Tanden bloot tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billyboy2

Tanden bloot tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:48

Hallo,

Ik ben nieuw hier. En nog niet zo wegwijs. Ik heb geprobeerd te zoeken maar kreeg heel veel zoekresultaten.

Mijn paard laat met rijden bijna altijd zijn tanden zien. En met vlagen bijt hij ook heel erg op het bit, soms zo erg dat hij zijn hoofd helemaal scheef houdt. Vastpakken doet hij niet meer.

Ik rij met heel zachte hand, omdat hij een te strenge hand niet accepteert. Ik heb al verschillende bitten geprobeerd en ook in grote en dikte. Momenteel rijd ik met een dubbel gebroken watertrens van robart en hier loopt hij redelijk fijn op, maar hij laat nog wel zijn tanden zien. Ook hebben we verschillende neusriemen geprobeerd. Laag, gecombineerd, aansnoer. Strak/los met/ zonder sperriem. Of zelfs helemaal geen neusriem. Mexicaans hebben we nog niet geprobeerd.

Aan zijn tanden en kiezen ligt het niet. We dachten dat hij erg last van zijn wolfskiezen had en hebben die dus ook laten trekken, maar daar lag het niet aan. Hij heeft ook geen haken. Dit laat ik 3 x per jaar nakijken.

Wij hebben echt geen idee meer wat het kan zijn. Hij doet het niet alleen bij mij, hij doet het bij iedereen die op zijn rug zit, ook met longeren. Of met loslopen in de bak als hij toevallig een hoofdstel in heeft.

Hij heeft naar mijn idee geen hekel aan het bit, want hij pakt hem zelf al uit mijn hand en laat hem moeilijk weer los.

Heeft iemand misschien enig idee wat dit kan zijn??

xxxfhxxx1

Re: Tanden bloot tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:53

hoofd kantelen is sowiso nooit goed. Is het geen verzet, probeert ie zich er niet uit te drukken? zoekt ie je hand wel op als je toesteekt?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:01

Bitloos proberen?

billyboy2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:07

Nee hij loopt juist ontzettend licht en ontspannen en zoekt mijn hand op maar hangt absoluut niet.. Hij loopt netjes rond soms iets te diep maar is wel weer makkelijk omhoog te rijden. Hij loopt netjes met zijn achterhand er onder.

Maar als het een kwestie van verzet was, dan zou hij het toch niet moeten doen als hij gewoon los loopt in de bak. Want dan word er niks van hem gevraagt.

Dat is ook het typische ervan, wij kunnen er geen oorzaak van vinden. va niet en physio ook niet.

Bitloos heb ik al geprobeerd, maar daar loopt hij door heen. Daarbij is hier in de buurt geen goede begeleiding te vinden die mij daarin kan helpen. Ik heb het 1,5 maand geprobeerd met behulp van boeken en het systeem van wijken voor druk werkt perfect als ik er naast, voor of achter sta en hij reageerd ook goed op stem, maar als ik erop zit loopt hij er doorheen.

Het is een behoorlijk drukke volbloed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:12

Kan ook gewoon het karakter zijn. Drukke paarden zijn vaak met hele andere dingen bezig als dat wij graag zouden willen. Sommige paarden laten hun lippen "klapperen" weer anderen briesen enz enz. Als hij lekker ontspannen loopt zou ik me er niet te druk over maken, kan altijd nog verminderen.

billyboy2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:28

het rijdt wel irritant, omdat hij daar wel de hele tijd mee bezig is. maar ondanks dat loopt hij over het algemeen wel goed door. maar als hij weer zo'n kur heeft van het op zijn bit gaan bijten dan is hij echt helemaal daar mee bezig en let hij totaal niet op en gaat hij heel erg slingeren, en loopt gewoon door de hulpe n heen.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:51

Waar woon je dan ergens? Er moet toch wel iemand te vinden zijn die je kan helpen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:21

Hmm, lastig verhaal. Het klinkt dat het vanuit jou rijtechnisch allemaal goed gaat en toch dan nog zo'n blijk van ongenoegen (is het althans meestal). Je hebt ook de DA en de fysio er al bijgehad las ik.

Even paard vraagjes:
Laat hij op 1 hand vaker zn tanden zien dan op de andere hand?
En hoe lang heb je hem al?
Hoe lang doet dit zich al voor?
Hoe vaak rijd je onder begeleiding?

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:27

Die van mij heeft het ook, maar het is maar een klein stukje dus ik maak me er niet druk om.. en hij heeft het al zijn hele leven, dus iets ernstigs is het volgens mij niet..

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:45

Ik volg het hier even. De mijne heeft het ook.
Heb net als jij allerlei soorten bitten al geprobeerd. Ook diverse neusriemen.
Bij mij ziet het er overigens zo uit
Afbeelding
Ik rij hem nu wisselend met een dubbel gebroken watertrens met lage of gewone neusriem.
Overigens is ie met een gewone (aansnoer) neusriem sterker dan met een lage.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:44

de mijne heeft het ook.
Afbeelding
maar het meest aan een kant