Het schijnt dat dit paard nogal wat rondzwerving heeft gemaakt voor hij bij mij kwam.
Ik heb hem van een vrouw uit Emmen die er niet mee overweg kon. Zij heeft hem 15 maand gehad en ong. 10 keer er mee gereden. Toen wij gingen kijken had hij al 3 maand op het land gestaan. Hij was eigenlijk al met pensioen gestuurd. De eigenaar van Jarva waar die mevrouw hem van heeft had met Jarva ook de hoop opgegeven en hem in feite ook al met pensioen gestuurd.
Hij bleek rijtechnisch niet te rijden. Hij accepteerde het bit niet. Enorm schudden met zijn hoofd. Maar vanwege zijn lieve karakter wilde men hem niet kwijt.
Toen wij gingen kijken viel me onmiddelijk op dat hij heel raar aan het eten was. Hij liet enorm veel voer vallen en maakte geen malende bewegingen. Net als vleeseters gingen zijn kaken alleen maar op en neer.
Uiteraard gevraagd of er ooit een tandarts bij was geweest. Achteraf bleek dit geen tandarts te zijn maar een "mond en tand schoonmaker". M.a.w. de gebreken in zijn mond waren wel bekend, maar nooit aan de eigenaars verteld, dus ook niet behandeld.
Jarva heeft namelijk een trapgebit en 2 maal een diastase in de linkerkant in de onderkaak. Vanwege het trapgebit konden de kiezen niet vrijlijk over elkaar heen malen, maar "sprongen op slot". Hierdoor kon hij ook niet neerwaarts komen, want de onderkaak kon niet schuiven.
Het trapgebit komt doordat er 2 kiezen afgebroken zijn op 5 a 6 jarige leeftijd. Vermoedelijk heeft hij op kiezels o.i.d. gebeten.
Dit hebben we laten verhelpen door een erkende paardentandarts i.s.m. de dierenarts die er steeds is bijgebleven iv.m. de narcose en dat soort zaken.
Van de behandeling heeft hij nagenoeg nix gemerkt, en een dag later kende je hem niet weer. We moesten hem steeds heel kleine porties voeren, omdat hij ineens kauwen kon zoals een paard behoort te kauwen.
zijn gehele gedrag is verandert. Hij is alerter, ondeugender, fitter en werkt nu supergraag.
Enige wat is jammer vind is dat dit op zijn jonge leeftijd niet verholpen is, had dit paard NAAR MIJN MENING een hoop gedoe gescheeld......