Bij de uitgang staat ze stil.......En dan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Bij de uitgang staat ze stil.......En dan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:26

sinds 1,5 week staan we op een nieuwe stal. (Manege/pensionstal)
Op het begin was ze dan nog erg schrikachtig,hoewel dat bij deze stal reuze mee viel voor haar doen. Maargoed, dat wennen hoort erbij.
Maar wat sinds donderdag al gaande is hoort daar toch echt niet in diezelfde categorie.
We hebben daar 5 bakken. Waarvan 4 buiten,1 binnen.

Het speelt zich vooral af in de binnenbak.
Op het begin loopt ze nog prima. maar na zo'n kwartiertje rijden begint het drama al.
Ze gaat stilstaan. net wat voor de uitgang altijd.
En vooruit krijgen ? Nee hoor.

Op deze stal zijn dan verschillende instructrices etc. aanwezig. Dus heb het ook zaterdag gevraagd of hun wat wisten.
De 1 zij dat je gewoon goed moet gaan doordrammen. Ze moet naar jou luisteren,en niet uit vrije wil gaan stilstaan.
Goed,daar was ik het eigenlijk helemaal mee eens. Heb haar dan toch maar een flinke tik gegeven als ze weer ging stilstaan.
Maar HELEMAAL NIETS hielp. drijven,tik geven niets. ze blijft altijd dominant stilstaan.
vandaag heb ik het eens anders aangepakt, en eraf gegaan wanneer zij stil ging staan. haar aan de hand meegenomen naar de andere kant van de bak en daar weer opgestegen. Wieweet dat ze dan wel gaat lopen.
Maar nee hoor. zelfs toen niet. Uiteindelijk is iemand er naast gaan lopen,over de hoefslag. Ik er nog steeds op.
Uiteindelijk heeft ze losgelaten en is Wyona netjes doorgelopen.

Maargoed, bij de uitgang ging ze weer stilstaan. Dit keer kreeg mijn vriendin haar ook niet meer vooruit aan de hand.

Dus nu was ik enorm benieuwd of de bokkers dan raad wisten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Bij de uitgang staat ze stil.......En dan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:29

Vlak voor je bij de uitgang bent een volte rijden en extra aan het werk zetten? Tijdens de volte zorgen dat ze alle aandacht bij jouw nodig heeft door bv even te verruimen op de kleine volte en dan die impuls meenemen en langs de deur rijden terwijl je vooruit blijft drijven en denken.

Dat zou ik iig proberen.

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:31

Inderdaad, heel hard aan het werk houden. En juist niet denken Oh jee nu gaat ze weer stilstaan, gewoon verder gaan waar je mee bezig bent.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:34

De voltes werken helaas niet.
3m. voor de uitgang houd ze plotseling op met lopen.
In draf en galop gaat ze er wel langs, maar ook al houd je haar in stap goed aan het werk, dan doet ze het nog Boos!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:39

HupsSakii schreef:
De voltes werken helaas niet.
3m. voor de uitgang houd ze plotseling op met lopen.
In draf en galop gaat ze er wel langs, maar ook al houd je haar in stap goed aan het werk, dan doet ze het nog Boos!

Dan ga je stappen aan de andere kant van de bak en zorg je de eerste week dat je niet in stap bij de deur komt. Daarna probeer je het weer; als ze het dan weer doet zet je tijdelijk even een persoon met een lange zweep bij de uitgang die haar een tikje kan geven.

Let er wel op dat je jezelf aanwent dat je nooit bij de deur gaat staan kletsen. Dat hebben die slimpies zo door. Werken is werken, kletsen doe je in de kantine.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:43

Dat kan ik wel eens gaan proberen,ja..
Bedankt Lachen

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:53

Waar stap je op en af? ook bij de uitgang/ingang?
Dat kan ook een reden zijn, dat ze gewoon niet meer wilt.
Probeer dan eens op- en af te stappen op een andere plek in de bak, ver weg van de uitgang.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 20:30

Stap eigenlijk vrijwel af in het midden van de bak. Anders houd ik het overige ''paardenverkeer'' op Tong uitsteken
Tenzij toevallig iemand het hek heeft opengelaten,ga ik soms nog wel eens gewoon ''op'' het paard de bak uit,en bij de stallen eraf.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:35

Had je op je vorige stal een binnenbak?? Ik weet natuurlijk niet zeker omdat ik de stal niet ken, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat deze binnenbak heel anders is dan wat hij gewend is?? Liggen hier de boxen van de paarden anders tegen de bak aan?

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:06

Bij haar vorige stalling was geen binnenbak.
Daarvoor waar we haar kochten weer wel.
Daar waren vlak naast de binnenbak wel een aantal stallen.
Maar de binnenbak hier is gewoon alleen een binnenbak zonder stallen etc. (vrijstaand gebouw van de rest van de accomodaties)

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:28

Hey,

Probeer eens een paar meter van de uitgang weg te blijven.
je bocht echt afsnijden, en naarmate dit vorderd, kan je proberen om een beetje dichter bij de uitgang te komen, en zo ga je door tot ze voorbij die uitgang wil.

Veel succes ermee

Groetjes
Debbie

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:52

Ik zou ook even niet meer in stap bij de uitgang in de buurt komen.
Zo vergeet ze het misschien een beetje en loopt ze er na een tijdje zonder problemen langs.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:23

kijk eens naar de OORZAAK: Dominantieprobleem?
Weghouden bij uitgang is ten eerste: niet het probleem oplossen, maar het probleem wegschuiven. En ten tweede: als ze echt wil rent ze toch wel door je bit heen.
Dus, kijk wat de oorzaak is.
Uit je verhaal blijkt dat jou paard de leiding over jou neemt = geen respect. Ga grondwerk doen (zie omgang en NH fora) ,zet de verhoudingen recht! Dit kost misschien dan wel wat meer tijd en geduld, maar je krijgt er zoveel voor terug!

Want dan pas kun je verder, zonder basis kom je nergens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:58

eraf stappen en zo vreselijk hard laten werken dat ze beter had kunnen doorlopen en dan heb ik het niet over slaan of trekken, nee zet haar maar aan het werk, achterwaarts, zijwaarts en niet een beetje echt dat ze zoiets heeft van pfft. Dan weer erop en als ze een keer braaf langs het hek gaat eraf en stoppen (wel nog even uitstappen)