Balkje áchter de sprong, ipv ervoor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Balkje áchter de sprong, ipv ervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:47

Kan je ook een balkje achter de sprong leggen, in plaats van ervoor? Mijn vriendin doet het wel eens, maar kan je paard daar niet over struikelen, is het gevaarlijk?

KhivkJe

Re: Balkje áchter de sprong, ipv ervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:06

Je bedoelt, n meter achter de sprong ofwat? Of gewoon achter de sprong meteen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:16

Prima manier om je paard duidelijk te maken dat NA de sprong het werk nog niet af is. Ze worden wat attenter als er na de sprong (op in-uitje-afstand) nog een balkje ligt, en gaan dan wat minder onbenullig hard over de sprong. Ze leren er mooi van kijken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:31

Sonja schreef:
Prima manier om je paard duidelijk te maken dat NA de sprong het werk nog niet af is. Ze worden wat attenter als er na de sprong (op in-uitje-afstand) nog een balkje ligt, en gaan dan wat minder onbenullig hard over de sprong. Ze leren er mooi van kijken.

Dat klopt zeker, maar ik denk dat hierbij natuurlijk ook de ervaring van paard EN ruiter meespelen, voordat dit echt goed kan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:22

Ik doe het bij beginners ook. Om te zorgen dat het paard niet "doodvalt" kwa tempo achter de sprong, en om te leren dat de ruiter door moet rijden na het sprongetje.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:23

precies. Gewoon erachter leggen, dan letten ze beter op. Werkt prima.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:19

Bij ons in de les doet de instructrice dat ook wel eens om ze attent te houden..

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:57

bij ons er meestal altijd voor Tong uitsteken

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:31

Dat klinkt erg gevaarlijk volgens mij! Een paard kan redelijk uitzoeken waar hij landt, maar als hij over dat balkje struikelt kun je ontzettend nare valpartijen krijgen lijkt mij! Ik zou zeggen, een balk vóór de hindernis helpt een paard maar een erachter lijkt mij grote onzin en erg gevaarlijk...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:37

Je moet dat balkje ook niet neer leggen op de hoogte waar hij gaat landen Lachen
Maar dat kun je ook lezen in het bericht van Sonja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:41

uit mijn hoofd leg je het balkje op ongeveer 3 meter, zodat hij net weer zijn 1e galopsprong er overheen maakt
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-09-07 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:43

Klopt, gewoon op in-uit maat
Al hebben we bij ver vliegers ook wel eens op 2,5 gelegd. Lachen

En bij een dubbelsprong een galop balkje ertussen kan ook Ja
Ook fijn voor de paarden die denken te moeten racen en zo niet uitkomen op de 2e

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:01

Ik doe het regelmatig, balkje ervoor op 3 of 2,5 meter.
En balkje erna op dezelfde afstand, worden ze lekker attent van, en door de afstand te verkleinen moet ie zijn rug goed gaan gebruiken''.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:03

Hanmar schreef:
Dat klinkt erg gevaarlijk volgens mij! Een paard kan redelijk uitzoeken waar hij landt, maar als hij over dat balkje struikelt kun je ontzettend nare valpartijen krijgen lijkt mij! Ik zou zeggen, een balk vóór de hindernis helpt een paard maar een erachter lijkt mij grote onzin en erg gevaarlijk...!

Reden dat je een balk ACHTER de sprong legt (dus niet daar waar 'ie gaat landen, maar midden in de 1e galopsprong na landing, dus op "in-uitje-maat" Knipoog ) is dat je een betere cadans in je galoppade bewerkstelligt. Over een hindernis heen springen is niet meer of minder dan een grotere/hogere galopsprong maken.
Ik werk dus graag met een balk voor EN achter de sprong als ik springles geef (of als ik zelf spring). Dus geen racepartijen voor of na de sprong, maar een stevige basisgaloppade die in balans en controleerbaar is. Het gaat niet om hoogte, het gaat om regelmaat, tact, balans, soeplesse.... verrek, 't lijkt wel dressuur maar dan met balken en staanders Knipoog Nagelbijten / Gniffelen

Maw: paard dat uit balans of onopgevoed (!) uit de sprong komt en dus doorracet, leer ik met die balk erachter te blijven focussen en controleerbaar te blijven door 'm iets aan de krappe kant te leggen. Een paard dat "doodvalt" na de sprong leer in om door te galopperen door de balk(en in dat geval!) juist wat ruimer te leggen. En ruiters die na de sprong niet focussen of rijden, die kunnen een balk verwachten met direct een gebogen lijntje erachter, en die mogen vanaf 3 passen voor de eerste sprong mee aftellen Haha!

Begrijp je nu waarom balken achter een sprong eigenlijk precies hetzelfde zijn als balken voor een sprong Hanmar?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:04

Toen ik nog genoeg balken had deed ik dat ook vaak, 1 er voor en 1 er achter. Dan gaat het allemaal veel beheerster Haha!

Maar nu heb ik nog maar 2 levende balken :'(

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:07

mooier dan Sonja kan ik het niet uitleggen *LOL*

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:10

Hanmar schreef:

Een in-uitje is toch ook niet gevaarlijk? Die is op dezelfde afstand als het balkje achter de hindernis.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:10

Heb hier nog nooit van gehoord, maar ik wilde vandaag gaan springen en mijn pony kan na de sprong nogal eens willen rennen. Dus dat balkje verhelpt dat dus om het zo maar te zeggen? Dan leg ik hem namelijk weg Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:15

dat balkje verhelpt het niet. Dat kan jij alleen maar doen, maar het balkje kan je er wel bij helpen, mits je je dressuur ook voor elkaar hebt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:16

Ja, tuurlijk dat snap ik Lachen
De dressuur gaat de laatste tijd goed daarom ga ik nu vandaag dus kijken hoe hij het met springen gaat doen Knipoog

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:52

Ik doe het wel vaak, een balkje nog achter de sprong omdat mijn paard dan snel al terug wil vallen naar de draf.

Laura_TTSCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:56

mijn pony rent er dan altijd gauw naast waardoor die schuin over de hindernis ervoor heenspringt Clown Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:13

Dan zou ik nog eens een poosje aan mijn dressuur gaan werken en het springen nog ff laten voor wat het is...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:41

een balkje achter de sprong kan heel goed zijn voor die paarden/pony 's die
te snel willen landen en daardoor hun sprong niet afmaken . wat belangrijk is
het balkje op de juiste afstand te leggen ! ! ! anders kan het gevaarlijk zijn .
dit moet je dus aan mensen over laten die er verstand van hebben , dus niet
zelf uitproberen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:42

Gewoon als in-uitje
Biij boonzaaijer springles doen we het ook wel eens, balk ervoor, kruisje, en dan balk erachter.