Bang om te vallen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

Bang om te vallen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:24

Ik heb de laaste tijd steeds meer 'valangst' ik ben harstikke bang om te vallen.
Vooral als ik op paarden zit. Ik rij bijna wekelijks op een pony en dan heb ik het niet.
Het is begonnen toen ik 3 jaar terug van een paard viel en mijn arm brak.
Ik vond het vreselijk, want ik kon niet rijden. maar nadat ik uit het gips kwam.
en de dag vóór ik mocht rijden en wéer viel maar dan met mijn fiets ben ik
op een of andere manier bang geworden. (Van de laste val heb ik nu nog
steeds last, ik merk het nu ook als ik typ). maar het probleem is dus, als ik
op een wat groter paard zit. en hij gaat iets te snel word ik bang. Vooral
als ik buiten rij of in het bos. Ik rij vaak op een Arabier en dan ben ik dus niet
bang. (Hij is meestal sloom, maar snel kan die ook wat van). Bijvoorbeeld;
2 weken terug ging ik springen op een paard (ik denk dat ie 170 ofzo is).
En hij vind springen echt heel leuk. Dus na een halfuurtje kwam er een oud
vrouwtje met een karretje die rammelde. Daar schrok die van. En ging rennen.
Ik had hem na 2 rondjes weer onder controle en heb niets laten merken aan de
les. Ik wou eigelijk niet meer springen omdat ik bang was om te vallen, maar
heb me toch weer laten overhalen.. En mijn probleem is dus dat ik heel snel
bang word op sommige paarden. Bij sommige heb ik het ook weer niet.
Dinsdag zat ik ook op een wat kleiner paard, en dan vind ik het niet erg als
die er vandoor gaat enzo. Dus zouden jullie me tips kunnen geven om
zelfverzekerder te worden, en minder bang.
Dit zal er wel niets mee te maken hebben, maar ik rij ook in een hele aparte les.
Een meisje, is de ene keer wel aardig, en dan weer niet. Ik voel me daar heel verveledn
over omdat we telkens ruizie hebben. En de rest van de les vind haar wel aardig.
(op 1 iemand na maar die gaat de les uit) dus iedereen vind dat ik me aanstel.
(Ze lopen als hondjes achter haar aan. Ik wil daar niet bij horen, ik hou niet
zo van meelopen. loop leiver op m'n eigen benen met eigen iedeen enzo.
Ik weet dus niet wat ik hier allemaal mee aanmoet.

Groetjes Erin.

PS. Over mijn pols, de eerste keer waren 2 twijgbreukjes dus dat viel wel mee. Maar de 2e keer was
echt gebroken. Ik heb er nu nog last van, en ik weet nou niet og ik nou wel of niet
naar de dokter zal gaan. Ik heb zelf namelijk ook het gevoel dat het scheef staat.
Maar wil niet dat ze het regzetten (moeten ze het weer breken enz..) want het bos
was onder je hand zit bij je pink, heb je zo'n 'bobbel' en die steekt heel erg uit.
(vergeleken met mijn andere pols) Dus de mensen die hun pols hebben geborken.
hebben jullkie er naar 3 jaar ook gewoon nog last van, of is het niet normaal?

Judje

Re: Bang om te vallen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:32

Zelf heb ik mijn pols gelukkig nog nooit gebroken dus met die laatste vragen kan ik je helaas niet helpen. Toch zou ik voor de zekerheid wel naar de dokter gaan, want hoe langer je wacht met herstellen hoe langer het herstel ook zal duren. Daarnaast kan het zijn dat je andere spieren in je hand anders gaat belasten of dat er zenuwen knel komen te zitten (gebeurd vaker, ook zonder breuk, hoe heet dat ook alweer? ...syndroom).

Over de angst: ik vind het heel vervelend voor je. Zelf ken ik (bijna) geen angst bij paarden, maar mijn beste vriendin is ook na een val (ook 'goed' gevallen) toen ze er niet direct meer op kon erg geschrokken en durfde ook niet meer te rijden.
De angst die jij echter kent is heel wisselend. Denk je dat je banger bent op grotere paarden, omdat je bang bent dat je harder valt?
Misschien kan je eens met een goede en rustige instructrice zitlessen nemen aan de longe. Dat je alleen maar bezig bent met je eigen balans, houding en zit, zodat je misschien wat zekerder wordt. En misschien: geen idee of het wat voor je is hoor, kan je ook 'spelenderwijs' je angst overwinnen door misschien een aantal voltigelessen te nemen?
Dat doen (deden?) ze in Barneveld bij manege de Burgcht met jongere kids om ze vertrouwd te maken met de viervoeters voordat ze beginnen met het 'echte' paardrijden.
Over dat K-kind van je les: trek je er niks van aan, iemands gevoel niet erkennen is kinderachtig en mensen weten vaak niet wat er ECHT in iemands hoofd speelt.
Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je er (snel) van af komt!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:48

Dankje, ik ga eens kijken of ik een keer wat kan regelen voor longeer les.
Ik ben 1 jaar terug trouwens nog naar de huisarts geweest, en die zei dat
het nog een beetje tijd nodig had.. tja wat is ee beetje..
Het is misschien ook wel goed om te weten dat ik deze angst sinds een halfjaar pas
echt merk. Hiervoor was er niet zoveel aan de hand, wel een beetje maar
neit zo erg als nu. Met gym durf ik ook heelveel nietmeer..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:19

Hmm, erg lastig en vervelend Rover!
Hoe voel je je verder? Ik wil hier niet meteen de psycholoog gaan uithangen, maar als je zelf niet helemaal lekker in je vel zit, kan het zijn dat je daardoor ook angstiger wordt. Zelf zit ik al ruim een jaar in therapie bij een psycholoog en heb psychomotorische therapie gehad (je eigen lichaamstaal leren snappen en dat leren te combineren met wat je voelt zeg maar).
Ik wil je graag helpen, maar ik denk dat niet alles besproken kan worden hier in het topic. Mocht ik je misschien verder kunnen helpen, PB me maar.
In ieder geval heel veel succes!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:18

Roverrr schreef:
Ik heb de laaste tijd steeds meer 'valangst' ik ben harstikke bang om te vallen.
Vooral als ik op paarden zit. Ik rij bijna wekelijks op een pony en dan heb ik het niet.
Het is begonnen toen ik 3 jaar terug van een paard viel en mijn arm brak.
Ik vond het vreselijk, want ik kon niet rijden. maar nadat ik uit het gips kwam.
en de dag vóór ik mocht rijden en wéer viel maar dan met mijn fiets ben ik
op een of andere manier bang geworden. (Van de laste val heb ik nu nog
steeds last, ik merk het nu ook als ik typ). maar het probleem is dus, als ik
op een wat groter paard zit. en hij gaat iets te snel word ik bang. Vooral
als ik buiten rij of in het bos. Ik rij vaak op een Arabier en dan ben ik dus niet
bang. (Hij is meestal sloom, maar snel kan die ook wat van). Bijvoorbeeld;
2 weken terug ging ik springen op een paard (ik denk dat ie 170 ofzo is).
En hij vind springen echt heel leuk. Dus na een halfuurtje kwam er een oud
vrouwtje met een karretje die rammelde. Daar schrok die van. En ging rennen.
Ik had hem na 2 rondjes weer onder controle en heb niets laten merken aan de
les. Ik wou eigelijk niet meer springen omdat ik bang was om te vallen, maar
heb me toch weer laten overhalen.. En mijn probleem is dus dat ik heel snel
bang word op sommige paarden. Bij sommige heb ik het ook weer niet.
Dinsdag zat ik ook op een wat kleiner paard, en dan vind ik het niet erg als
die er vandoor gaat enzo. Dus zouden jullie me tips kunnen geven om
zelfverzekerder te worden, en minder bang.
Dit zal er wel niets mee te maken hebben, maar ik rij ook in een hele aparte les.
Een meisje, is de ene keer wel aardig, en dan weer niet. Ik voel me daar heel verveledn
over omdat we telkens ruizie hebben. En de rest van de les vind haar wel aardig.
(op 1 iemand na maar die gaat de les uit) dus iedereen vind dat ik me aanstel.
(Ze lopen als hondjes achter haar aan. Ik wil daar niet bij horen, ik hou niet
zo van meelopen. loop leiver op m'n eigen benen met eigen iedeen enzo.
Ik weet dus niet wat ik hier allemaal mee aanmoet.

Groetjes Erin.

PS. Over mijn pols, de eerste keer waren 2 twijgbreukjes dus dat viel wel mee. Maar de 2e keer was
echt gebroken. Ik heb er nu nog last van, en ik weet nou niet og ik nou wel of niet
naar de dokter zal gaan. Ik heb zelf namelijk ook het gevoel dat het scheef staat.
Maar wil niet dat ze het regzetten (moeten ze het weer breken enz..) want het bos
was onder je hand zit bij je pink, heb je zo'n 'bobbel' en die steekt heel erg uit.
(vergeleken met mijn andere pols) Dus de mensen die hun pols hebben geborken.
hebben jullkie er naar 3 jaar ook gewoon nog last van, of is het niet normaal?

ik heb 5 jaar geleden ook mijn arm gebroken.. bang was ik in het begin ook maar je moet eens goed
nadenken... waarom bang zijn? als het gebeurt gebeurd er, daar kan je niks aan doen. En zodra je
bang word voelen de paarden dt ook en dan kunnen ze er vandoor gaan. Gewoon niet aan denken en
op een groter paard zit je beter dan op een kleine Tong uitsteken die zijn vaak rustiger en halen minder streken uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:21

Is een valtraining misschien wat? Dan léér je om 'goed' te vallen, misschien dat je dan wat minder angstig bent. Lachen

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:13

Hoe banger jij wordt hoe sneller je valt.. het paard voelt dit..

Probeer dit met begeleiding op te lossen..

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:16

Westenwind schreef:
Hoe banger jij wordt hoe sneller je valt.. het paard voelt dit..

Probeer dit met begeleiding op te lossen..

idd Lachen wat ik net ook zei: het paard voelt het aan en zal snel ook bangig worden Knipoog
toen ik zo bang was ben ik over mijn angst heen gesprongen. Letterlijk Tong uitsteken
ik was doodsbang voor springen omdat ik daar me arm had bij gebroken.
dus daarna zat ik op mijn lievelings paard en die kon heel goed springen en
sprong zo over een aardig hoge sprong. Ik was toen veeel minder bang geworden Lachen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:22

Naar die pols zal ik zeker laten kijken Ja al is het al 3 jaar geleden..

V.w.b. je angst.. zit- en vallessen zijn inderdaad een hele goede optie. Bij mij zit het voornamelijk tussen m'n oren.. Zodra ik een bokriempje aan het zadel vastmaak, heb ik meer 'lef'. Mocht je paard er dan vandoor gaan kun je jezelf in het zadel drukken. en kun je net zo hard trekken als jij denkt dat nodig is.
Ik heb hem nog niet nodig gehad, maar het zit puur tussen m'n oren. Succes ermee!!

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:57

Als ik jou was zal ik ook even naar de pols laten kijken.

Ga anders een keer op een groot paard wat je wel vertrouwd en doe dan eerste het dressuurwerk ,dat je daarna meer vertrouwd bent met het springen. En de zit en vallessen zijn idd ook erg goede ideeen.

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:30

Zazoe schreef:
Is een valtraining misschien wat? Dan léér je om 'goed' te vallen, misschien dat je dan wat minder angstig bent. Lachen

dat is een hele goeie ben ik het mee eens. Haha!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:30

rover, toen je op dust zat, was je toen ook bang???
weet je, wil je dat ik je erover heen help????
(weet nog wel een paard dat kan helpen:p )

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:57

Zonder zadel gaan rijden, op die manier ''leer'' je vallen. Toen ik Pardusz zonder zadel ging rijden (doe ik nu sinds 1 maand) donderde ik er in het begin ook elke keer af, maar inmiddels heb ik de handigheid onder de knie om op m'n benen te landen. (lukt niet altijd overigens, moet soms nog wel een keer zandhappen Clown ) Maar moet zeggen dat dat erg goed werkt. Ja

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:09

ik ben al vaak zat gevallen maar gelukkig nog niks gebroken (even afkloppen)
ik denk dat je gewoon rustig aan in een bak of binnenbak moet beginnen misschien helpt t als iemand anders met je mee rijdt of in de bos en iemand met de fietst erbij, geeft misschien net iets meer vertrouwen.
eigenlijk moet je gewoon denken ik ben gevallen me arm gebroken dat is weer geheeld, maar t gebeurd me niet ieder x als ik erop stap!!
makkelijk van de zijlijn gezegd maar zo denk ik er wel eens over
ben pas met springen ook gevallen gewoon een stomme fout, hersenschudding en een hechting en toen ik de eerste keer weer een parcourtje sprong en naar een oxer reed ( was t op gebeurd) dacht ik ook oei maar daarna dacht ik, dat was 1x 1 fout en dat gebeurd echt niet iedere x
maar je in iedergeval niet gek!
je kunt t zeker wel en over een tijdje rij je weer lekker ontspannen rond
veel succes!!

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:24

rij altijd met een bodyprotector voel je je gelijk veiliger

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:37

Vraag je eerst eens af of je paardrijden dan nog wel zo leuk vindt.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:54

ik denk dat je je wel afkunt vragen of je paard rijden nog leuk vind, maar als de durf weg is..... je kunt t dan nog zo leuk vinden. ze moet gewoon even over die drempel heen en das bij ieder persoon zo verschillend. de ene denkt pff niet aanstellen ik stap er zo weer op, dn andere stapt erop met jajaaja liever niet maar toch, en iemand anders gaat er misschien net iets te veel over nadenken...
ik ben kwa rijden dan niet zo bang aangelegt maar toen ik op de hindernis gelanceerd werd heb ik ook de eerste x ff gedacht oei maar zoals je hierboven misschien hebt gelezen, 1x gebeurd zal wel gek zijn als dat me nu iedere sprong overkwam, en ik denk dat je op die manier een beetje moet denken, maar nogmaals makkelijker gezegd dan gedaan

Lindy1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:57

Daar moet je toch op je eigen tempo over heen zien te komen.
Het heeft geen zin om dat te forseren. Je moet weer het vertrouwen in je
paard en jezelf terug krijgen.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:17

Ik heb ook een tijdje angste gehad omdat ik er een paa keer was afgevallen. Hierdoor ging ik al angstig op het paard en als ie dan al zijn oortjes naar voren deed spande ik helemaal aan. Hierdoor voelde het paard mijn angste en als ie dan wegsprong zat ik niet ontspanne genoeg waardoor ik er eerder afviel.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het stapje bij stapje te doen. Aan de hand en op de grond had ik helemaal geen angst, dus ging ik lekker tutten met de paardjes. Ook nam ik les op een heel lief betrouwbaar paard hierop ging ik aan de longe alle basis dingen oefenen en steeds verder (uiteindelijk zonder teugels/zadel wel met longe rijden). Dit heeft mij heel goed geholpen te ontspannen en weer te rijden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:38

Wat betreft je pols; heb nooit 'n pols gebroken maar als er iets fout zit, zou ik zéker naar een dokter gaan. Je kunt van dat soort dingen je hele verdere leven last hebben, en je krijgt geen nieuw lichaam Vork

Over je valangst; ik zou beginnen met bedenken dat je niets, maar dan ook niets, tegen je zin moet gaan doen. Paardrijden is een risicosport, en als je het dan ook nog eens niet leuk vindt moet je even goed nadenken over wat je wilt gaan doen. Als je wél wilt blijven rijden, zou ik het proberen stapje voor stapje, met begeleiding op te lossen. Dus niet elke keer weer tóch springen, tóch op dat paard waar je misschien eigenlijk helemaal niet op wilt rijden... Rustig aan!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:49

het is erg rot voor je dat je zo bang bent, maar je MOET niks doen tegen je zin in. als jij bang bent word je paard ook onzeker, zeg het tegen je instructrise of instructeur want zo moet dat niet.

vraag of je bijvoorbeeld prive lessen mag aan de longe om je zelfvertrouwen terug te krijgen (maar dan wel op paarden, want dat is jouw grote angst als ik het zo lees) praat er iig over want als je dingen tegen je zin gaat doen gaat het helemaal niet goed

laat dan het springen ook maar voor wat het is maar ga dressuur doen en balkjes draven voor controle en voor je zelfvertrouwen.

ik hoop dat je eruit komt, heeeeeel veel succes

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:01

Ik ken ook een meisje die heeft angst voor paarden gekregen, die was toen in een sloot gevallen bij een buitenrit, ze durfde ook nooit meer op paarden, ze heeft dus ook lang op pony's gereden, maar ze toen af en toe op een rustig paard gaan rijden die heel lief is enzo, ze heeft er meer vertrouwens in gekregen..
Ik hoop echt voor je dat je eruit komt!!

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:08

ik ben gister nog van me pony gevallen tegen het bak hek aan

Ik had ook val angst

maar daar ben ik met hulp van vrienden weer over heen gekomen

JisJil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:37

oke ik bemoei me er ook nog maar even mee.
Het is voor mij al weer 9 jaar geleden dat ik mijn elleboog verbrijzeld heb toen ik van een paard afdonderde.
Heeft me 3 jaar ziekenhuisbezoeken gekost (moest steeds weer terug naar het ziekenhuis omdat het niet helemaal en te langzaam heelde). Heb er daarna nog een jaar tegen aan staan hikken om weer te beginnen met rijden, en ja dat was omdat ik toen en nu nog steeds angst heb om te vallen. Maar ja het bloed kruipt waar het niet kruipen kan, ik moest en ik zou weer op het paard, ook al moest ik nog zo trillen (dit moest van mezelf hoor, ik wou die angst om te vallen kwijt.) Ik kan je maar een advies geven: doe een stapje terug en begin weer met een paard wat je voor de volle honderd en het liefst honderdentien procent vertrouwd. Het heeft mij veel goeds gedaan. Ik vertrouw dat beestje helemaal en sinds 1 jaar rijd ik ook op haar nu 4-jarige dochter, die ik met behulp van een vriendin zelf beleerd heb, zij er eerst en daarna ik (angst blijft toch altijd om het hoekje komen). Van haar dochter ben ik nu in totaal ook al 4 keer afgedonderd. Maar dat dier vertrouw ik ook voor de volle 100% dus ik stap er elke keer weer op. Bibber natuurlijk wel, maar we hebben vertrouwen in elkaar en dat scheelt.
Dus ik zou zeggen: zoek een paard wat je helemaal vertrouwd, zorg dat je met dat paard het vertrouwen terugkrijgt, val je daar een keer af vind je het minder erg omdat je weet dat dat dier je er niet express afgooit. En als je je daar helemaal mee vertrouwt, kijk dan pas rond om weer op verschillende paarden te stappen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar voor mij was dit de ideale situatie, ik ben dan ook nog steeds dolgelukkig met deze paardjes.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:43

Ik heb echt preciés hetzelfde als jou, nadat ik was gevallen en ik een paar lessen achter elkaar bíjna ben gevallen nadat ze ervandoor waren gegaan was ik echt heel erg bang. Ik heb er nu nogsteeds een beetje last van, maar het is wel een stuk minder erg als eerst.

Ik heb nu wel nogsteeds dat ik echt heel erg bang ben als ik op een groot paard moet, maar mijn instructrice weet dat en die zal me dan ook nooit op hele grote en snelle paarden zetten.
Ik rij nu meestal op grote pony's en kleine paarden, en daar heb ik er helemaal geen last van.
Er is wel één groot paard waar ik op rij, daar ben ik dan helemaal niet bang voor omdat ik hem gewoon vertrouw, ik denk dat ik bang ben op andere grootte paarden omdat ik daar niet vaak op gereden heb, mischien dat dat hetzelfde is bij jou?

Ik zou gewoon even naar je intructeur/instructrice en die kan je er vast wel mee helpen Ja , het heeft bij mij ook echt heel veel geholpen.

iig succes Haha!.