bokkend welshje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

bokkend welshje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 15:06

Hoi,

Wie heeft er een tip voor mij. Ik heb 2 a welshjes waarmee ik men in 2span. Dat doen ze super. Ze zijn voor de dooie donder niet bang en luisteren erg goed. Ik zet wel eens een parkoertje uit en dat vinden ze geweldig, vooral een flink stuk in galop doen ze met veel plezier.

Nu worden ze ook wel eens onder het zadel gereden door een paar meisjes en daar loop ik tegen een probleem aan met Fabian. Hij is een ruintje van 4 jaar en loopt dus super voor de kar en over het algemeen is hij ook heel braaf onder het zadel, behalve als ze hem willen laten galoperen dan bokt hij echt flink bij het aan galoperen.

Ik heb er al iemand bijgehaald om te kijken of het zadel goed ligt en deze ligt goed. Als ik hem longeer met het zadel op doet hij het dus niet en springt hij netjes aan in de galop zowel rechts als linksom.

Het probleem is echt alleen als er een ruitertje op zit en ook bij verschillende ruitertjes. Helaas heb ik niet een ruitertje die flink door durft te pakken en die er goed op kan blijven zitten als hij zo bokt. Ik moet er ook echt bij vermelden dat hij ook heel gemeen bokt wat moeilijk uit te zitten is.

Hoe krijg ik dit er uit? Help!!!

Tanja

claudia25

Re: bokkend welshje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:29

Zowieso moet je er voor zorgen dat je paardje niet de lengte krijg om zijn hoofd naar beneden te doen een paard wat bokt moet je voor zijn door zijn hoofd naar boven te houden kan ie in ieder geval niet zijn hoofd tussen zijn benen te doen om zich vervolgens rond te maken. Hopelijk heb je er wat aan ik toendertijd wel met die van mij gr. clau

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:54

is het paardje helemaal ingereden? en misschien heeft het paardje moeite met een ruiter dragen in de galop...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:07

Ik sluit me aan bij Claudia en Loowis, wat hun ideeen betreft. Verder zou het misschien kunnen dat de hulp van de ruiter iets te duidelijk is, het is natuurlijk nog een redelijk jonge pony.
Je zegt dat ie met longeren braaf is, probeer dan eens met ruiter erop te longeren. Probeer een beetje uit wanneer ie wel bokt en wanneer niet. Eventueel een halstertouw om de nek van de pony waar de ruiter zich aan vast kan houden.
Laat hem dan eerst gewoon aangalopperen zoals je doet als je normaal longeert. Als dat goed gaat ligt het dus niet aan het ruitergewicht op zijn rug.
Dan zou je kunnen proberen of de ruiter het paardje met een stemcommando kan laten aangalopperen, ik neem aan dat het paard hierop getraind is, dus dat zou moeten lukken.
Als dat goed gaat een klein beetje been erbij van de ruiter.

En idd proberen te zorgen dat het paard zijn hoofd omhoog houdt met aangalopperen, dan kan ie hooguit een laag bokje geven, maar nooit echt rond maken en hard bokken.

Als het echt niet lukt, kun je er eventueel zelf op voor een paar keer?? Of zoek anders een ruiter die wel een paar keer doorpakt. Als het niet te ver is dan wil ik het wel een keertje proberen hoor.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:37

OMG-->RT-P

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:04

ik zou ook net zoals als aurora zegt , proberen aan de longe met iemand erop en kijken of die het dan nog doet .

Als die er dan nog last van blijft houden heeft die misschien last van zijn rug en omdat er dan ook nog eens gewicht op zit. Drukt het meer op zijn rug.