Truckendoos (achteruitlopen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manjafiek

Truckendoos (achteruitlopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 20:06

He meiden/ jongens,

Kunnen jullie me advies geven over het volgende:

IJsco is momenteel heel erg bezig z'n truckendoos op mij los te laten. Dat kon ik natuurlijk wel verwachten na een maandje wennen aan elkaar. Voor de goede orde: ik rij hem nu een maand (Ijslander ruintje van 14 jaar) en hij gaat me dus nu uitproberen en goed ook.

Hij gooit het vooral op omdraaien buiten als ik opstijg of als ik erop zit heel hard achteruit lopen. Zo erg dat hij me totaal negeert en ik hem niet onder controle krijg als ik erop zit. Handen naar voren, been eraan...enige effect is een steigerend paard. Wat opzich niet zo erg is want een Ijslander kan over het algemeen niet echt hoog steigeren dus het is makkelijk uit te zitten. Maar voorwaarts zit er dus echt niet op zo'n moment op. Alleen wordt de situatie soms zo gevaarlijk (hij denderd gewoon door achteruit) dat ik er echt af moet springen. Gelukkig is dat ook niet zo'n probleem aangezien hij niet zo groot is. Vervolgens pak ik hem weer op en loop ik naast hem verder (dat lukt tot nu toe dus wel). Vervolgens ga ik er een stukje verder weer op en vervolg mijn weg weer. Ik geef mezelf absoluut niet gewonnen want ik pieker er niet om hem z'n zin te geven door huiswaarts te keren.

Ik heb nog geen zweep mee genomen maar dat ga ik de volgende keer toch echt maar proberen. Wat adviseren jullie? Het lijkt me gewoon een periode waar we allebei doorheen moeten. Hij is namelijk de eerste maand een voorbeeldige IJsco geweest dus ik weet dat hij het ook kan zijn. Maar wat te doen met deze trucken?

Alvast dank voor de reacties!

lailapri

Re: Truckendoos (achteruitlopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:58

Ik denk dat er een probleem is kwa verhoudingen. Het lijkt of hij jou niet vertrouwd/begrijpt, en daarom dus de leiding overneemt. Wil je toch een makkelijke weg dan kun je proberen hem juist achterwaarts te laten gaan tot ggk hem niet meer leuk vind en dan nog ff iets mee. Maar veiligheid staat voorop. Als je er dan toch af moet hem zo hard laten werken dat hij het de volgende keer het probeert te voorkomen. Dus keer hem wat zware oefeningen en ga die dan doen. Maar hou het aub paardvriendelijk.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:12

De grondbeginselen opnieuw oefenen, dus stilstaan = stilstaan onder verschillende situaties (zonder zadel, met zadel, half opstijgen). Ik blijf tussendoor altijd de basics doen, stemcommando's.
Met zijn kont tegen de bakrand zetten, zodat hij niet achteruit kán?
Iemand die hem vasthoudt terwijl je opstapt?
Of inderdaad doorgaan met opstijgen en hem achterwaarts laten gaan tot ie het zin eraf heeft en dan nog een stukje verder?

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 08:38

Dankjewel voor jullie antwoorden. Helaas rij ik altijd buiten (niet in een bak maar in het bos). Daarnaast ben ik alleen dus opstijgen moet ik ook alleen doen en een bakrand heb ik niet. Omdat ik eerst zo'n 10 minuten door het verkeer moet kan ik problemen krijgen met de veiligheid. In de bak zou het niet zo erg zijn. Ik ga eens hard oefenen met hem.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:07

Tja grondwerk zou toch de beste oplossing zijn jullie onderlinge verhoudingen bepalen.

Wat ik altijd doe bij mijn oude merrie als ik er niet opmag is extra touwtje eraan en die dan ergens omgeen slaan. Een paal, verkeersbord, boom etc. Zo kan ze niet achteruit.
Wat zij namelijk veel doet is achteruit de sloot in, en er dan echt gewoon in. Of als je er half ophangt naar huis rennen (zodra je afzet van de grond) Ze doet het bij mij nog nauwelijks, maar ze is inmiddels ook met pensioen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:09

Ik vind het vreemd dat een 14 jarige die eerst een maand voorbeeldig heeft gelopen nu opeens kuren heeft.

Weet je zeker dat het geen medisch probleem is? Wellicht iets met de hoeven? Of misschien het gebit? Of ligt het zadel nog wel goed? Geeft het niet te veel druk op één plek?

Allemaal dingen die een rol kunnen spelen bij een plotselinge gedragsverandering.

Misschien loont het om je daar eens in te verdiepen.

Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:22

of hij vind het saai. Zou dat ook kunnen?

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:23

lailapri schreef:
of hij vind het saai. Zou dat ook kunnen?

Denk het niet. Hij loopt toch altijd buitenritten?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:25

ik doe wel eens een paar dagen achter elkaar buitenritje en bij ons is dat een en hetzelfde rondje maar die van mij vind het dan echt saai worden.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 10:31

Ja ik vind het ook echt moeilijk om uit te vinden wat het probleem is. (kon hij maar praten Bloos )

Hij gaat volgende week naar de hoefsmit. Hij staat de hele dag 24/7 buiten 365 dagen per jaar. Soms heb ik het idee dat hij helemaal niet mee wil op een buitenritje. Het feit dat hij omdraait zodra ik opstijg of gewoon heel hard achteruit loopt kan natuurlijk ook een duidelijk teken zijn naar mij toe dat hij gewoon geen zin heeft om naar buiten te gaan. Hoe kan een paard het nu niet leuk vinden om buiten te rijden? Knipoog Hij staat 24/7 op een weiland en soms heb ik het idee dat hij echt niet mee wil. Ik rij hem gemiddeld 2 tot 3 x per week een uurtje buiten. Als ik niet ga rijden dan gooi ik hem los in een klein longeerbakje of staat hij gewoon lekker een dagje in z'n wei zonder iets te doen. Ik heb besloten om in de longeerbak eens te beginnen met VD. Echter...het bakje vindt hij nog minder leuk dan buiten rijden. Ook heb ik een buitenbak (slechte kwaliteit), daar zou ik ook eens met hem aan de slag kunnen maar ik weet bijna wel zeker dat hij dat nog minder leuk vindt. Hij heeft overigens ook een hekel aan wandelen. Zou ik hem een break moeten geven en hem gewoon even met rust moeten laten op z'n weilandje? Ik vind het maar lastig. Ik geloof toch ook wel in het feit dat hij me uitprobeerd..... alleen ...waarom wil hij dan zo graag naar huis?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:03

heb je een piste om in te rijden?
in mijn geval zou de oplossing heul gemakkelijk zijn, in piste parkeren, eropkruipen
en zodra die achteruit loopt hem niet meer voorwaarts laten gaan!
zet hem maar in zen achteruit, en goed ook, op een bepaald moment geef je gewoon wat ruimte vanvoor en been erbij, reageert die daar niet op door voorwaarts te gaan zet je hem gewoon opnieuw in achteruit, net zolang tot die wél reageert.

in het begin dat ik mijn koudbloed reed flikte ze me dat ook, niet meer vooruit willen, draaien, en dan in sneltempo achteruit, bij voorkeur in de richting van een auto/gracht/...
ik heb ze gewoon omgedraaid zodat ze met haar kont in de richting stond dat ik wilde (na veel te proberen)
en dan gewoon in achteruit gezet, ruim 100 meter, dan gaf ze zelf al de intentie tot terug omdraaien en wél voorwaarts te gaan, ik heb ze dan nog een 10 tal meter extra achteruit gezet om het allemaal effe goed te bevestigen, en nu loopt ze met losse teugel naar de piste zonder dat ik iets hoef te doen ...

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 13:54

Het is zo dat ik hem nu dus een maand rij. Echter altijd buiten gereden. Misschien is het een goed idee om met hem de bak in te gaan en eens kijken wat hij daar flikt. Ik heb geen idee of hij het daar ook zal doen. Het gaat erom dat ik vooral het gevoel heb dat hij het doet om mij te testen en zo snel mogelijk thuis te komen. Terwijl mijn verwachting in de bak is dat hij het a. echt niet leuk vindt in de bak en b. dat hij dondersgoed weet dat er een omheining is en dus niks zal gaan proberen. Ik denk dat hij slim genoeg is en z'n kansen inzet als we buiten rijden.

Wat natuurlijk wel een super goed idee is om eerst maar eens in de bak te gaan rijden om te zien of hij het hier ook flikt. Dan weet ik ook direct of er wat mis is met het zadel, hoofdstel, hoeven etc. En daarnaast kan ik in de bak natuurlijk veel beter op hem reageren omdat we geen kans hebben om achteruit in een sloot te belanden. Daarnaast moet ik heel eerlijk bekennen: ik rijd hem nu een maand en ik heb hem nog nooit achterwaarts laten lopen (we rijden nu eenmaal alleen buitenritten en het is nog niet in me opgekomen om dit buiten zelf uit te testen....stilstaan om de weg over te steken doet hij uitstekend...maar had nog nooit z'n achteruit gebruikt tot nu toe) .

Buiten vind ik het ook een beetje eng om hem heel ver achteruit te laten lopen (dus express hem dit laten doen) omdat ik ons dan snel in gevaar kan brengen. Maar super idee om het in de bak te proberen! Zie het er zelfs van komen dat hij heel erg graag naar buiten gaat als ik voorlopig alleen maar in de bak rij hihi.....hij heeft echt een hekel aan in de bak rijden en daarom heb ik het ook maar één keer eerder met hem gedaan. Ik krijg er zelfs weer energie voor om met hem aan de slag te gaan! Jammer voor hem maar ik zal eerst in de bak gaan kijken of hij maatjes met mij wil worden Knipoog. Ik probeer altijd eerlijk tegen hem te zijn. Ik heb tot nu toe gemerkt dat als ik boos op hem wordt hij alleen maar meer z'n kont tegen de krib gooit dus ik heb al geleerd van hem dat ik hem met respect moet behandelen... nu hij mij nog Bloos .

Bedankt iedereen....had dit echt even nodig. Als er nog meer adviezen zijn dan hoor ik ze graag!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:29

Hm, heb het idee dat je het hem misschien teveel naar zijn zin wilt maken. Lachen
Hij wil niet in de bak lopen, wordt vervelend met gevolg dat je er niet meer rijdt.
Nu heeft hij geen zin om buiten te lopen, wordt vervelend met HOPELIJK het gevolg dat hij dat ook niet meer hoeft te doen.
Volgens mij heeft ie je gewoon hartstikke tuk (begrijpelijk na een maand, nu kan hij gaan aftasten waar jouw grenzen liggen) en moet je even doorzetten, mits je natuurlijk zeker weet dat het niks lichamelijks is.

Terug naar de bak is een goed begin, daar kan je kijken wat hij doet en erop inspelen.
Maar je hebt ook kans dat ie daar niks probeert en dat het puur gericht is op buiten.
Dan zal je toch iets moeten gaan verzinnen, het veiligst en makkelijkste lijkt mij, om iemand hem vast te laten houden.
Ik ga sowieso nooit helemaal alleen naar buiten (vriendin op paard of fietser), juist voor als zulke dingen gebeuren die uiteindelijk gevaarlijk kúnnen worden.

Misschien is het zelfs zo dat 1 flinke correctie voldoende is. Eén keer een goede, op de juiste plek (ik zou zeggen net boven de hak op zijn achterbenen) corrigerende tik waarmee het prutsmuts afgelopen is.
Maar goed, om hierbij alleen te zijn, is ook niet handig/onmogelijk. Werkt uiteraard alleen als het ook echt prutsmuts is en mogelijk werkt het zelfs averechts (karakter paard).

Heel veel succes ermee! Lachen

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:43

Mss kan je naast je paardje lopen naar het gebied waar je wilt rijden.... zo is het prbleem van gevaarlijk in het verkeer in ieder geval weg.
Ligt het zadel wel goed????? Mss heeft het paardje toch iets van pijn??

Manjafiek

Re: Truckendoos (achteruitlopen) (Update)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 16:09

Vandaag er weer op geweest. Ik dacht: laat ik idd eerst even kijken of hij last heeft ergens van. Het kan natuurlijk zijn dat z'n zadel niet meer goed ligt of dat hij pijn heeft in z'n mond of aan z'n hoef. Maar zoals verwacht Bloos ging het prima in de bak. Nogmaals: ik rijd nooit in in de bak, altijd buiten.
Ik netjes de buitenbak dicht gedaan, naar het midden gelopen...teugels op maat en opstijgen. Normaal 'buiten' draait meneertje zich vliegensvlug om. Nu had hij dat kunnen doen maar hij wist dondersgoed dat er een omheining stond dus bleef hij netjes staan Knipoog . We hebben gewoon gereden. Ik heb hem veel overgangen laten lopen en zelfs een stukje achterwaarts laten gaan. Na 30 minuten hadden we het allebei wel gehad (we zijn beide geen baklopers) en besloot ik z'n zadel af te doen en er op te gaan zitten zonder zadel. Ook hierbij luisterde hij netjes (was de eerste keer zonder zadel) en hebben we nog even 10 minuutjes zonder zadel rondgestapt.

Mijn conclusie: Fielychi ik denk dat hij me idd 'tuk' heeft buiten. We zijn beide niet gecharmeerd van de bak dus aan hem de keuze. Volgende keer gaan we weer lekker naar buiten en moet ik even doorzetten. Als het echt erger wordt dan gaan we gewoon weer van vooraf aan in de bak beginnen. Maar ik hoop dat hij zich beter gaat gedragen buiten (dat vind ik zelf namelijk ook leuker dan in de bak Bloos ) Dank voor jullie reacties!

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:31

mijn paard had ook zo´n leuke truckendoos! alles om maar vooral onder het werk uit te komen!
mij heeft een martingaal veel geholpen. zo kon hij zijn hoofd niet meer zo hoog gooien, want meestal deed hij dat en dan in de achteruit!
EN VOORAL CONSEQUENT ZIJN!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:41

Mijn merrie heeft het ook, denk je 'leuk' als afwisseling op het dressuur en springwerk in de bak, lekker een buitenritje te maken, sta je na 100 meter stil (mevr. zoekt het liefst een aanleiding, bijv in de vorm van een jogger/fietser/enge boomstammen).

Normaal vind ze nooit iets eng, kan een keertje blazen naar een waterzeiltje om er vervolgens overheen te wandelen ect.

Ik rij altijd met martingaal maar mijn merrie heeft er een handje van lichtjes omhoog te komen, en ik ben bang als ik haar echt doordrijf met spoor, ze omhoog komt, en daar zit ik niet op te wachten.

Als ik geluk heb kan ik het voorval voorzijn met een flinke pets met de zweep, maar als ik te laat ben staat ze stil ,draait zich om of zet de achteruit erin. En dan inderdaad richting prikkeldraad/sloot/ect.

Als ze echt niet meer wil, stap ik af en loop naast haar verder, tot ik denk dat ik er weer opkan, maar de kans is er dat ze 10 meter verderop weer stilstaat. Ze stelt zich gewoon aan, trutje!

En ik maar denken dat paarden buitenritten leuk vinden... Vork