarden er vast zitten in de achterhand en over hoeveel mensen die het paard na behandeling weer net zo snel vast zullen rijden. Mijn fjord is nu 2 maanden los en mijn instructrice begint over dat ik eens les moet nemen van haar instructeur zodat hij het begin van de piaffe aan kan leren. Zelf wacht ik liever nog even en wil het zelf ervaren, anders leer ik het nooit. Zo kon ik ook nooit oefeningen als tavers enzo, maar nu gaat het een beetje hier en daar een pasje. Dat vind ik een veel fijne gevoel als dat ik hem door een ander laat scholen en er zelf alleen nog maar op hoef te gaan zitten en de knopjes zoeken.

Verder was ik op wedstrijd, gewoon onofficieel en moest met zadel, maar die lag niet zo lekker, maar goed. Dus mijn fjordje wilde met bestgaande wel lekker lopen maar helemaal ontspannen ging niet daarnaast stond zijn veulen ergens te hinniken. Maar ik ging expres niet trekken en stelde hem wat lager is. reed hem met juiste buiging door de bochten (van binnen naar buiten) en deed mijn best op mijn houding en zit en geven van de juiste hulpen (dus op het moment dat binnenachter van de grond was zodat hij beter kon ondertreden dus met lichtrijden op het moment dat je staat). Nu zaten er flinke zagers tussen. Met losrijden: halthouden naar beneden zagen en weer weg. Mensen die iedere pas aanspoorde op het moment van zitten. Mensen die niet met zit maar alleen overduidelijk met handen benen reden en verder maar wat zaten te hobbelen, die eindigden allemaal hoog en ik moest er zonder commentaar als 3e uit terwijl ik 2 jaar geleden toen ik dus alleen nog les had op mijn zit op een (aarschijnlijk door mezelf) vastgereden paardje, als 2de eindigden...

Dan denk ik weer van nou ik hoef mijn niveau niet te testen op een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 06:07

Dat is het ook idd.
Het rijden is vaak wedstrijdgericht, ipv paardgericht. Jammer, want het gaat ten koste van de paarden. Het is een rare wereld wat dat betreft, trainen voor een oefening, terwijl het eigenlijk andersom zit. Je gebruikt je oefeningen voor de training. Dressuur voor het paard. maar vaak zie je dat het paard voor de dressuur gebruikt wordt.

En idd waar we het in het andere topic ook over hadden: de krulrijders die beloond worden, de mensen die hun paarden goed voor elkaar hebben krijgen mindere punten. Jammer.

En het is ook een mentaliteit. Mensen die hun paarden zo snel mogelijk in de Z willen hebben (natuurlijk is er niets mis met naar de Z willen, het gaat om de manier waarop) maar niet de tijd nemen voor zitlessen. Maar je zit is je basis. Als de ruiter niet kan zitten, kan het paard niet goed lopen. Zit je teveel op een kant, dan kan het binnenachterbeen aan die kant niet ondertreden, en houdt het paard de kaak dus vast en geeft niet na.

Maar het is een kwestie van de basis snappen, denk ik ook. Veel mensen denken van voor naar achter (als dat koppie laag is, komt de achterhand er wel onder). Maar het begint aan de achterkant. Zit de achterkant er niet onder, komt het binnenachterbeen niet onder de massa, dan kan het paard niet dragen en de rug niet bol maken. Als dat niet het geval is, worden de kaak en de nek niet losgelaten, kom je niet tot nageeflijk rijden. Maar dat is basiswerk.

Ik kan me de eerste keer dat ik een paard echt nageeflijk over de rug had, nog altijd goed herinneren. Ik was uiteraard apetrots, en zei "Kijk, hij loopt aan de teugel!"
"Ja", zei mijn instructrice (doorgewinterde dressuurdame) "en nu begint het pas."
En ze had gelijk, het was de basis voor het verdere werk. Ik vergeet het nooit meer.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:33

Ik was gister als groom mee op wesdtrijd..... Er zijn zeker ruiters die het wel snappen, maar hoeveel dieren ik n protest heb zien gaan.... Teveel.... Zomaar uit het niets op de rem en dan een trap na geven en vervolgens weer tegenhoudnen van voren. Ja dan is er maar 1 weg en dat is omhoog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:41

Ik zou het ook doen, als ik een paard was...

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:39

Charaz schreef:
Als ik de foto's op bokt bekijk bij HAW springen vaak de tranen in mijn ogen bij wijze van spreken, zoveel ruiters die hun paard nageeflijk denken te trekken.
Terug werken met hun binnenhand, dan staat er als opmerking bij 'iets streng met mijn binnenhand'. Dan denk ik altijd laat dat paard toch eens los zo krijg je ze nooit nageeflijk.

Er zijn maar weinig ruiters die rijtechnisch goed rijden, maar zijn de instructrice's nou zo blind en zeggen hier niets van? Zijn de ruiters zo eigenwijs dat ze alleen dat hoofd in de krul willen?

Idd veel mensen leren het helemaal fout of denken het te weten. Aan de teugel ziet er mooi
uit denken ze Tong uitsteken mensen wouden het mij ook zo leren maar met het boek van Klaus erbij is
dat mooi niet gelukt Vork heb uit dat boek geleerd dan paarden zelf wel nageefelijk lopen als
ze zich helemaal ontspannen voelen ook zonder bit.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:10

Als je een paard via de binnenhand aan de teugel 'trekt' is het een valse nageeflijkheid en doet het paard verder niets met de restvan zijn lichaam. Ook blokkeer je het paard op deze wijze op het binnenachterbeen waardoor het paard nooit goed van achter naar voren kan lopen (wat uiteindelijk de bedoeling is). Van trekken krijg je alleen maar een stug paard wat steeds moeilijker te rijden word.

Toch komt dit probleem vaker voor bij de dressuur dan bij het springen (ik ben een springamazone). Springruiters zijn meergeneigd als ze niet kunnen rijden het paard maar te laten lopen. Dit kan bij de dressuur uiteraard niet en daarvoor gaan ze voor de 'easy way out'.
De hele jury sport is sowieso een grap.
Mooie paarden, bekende ruiters/amazones scoren bij binnenkomst al 10 punten meer dan anderen. Je bent zo afhankelijk, dus als de ene jury jou laat winnen en de ander je achteraan zet omdat je zo rijd. Kan de 2e jruy gewoon niet jureren en hoef je jezelf ook niet te verbeteren.

Ik zeg dus dat het probleem bij de jury's ligt en niet bij de ruiters (ze weten niet beter).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:17

Ik denk dat je het wel een stapje verder kan zetten en zeggen dat de schuld ook mede bij de instructeurs ligt

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:18

Tja veel mensen vinden dat het te lang duurt om je paard eerst lekker aan het lopen te hebben.. idd het wedstrijdgerichte. Jammer.

Nou vind ik eigenlijk ook dat je niet altijd goed kunt zien of iemand zijn paard aan de teugel trekt op HAW. Ik had laatst ook een keer foto's geplaats van mijn 4 jarige die net zadelmak is en waarmee wel lekker bezig zijn. (niks getrek gewoon lekker laten lopen dat is het belangrijkste) maar dat paardje duikt zelf al naar beneden, waardoor ik de reactie kreeg "waarom trek je hem aan de teugel" hoewel ik dit zeker niet doe ik blijf er voor zo veel mogelijk af..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:21

Ja sommige mensen hebben ook nog geen inzicht... Dan houdt het snel op idd

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:30

dat had ik ook. Met mijn 3jarige. Ben ik nu aan het inrijden. En die vind het fijn als ik contact hou met de teugels (rijd ook vaak vrij) maar dan weetie welke kant hij op moet anders gaatie ronddwalen Clown Dan krijg je zo'n reactie: waarom trek je zo hard in zijn mond? en dan niet geloven als je zegt dat je dat niet doet...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:34

Ben het redelijk eens met wat hierboven geschreven staat maar wil wel toevoegen dat een foto een momentopname is en niet iedereen de gave blijkt te hebben het meest fijne beeld eruit te pakken.
Heb nu bv zelf een topic op HAW waarin de reacties heel positief zijn maar ik weet zeker dat ik ook wel een paar foto's van die dag heb die een minder beeld geven.
Niet om dingen goed te praten maar misschien om ze in een iets ander perspectief te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:41

Ik probeer altijd in een serie foto's de grootste gemene deler eruit te pakken. Een foto is een momentopname, maar een serie, daar zitten altijd overeenkomsten in. Daar kun je dus conclusies uit trekken.
Als ik 10 foto's zie, en het paard loopt bv op de linkerhand fijner dan op de rechterhand, dan weet ik dat het paard scheef is. En dan kun je gaan miepen over de aanleuning, maar dan kun je het beter hebben over rechtrichten, want is het paard rechtgericht, dan heb je hem beter en zuiverder in de aanleuning. Om een voorbeeld te geven...
Daar pak je dan de mindere beelden ook in mee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:45

Je hebt helemaal gelijk Yamcha, vermoed alleen dat sommige mensen dat verschil in hun eigen foto's niet zien en zich bijvoorbeeld blindstaren op een voorbeen dat op de goede plek zit.
Maar meestal geeft een serie van meer dan 6 wel een aardig beeld daarom is het altijd jammer als mensen maar 2 foto's plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:11

Daarom vind ik commentaar geven op een paar foto's altijd zo moeilijk. Je kunt er wel dingen uithalen hoor, maar het is vaak weinig informatie. Sommige dingen zijn overduidelijk (bijv. een hele holle rug), dat meld ik wel, maar je hebt het dan over een momentopname. En dan is het ook nog 1 moment, in een gang. De draf alleen al heeft 4 momenten... de stap 8, de galop uit mijn hoofd ook 8...
Ik kijk liever naar het paard dan naar de ruiter, een paard "praat" met zijn lijf. Het paard laat zien hoe hij op dat moment in zijn vel zit, dat soort info is veelzeggend...
Maar je moet idd nooit naar 1 voorbeen kijken, dat zegt 0 komma noppes. Het hele paardenlijf... de verhouding voor en achterbenen, soms zelfs de fokrichting. De rug, de nek... en op welk punt ie buigt...
Sommiges staren zich blind op een gebogen nek (die dan in de 3e wervel buigt) maar zien dat binnenachterbeen niet. Is jammer, want je traint dan op de verkeerde dingen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:01

Yamcha schreef:
Ik zou het ook doen, als ik een paard was...

ja precies ik herken dat. Toen er voor het eerst een ander los reed op mijn konik, had ik hekle uitleg gegeven van het van binnen naar buiten rijden. En ze had het al geoefend op een ander. bij de eerste bocht gelijk rukken aan binnenteugel, dus paard loopt rechtdoor met hoofd naar binnen (lekker eigenwijs groen paard) Dus ik zo nee, binnenbeen buitenhand. Zij trekt haar buitenhand erbij. Paard stopt, zij aansporen. Paard denk oke, moet ik omhoog? oke (vergelijk het met van voor en achter aangevallen worden). Hij op 2 benen en maaien met zijn voorbenen. Zij benen erom geklemt en hangen aan de teugels. Dus ik zo teugels los, geef hem ruimte. Zij laat 1 hand los en grijpt zijn manen, op dat moment maakt hij een rondje op zijn achterbenen (ze hing er nog met een hand aan dus ja). Zij verliest haar evenwicht en valt. Pony weer op 4 benen en draafde een stukje weg vanwege de plof achter zich. Maar toch kon ze zo weer opstappen en wegrijden. Ik heb ook zo'n braaf paardje, doet precies wat je vraagt!!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:12

Ik snap deze discussie echt wel.. Er zijn gewoon een boel mensen die het zelf niet goed inzien, ik deed het aan t begin ook fout... (gelukkig heb ik een instructeur die erop bleef hameren dat het anders moest, en zei erook bij waarom het anders moest)

Maar ik weet ook dat er zoveel mensen zijn die het of niet anders leren, of gewoon ervan overtuigd zijn dat ze het goed doen.. En ik denk dat er ook mensen zullen zijn die hier zeggen dat ze prima weten hoe het moet, het alleen niet kunnen..

Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten, dat tegen de tijd dat ik straks weer een nieuw zadel heb, dan heb ik bijna een half jaar niet gereden, dat ik mijn paard eerst ga leren ontspannen aan een lange teugel.. En dan ookal meot ik er 5 jaar over doen, haar heel rustig ga proberen te krijgen waar ik graag wil dat ze heen moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:29

Eerst lekker aan je basis werken idd. Leuk topic voor je gaat helemaal over de basis:
Foto van paard die duidelijk 'over de rug' loopt

We zijn bezig met en titelverandering...

@ lailapri: wat een superpaard!!! En dat mens wat er op reed moet oren laten monteren... bord voor de kop, heet dat...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:40

Die instructeur is er toch niet altijd (24/7) bij??
En dan gaat er nogal het een en ander mis thuis..
Logisch, verbeteren duurt nou eenmaal lang.

Goed is een ander verhaal.. en mn trekken.. heb ik niet veel goed voor over idd..

Maar voor de ruiters die niet beter geleerd hebben en nooit wat anders horen..
Maar nu bij hun nieuwe instructeur er flink mee aan de slag gaan..
Dat dit dan thuis nog niet altijd lukt..Kan je ze niet kwalijk nemen.

Begrijp me niet verkeerd, hou ook zeker niet van ruw trekwerk, maar in deze bovenstaande context is het wel enigszins te begrijpen.

Bij mensen die niet nadenken waar ze mee bezig zijn en gewoon maar dom lopen te trekken is het natuurlijk een ander verhaal of uit boosheid.. Dát vind ik echt not done!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:57

tja en dat noemen ze dan een 5 sterren manege ofzo....

idd super pony, maarja als mensen het anders hebben geleerd op een echte manege, zijn ze wat lastig te overtuigen, maar gelukkig heb ik mijn pony's. Zij helpen mij, en mogen van mij ook lekker pony blijven, rijden er mensen verkeerd op, wandelen ze gewoon doodleuk het schuilhok in, of gaan gewoon op de noodrem, duiken ineens met hun hoofd (lekker ff terug trekken Tong uitsteken ) heb er zelfs 1 die gewoon een potje begint te bokken maar helaas kan zij mij op dit moment niet helpen. Rij je goed zijn ze super braaf, en ze zullen je ook echt niet moetwillig pijndoen, maar weten gewoon dat ze van mij in verzet mogen komen, dus we hebben soms hele leuke lessen. Wat ook zo grappig is, is dat alles door elkaar loopt. shet, fjord, konik, etc. Van merrie tot hengst van 3 tot oud. Allemaal hun eigen dingen en eigenaardigheden, maar ook allemaal hun specialiteiten en allemaal werkwillig.

Maar genoeg over mijn lesjes.

trekken kun je als je echt wilt heel snel afleren hoor, en ben je bang dat je het thuis niet goed doet? Beperk je dan tot de oefeningen die je wel zeker goed kan doen. Dat is vaak alleen saai, dus proberen mensen met dwang en trek en plukwerk toch de oefeningen eruit te persen die ze in de les wel goed kunnen rijden. En k denk dat zij gewoon veel te brave paarde hebben Tong uitsteken Of ik ben te zacht in mijn straffen ofzo, maar het lukt mij op die manier misschien een keer maar dan niet meer Tong uitsteken