KWPN op wedstrijd niet te genieten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveleyHorse

KWPN op wedstrijd niet te genieten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:56

ii heb een kwpn en die is aardig zenuwachtig. Als ze de trailer in gaat is het niet erg maar als ze eruit komt en ze ziet andere paarden en ze moet een proefje lopen wordt ze helemaal gek ! Ze kan dan niet een normaal proefje lopen en 9 van de 10 keer val je er dan af! Ze heeft wel beetje bloed in zitten maar wat moet ik hier mee? Verdrietig
kunnen jullie me helpen?
groetjes

KSB

Re: KWPN op wedstrijd niet te genieten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:04

Het heeft ten eerste geen zin om dit probleem af te schuiven op een KWPN'er, dus dat is een begin. Heeft vrij weinig met het stamboek te maken. (op enkele vaders na,die bepaalde 'problemen' doorgeven)

maar eerst even:
- hoe oud is je paard?
- hoelang gaat hij/zij al mee op concours?
- hoelang heb je dit paard al in bezit?

Persoonlijk ben ik van mening dat dit soort problemen vaak in de comminucatie liggen, longeer het dier van te voren om tot rust te komen, of rijd HC mee, zodat je je eigen zenuwen van je af kan zetten, en mee kan rijden als oefening.

Succes!

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:28

ALs je paard zo druk is dan kun je hem voordat je naar wedstrijd gaat toch even longeren , dan is je paard gewoon de ergste gekkigheid kwijt en kun je makkelijker losrijden zonder dat je er steeds afvalt , doen we bij onze jonge paarden ook altijd, zeker als ze van nature al wat drukker zijn, zo voorkom je vervelende valpartijen.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 08:35

ze is net 7 ik heb er een keuring mee gelopen en 4of 5 wedstrijden gereden. ik heb haar vanaf een veulentje ze is bij ons geboren

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:05

Hoe ben jij met wedstrijden? Ben jij erg zenuwachtig? Of ben je bang om te vallen?
Als jullie al zo lang 'samen zijn' zou het vertrouwen er wel moeten zijn zo onderhand.
Als jij namelijk bang of zenuwachtig bent kan het zijn dat je paard dit over gaat nemen en zeker omdat je zegt dat het een sensibel dier is kan dit een oorzaak zijn.
Mocht het zo zijn probeer dan: zo rustig mogelijk te ademen en adem daarbij diep in en uit, ook op je paard. Je kan je ademhaling trainen als je bijvoorbeeld een les aan de longe neemt, zodat je je nergens anders op hoeft te concentreren.

Verder: als jullie pas zo weinig op wedstrijd zijn geweest is het niet heel gek te noemen natuurlijk dat een paard er onrustig van wordt. Ze worden uit hun veilige haven gehaald en komen dan ineens tussen ik weet niet hoeveel paarden te lopen op een terrein dat ze nog niet kennen.

Misschien is het een idee om met je paard lessen op terreinen van andere maneges, rijverenigingen e.d. te nemen, zodat je je paard leert te concentreren op jouw op vreemd terrein.

Heel veel succes en ik hoop dat het na verloop van tijd beter gaat!
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-09-07 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:06

Oepss.... Ge-quoted in plaats van ge-edit... Nagelbijten / Gniffelen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:09

Niet elk paard is even nuchter van nature. Overigens ben jij waarschijnlijk wat nerveus en je bent in een volledig enge/ nieuwe situatie.

Even voor de duidelijkheid, het is geen onwil van je paard hoor. Gebrek aan ervaring en blijkbaar zijn jullie nog niet echt een team dat je paard blindelings op je vertrouwt.

Probeer inderdaad eens op vreemde terreinen te gaan rijden zonder wedstrijdverband. Geen prestatiedruk, maar gewoon rustig kennis maken met nieuw terrein.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:25

ik ben nooit zwenuwachtig voor een wedstrijd altijd als ik klaar ben en moet wachten op de jury Haha! bang om eraf te vallen ben ik ook niet echt...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:28

Maar er werd nog meer gezegd, hoeveel ervaring heeft dit paard op nieuw terrein?

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:01

hej
je heb ook een peoeder wat niet dopinggevoelig is en wat helpt voor je paard als deze snel gestresst is. Je kan het vinden in je ruitersportzaak in de buurt

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:02

Zorg dat je paard voor de wedstrijd al gelopen heeft zodat de ergste frissigheid er van af is en ga zo veel mogelijk naar vreemde terreinen om te oefenen. Liefst naar keuringen en wedstrijden of je nu zelf meedoet of niet, zodat het allemaal normaal wordt.