Nu een braaf ingereden paard en ben ik nog bang.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Nu een braaf ingereden paard en ben ik nog bang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:42

Hallo,

Ik heb mijn Akhal teke merrie laten inrijden en ze is superbraaf, staat netjes stil en gaat aan het werk, dat
terwijl ik alleen een draadje rond onze bak heb.
Ze trekt zich nergens wat van aan en nu heb ik toch zo mijn bedenkingen bij een buitenrit, ik zie er gewoon
tegen op en vraag me af hoe jullie dat hebben gedaan, gingen jullie eerst met een rustig paard mee of zijn
jullie gewoon ineens naar buiten gegaan en als jullie dat doen wanneer weet je dan of je paard er aan toe
is en dat je hem niet teveel ineens laat doen?

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies.
Groetjes Lisa

Anoniem

Re: Nu een braaf ingereden paard en ben ik nog bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:45

Laat iemand anders de buitenrit doen Lachen
Die niet ergens bang voor is Lachen
Is ze wel verkeers mak?
En anders ga je gewoon de eerste x in stap om te kijken hoe ze reageerd.
en dat iemand hem dan vast houd aan een halstertouw Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-07 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:48

Ik ga zelf heel veel wandelen met mijn pony.
Zo leer je haar goed kennen (weet je ook een beetje waar ze bang voor is ect.) en zij jouw ook. Bovendien krijg je een stuk meer zelfvertrouwen Knipoog .

Voor de rest, als je haar al een beetje kent met 'het buiten zijn' kun je eens een klein rondje nemen, met weinig 'obstakels' (dus de dingen waar ze bang voor is eerst een beetje ontwijken). Zo ga je door tot je genoeg zelfvertrouwen hebt Lachen .

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:52

Ga gewoon eerst lekker met je paardje aan de hand naar buiten. Als je ziet dat ze dat heel braaf doet misschien is de stap om erop te gaan zitten dan wat minder groot. Het is denk ik niet verstandig om naar buiten te gaan, terwijl je echt super zenuwachtig bent, want daar reageert je merrie ook weer op. En dan gaat iets mis wat helemaal niet de bedoeling was.
Als dit allemaal niet lukt kun je iemand vragen die mee gaat op buitenrit. Die zou zelf op een paard mee kunnen gaan of die zou er ook naast kunnen lopen. Als er dan wat gebeurt dan is er altijd iemand bij je die je kan helpen, tenminste dat vind ik zelf altijd wat fijner. En als dan alles goed gaat kun je het gewoon een keer alleen proberen.

Veel succes!!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:57

Ik zou ook eerst met je paard aan de hand naar buiten gaan en pas als ze dan echt rustig blijft onder alles, erop en dan met een ander heel rustig paard erbij. En vooral, geef het tijd!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:08

Hoi Lisa,

Ook ik neem een paard eerst een keer aan de hand mee zodat ik een beeld krijg van hoe hij gaat reageren onder het zadel.

Daarna ga ik een keer buiten uitstappen na een normale training.

Als dit goed is gegaan ga ik daarna wat korter trainer en wat langer naar buiten.

Als ook dit goed gaat dan vind ik dat het paard klaar is voor een normale buitenrit.

Ik doe dit allemaal het liefst in het gezelschap van een ervaren ruiter met een super braaf paard maar aangezien die niet altijd voor handen is...

Nou bof ik wel dat ik aan een rustig zandpad woon en binnen enkele minuten het duin in kan rijden maar mocht jij in een drukke omgeving wonen dan zou ik zeer zeker niet zonder gezelschap naar buiten gaan. Bovendien is samen vaak gezelliger!

Succes en veel plezier

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:42

Het buiten wandelen met je paard aan de hand kan ik echt aanbevelen!
Dat is bij mij zelfs spelenderwijs het beginsel geweest van het beleren (namelijk ho, stap en draf leren)! En het werkt, je werkt aan wederzijds vertrouwen en het is goed voor trainen van je paard in de vorm van schrikken enzo.
Ook is de stap een ERG belangrijke gang die je vaak 'vergeten' ziet worden in veel trainingen. Als je aan de hand stapt kan je wel draven, maar de meeste ruiters hebben niet de conditie om dat net zolang te doen als het paard ernaast.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:58

Als ik eerlijk ben, zit ik liever op mijn paard dan ik er naast sta, stel dat hij er vandoor gaat en ik sta er naast kan ik niks, als ik er op zit gaan we samen en niet hij alleen. Mijn ervaring met jonge paarden is dat ze buiten vaak makker zijn dan binnen in de bak, mijn 3 jarige vindt in de bak alles eng, een hindernis paal, licht inval... Maar buiten vindt hij haast niks engs, tractoren die voorbij komen, bussen, vrachtwagen, maai machines. Hij geeft nergens om

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:00

Karoliefje_ schreef:
Als ik eerlijk ben, zit ik liever op mijn paard dan ik er naast sta, stel dat hij er vandoor gaat en ik sta er naast kan ik niks, als ik er op zit gaan we samen en niet hij alleen. Mijn ervaring met jonge paarden is dat ze buiten vaak makker zijn dan binnen in de bak, mijn 3 jarige vindt in de bak alles eng, een hindernis paal, licht inval... Maar buiten vindt hij haast niks engs, tractoren die voorbij komen, bussen, vrachtwagen, maai machines. Hij geeft nergens om

Dat gevoel had ik eerder ook altijd: liever met mij ervandoor dan zonder mij en dat is ook te begrijpen.
Echter: als je voor (voor sommigen naast) je paard loopt hebt ie wel meer steun aan je bij enge dingen dan wanneer je er op zit...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:46

Liever iets schuin ervoor zodat ik hem bij 'enge' dingen wel in de smiezen ken houden Haha!.
Voor ik naar buiten ging met mn onbeleerde verzorgponie ben ik ook een paar keer gaan wandelen. Toen de rem, gas en stuur erop zat ging ik naar buiten met een stalgenoot en brave pony(stapritje van 10 minuutjes *LOL*), die keer daarna ook en dan wat langer. En daarna ben ik een rondje alleen gedaan. En hij trok zich nergens wat van aan, kon op me gemakkie draven en galloperen etc.
Maar ik moet zeggen dat ik een sulletje heb hoor hahha
Ik ben ook de enige die hem doet, de eigenares is wel zoet met haar 2 andere paarden Haha!. is ook wel blij dat ie buiten zo braaf is

Je moet gewoon zijn vertrouwen winnen, en niet alleen winnen, je moet het ook weten te houde n.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:51

Ik vind er naast lopen maar niks, stel hij schrikt en galopeerd hard weg, dan sta je daar. Waar gaat je paard heen?

Erop zitten met iemand die er naast loopt lijkt me de beste optie.
Een mak paard voorop is op zich ook goed, maar voor je eigen vertrouwen is iemand die er naast loop en m vast kan pakken wat een beter gevoel denk ik

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:56

Ik vind het zelf een betere optie om met een betrouwbare andere ruiter met braaf paard erbij naar buiten te gaan de eerste keer, dan 'm aan de hand mee te nemen. Dat laatste kan op zich ook geen kwaad, maar mijn paard vindt dat veel spannender, alleen met mij ernaast, dan wanneer er een rustig paard bij is. Het verschilt misschien per paard, maar bij de mijne scheelt dat enorm, die trekt zich helemaal op aan het brave paard...

Aan de hand meenemen voor de eerste keer is natuurlijk wel handig als je geen enkel idee hebt hoe je paard op verkeer reageert.

Wacht verder gewoon tot je zelf het gevoel hebt dat het juiste moment is aangebroken. Forceer het niet...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:52

Ik heb zelf nu 6 weken lang een pony van iemand anders te rijden.
Ik ben altijd in de manege lessen op buitenrit geweest, en met begeleiding...
Zelf zal ik nooit alleen op buitenrit gaan, stel dat... Je weet maar nooit!

Vorige week ben ik met een goede vriendin op buitenrit geweest.
De pony waar ik op reed vertrouwd m'n vriendin der pony helemaal volledig!
Die kan echt overal langs, no problemo! We hebben toen een zeer fijne buitenrit gehad! Lachen

Ik zou dus gewoon met meerdere op buitenrit gaan, of in ieder geval met een pony die jouw paard/pony ook helemaal vertrouwd!
Of iemand anders op jouw paard/pony laten rijden, maar daar gaat je angst niet van weg! Knipoog

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:52

ga met iemand mee die zelf een heel braaf paard heeft en desnoods loopt of fietst iemand met je mee die kan ingrijpen als het fout gaat. en probeer zelf te ontspannen en geniet lekker van je buitenritje

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:59

ik heb mijn paard van veulen af aan en we zijn vanaf het begin lekker veel aan het wandelen geweest.
daardoor weet hij inmiddels een heleboel en schrikt ie niet gauw meer ergens van.
hij vertrouwd blind op mij want waar ik ook overheen loop of onderdoor ga hij loopt achter me aan.

vandaar uit kan ik iedereen dus aanbevelen om het eerst aan de hand te proberen, als het paard beleerd is, lekker hoofdstel in en wandelen.

liever er vandoor met mij erop ? nou dacht het niet, als ze ergens echt van schrikken dan kan ik met mijn volle gewicht (ja dat is heel wat) aan de teugels gaan hangen maar hoogstwaarschijnlijk land ik dan alsnog ernaast....

eerst maar vertrouwen op de grond en dan er op.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:00

micelle schreef:
ga met iemand mee die zelf een heel braaf paard heeft en desnoods loopt of fietst iemand met je mee die kan ingrijpen als het fout gaat. en probeer zelf te ontspannen en geniet lekker van je buitenritje

Idd, je neemt me de woorden uit de mond, doe dit dan een paar keer. En je zal zien dat het zal meevallen en dan kan je er echt van genieten. Veel succes he Vork .

Dressje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 00:40

Idd laat iemand anders even een paar keer rijden die wat meer lef heeft. Daar wordt je paard ook veel zekerder van. Ga anders zelf mee op de fiets of op een ander paard. Halverwege kunnen jullie dan altijd even ruilen. Als jij ziet dat die ander het er goed mee redt heb jij ook meteen een zekerder gevoel. Ga niet bang op een paard zitten en zeker niet op een jong paard. Dat geeft onnodige ongelukken en voorkom dat je straks geen lol meer hebt in het rijden!