Onzekerheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 21:45

Een paar weken geleden ben ik buiten van mijn verzorgpony afgevallen. Een stom ongeluk; het paard schrok van een rietstengel en vloog er in galop vandoor. Ik zat zonder zadel en viel eraf. Sindsdien rij ik niet meer met een fijn gevoel buiten en ben ik bang dat ze van alles schrikt. Helaas is het paard een angsthaas die overal het enge in ziet en vaak schrikt. Dat was al voordat ik ervanaf viel en dat is nu nog steeds zo. Dat is voor mij nooit een probleem geweest, omdat ze stokstijf stil stond als ze schrok. Die keer was de eerste keer dat ze ook daadwerkelijk ervandoor schoot. Sinds die dag ben ik dus bang buiten zonder zadel. Ik moet het paard elke keer uit een wei halen en naar de ponyclub rijden, ongeveer een kilometer verderop. Dit doen we altijd zonder zadel en met halster. Dit is nooit een probleem geweest, ik reed ook gewoon door als het halstertouw aan een kant losschoot. Het paard was dusdanig makkelijk te sturen dat dit gewoon kon. Maar nu ben ik dus bang. Ik zit onzeker op mijn paard buiten. Ik wil hier niet aan toegeven door te gaan lopen, maar ik weet ook niet zo goed wat ik eraan moet doen. Het goede gevoel is weg en elke keer als ze weer van iets schrikt, reageer ik angstig. Wie heeft er een tip?

Jarva

Re: Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:29

Tja...
Allereerst wil ik je aanraden om je paard gewoon te zadelen, dus hoofdstel in, zadel erop, en een cap op.
Dan pas naar buiten te gaan. Met een halster alleen red je het niet als je paardje aan de kletter gaat.
Trouwens ook niet als je een zadel ophebt in het ergste geval, ik spreek uit ervaring. Maar het geeft je een betere zit.

Je gaat gewoon buiten stappen. Schrikt / stopt / draait je paardje voor iets engs? Afstappen, aan de hand verder lopen. Niet op je paard reageren. Paard ziet jou als leider. Leider is niet bang? Dan zal paard meestal ook doorlopen.

Beloon je paard alleen als hij ontspannen doorloopt. Daar een paard een beloningswindow heeft van 3-5 seconden. Dus op tijd belonen is erg belangrijk.

Is paardje weer ontspannen? Stap je weer op en rij je verder.....

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes !!!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:36

Misschien is het geen slecht idee om de komende tijd maar gewoon een zadel mee te slepen naar de wei. Het paard ziet me aankomen, maar goed, dan voel ik me in ieder geval een stukje veiliger en dan zit ik ook wel wat stabieler. Zomaar zonder zadel naar buiten gaan doe ik in ieder geval niet meer, maar ik ben geneigd dat stukje naar de wei niet als buitenrijden te zien.

Afstappen als het paard schrikt, lijkt me niet erg bevoorderlijk. Dan is er nog meer reden om gek te gaan doen en te schrikken. Bovendien heb ik bij de laatste keer dat ik probeerde af te stappen, mijn poot gebroken en ben ik dus niet zo happig meer om af te stappen als ze weer eens bang is. Van iets schrikken is iets anders dan bang zijn. Bij bang zijn kan leiden misschien helpen, maar schrikken is nauwelijks te voorkomen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:21

Inderdaad gewoon zadelen Ja. En probeer je te ontspannen als je erop zit! Als jij gespannen zit heeft je paard zowieso meer neiging om van elk onnozel dingetje weg te springen. Als je paard toch wegspring oid, gewoon nog steeds even ontspannen blijven zitten doen alsof er niets aan de hand is en rustig tegen haar praten. Ik vind het langs de ene kant wel een goed idee om af te stappen, maar langs de andere kant ook niet. Waarom wel? Dan zit jij niet meer met gespannen spieren op een toch al gespannen paard. Waarom niet? Je paard gaat er niets door leren omdat hij elke keer op jou gaat wachten totdat jij haar toont dat het niets is om bang voor te zijn. Zoiets moet je ook op je paard kunnen laten merken. Minder gemakkelijk, maar het moet kunnen. Wat je ev. wél kan doen is gewoon heel de tijd ernaast lopen, dat vertelt nl. wat anders in de ogen van je paard dan afstappen wanneer ze bang is. Ik vind: zolang als je bang bent, moet je er niet opkruipen. Een paard voelt dit erg goed en zal elke aanleiding goed vinden om te schrikken.