Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malou_Jiska

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 16:48

Hallo allemaal. Ik heb een hartstikke leuke Fjorden-merrie, Jiska, maar nu we wat serieuzer gaan rijden, wil ik eigenlijk met sporen gaan beginnen. Ik heb er goed over nagedacht. Ik ben nu echt veel bezig met dressuur, maar met veel oefeningen heb ik gewoon hulpverfijning nodig. Met alleen mijn kuiten ben ik niet duidelijk genoeg. Het probleem is alleen: mijn moeder rijdt ook drie keer in de week op onze Fjord. De Fjord is dan ook van ons samen. Maar nu weet ik dat mijn moeder echt een hekel aan sporen heeft. Ik durf er écht niet over te beginnen. Dan zal ze me ontzettend raar aankijken, ik schaam me er gewoon voor! Ik denk ook niet dat ze verwacht dat ik met sporen wil gaan rijden. Maar ik moet het haar toch ooit vertellen? Hoe moet ik er dan voorzichtig over beginnen, dat ik eigenlijk wel een keertje met sporen wil rijden? Mijn moeder zelf rijdt nooit met sporen. Ze is ook helemaal niet met dressuur bezig. Het draait bij haar allemaal om "natuurlijk paardrijden". En ze vindt sporen volgensmij ook zielig voor paarden... hangt er natuurlijk vanaf hoe je ze gebruikt, maar als ik ze gebruik hoeft ze echt niet te denken dat ik de hele tijd met mijn sporen ga prikken, of dat ik mijn benen niet stil hou. Mijn benen zijn altijd stil, dus ik zal niet onnodig drijven. Ik ben echt heel bang dat ik van mijn moeder niet met sporen mag rijden. Ze (mijn moeder) heeft ook helemaal geen verstand van sporen: ze denkt dat het is om paarden voorwaarts te maken, of voor paarden die niet goed naar hun ruiter luisteren. Maar ja, ik vind het doodeng om er over te beginnen tegen mijn moeder. En natuurlijk: ik snap mijn moeder, want het is ook háár paard. En mijn moeder is straks bang dat Jiska heel veel aan mijn sporen went, en dat mijn moeder dan extra hard moet drijven enzo. Maar hoe moet ik er nou over beginnen, want zij rijdt ook op Jiska, dus we moeten er samen over praten. Iemand tips/ervaring?? Xx

Sammie

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:03

Weet je zeker dat je hulpverfijning nodig hebt en niet gewoon een paard wat beter aan je been is?

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:05

Sporen zijn niet erg als je ze op een correcte manier gebruikt. En om nu meteen een ander paard aan te schaffen dat beter aan je been is vind ik ook maar stom... dus dat hoef je niet te doen. Problemen zijn er om op te lossen en niet om uit de weg te gaan.

Het is wel vervelend dat jullie beiden met hetzelfde paard rijden, maar elk op een andere manier.

Maar kan je wat voorbeelden geven waarbij je kan aantonen dat je daar wel sporen voor nodig hebt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:11

Kaze schreef:
En om nu meteen een ander paard aan te schaffen dat beter aan je been is vind ik ook maar stom...

Frusty Dit is pas een stomme opmerking.

Paarden kun je beter aan je been maken. Dát bedoel ik daarmee. En als een paard niet aan je been is , wordt hij dat ook niet met een spoor Pling

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:29

Haha, hoeze miscommunicatie?
Ik krijg ook de indruk uit je bericht dat je ze niet voor hulpverfijning nodig hebt maar voor het aan het been maken van je paard.
Kun je aangeven met welke oefeningen je dan problemen hebt?

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:31

oooh op die manier.

Ik had jouw zin dan verkeerd opgevat, want zoals jij het zei klonk het als: "schaf je dan een ander paard aan." Maar je bedoelt dus dat je het paard beter aan het been moet maken, bij hetzelfde paard, dus.
in dat geval kan ik je natuurlijk alleen maar gelijk geven Haha! .

OK, dan ga ik dus gewoon mee met Sammie en stelde ik de vraag om voorbeelden te geven van de dingen die niet lukken, want voor hetzelfde geld zijn het dingen waarvoor je het paard beter aan het been moet maken, en daar helpen sporen inderdaad niet bij.

(sorry Sammie Bloos )

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:03

@ TS; kun je ons vertellen met welke oefeningen je problemen hebt? Misschien is daar wel een andere oplossing voor dan een spoortje..

Wat vind je instructeur van een spoortje?