Mijn nieuwe dressuur topper!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Mijn nieuwe dressuur topper!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 04:26

Nou ja, dat hoop ik dan maar. Clown

Dit gave paardje staat op de lijst om terug naar de veiling te gaan, omdat hij (bijna) niet meer in de lessen gebruikt wordt. Ik wil graag dat hij blijft, dus ik ga een proefje met hem rijden om zo te laten zien (hopelijk) dat hij de tijd en moeite waard is.

Hier een kort filmpje van ons samen: Aspen.

Kom maar op met jullie commentaar ... des te meer, des te beter! Vork

Suelza

Re: Mijn nieuwe dressuur topper!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 04:42

Hmmm... ik vind hem er niet zo heel goed uit zien om heel eerlijk te zijn... Is het paardje goed ziek geweest?

Wel een aparte kleur btw... Waarom wordt hij overigens niet meer gebruikt voor de lessen? Is daar een speciale reden voor?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 05:14

Nee, gelukkig niet ziek geweest. Hij komt van de veilig en was toen echt een zielig hoopje. Hij is nu al best opgeknapt maar hij moet meer aankomen en hij mist nog steeds veel bespiering (het is een trekpaard kruising, kan je nagaan!).

Tja, de lessen ... hij is op het moment gewoon geen geschikt manege paard. Voor de gevorderden is hij niet zo interessant, omdat hij veel van de oefening niet kan doen. Voor de beginners en intermediates is hij te lastig. Hij kan NIET recht lopen of op de hoefslag blijven. Hij heeft een gemene draaiende bok en een vrij onbestuurbare galop. Het is een half trekpaard en koppig en sterk is geen goede combinatie. Ook is zijn balans slecht, daardoor blijft hij niet op hetzelfde tempo lopen en als je hem laat sloffen dan struikelt hij veel. Springen vindt hij geweldig, maar dan gaat hij er al zigzaggend in galop vandoor richting hindernis, om er dan op het laatste moment tussen uit de knijpen.

Het filmpje is helemaal niet representatief voor hoe hij zich normaal gedraagt (vandaar dat ik hem wil showen), maar je kan duidelijk zien hoeveel moeite het me kost om hem min of meer recht te laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 06:31

Het paardje toont mij weinig kracht, het lijkt of het hem allemaal heel moeilijk af gaat. Idd veeels te mager. Jammer dat het dier al moet mee draaien en niet eerst tijd krijgt op krachten en gewicht te komen. Vraag mij af of hij helemaal ok is, zeker als hij verzet geeft, kijk zijn oren eens, kijk eens hoe hij kijkt.

Als het mijn paard was geweest, reed ik hem niet als hij zo zou zijn. Manege paarden moeten de kost verdienen en voor dit paardje is het dan wel hard werken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 06:35

ik ga met bovenstaande commentaar mee..
vind hem er daarbij ook erg oud uit zien, hij lijkt erg doodjes, hij sloft, heeft weinig impuls en takt..

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:50

Dit is dus waarom ik zoveel respect heb voor manegepaarden.
Geen commentaar op de TS persoonlijk, maar vind dat wanneer een paard er zo uit ziet, je hem echt wel de kans moet geven eerst terug paard te worden, ipv hoopje ellende. Verder vind ik hem er idd erg oud uitzien, en het lijkt me nu niet dat hij echt veel plezier heeft in het rijden.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:00

hoe oud is het paardje?? wel mooie kleur..

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:48

ik moet zeggen dat ik een iets ander filmpje had verwacht haha. jammer dat het zo donker is. ik hoop voor je dat hij blijft maar vind wel dat hij eerst nog flink aan mag komen voor je serieus aan de slag gaat!
veel succes met het proefje!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 12:55

Hij is begin 20 geloof ik. Tenzij hij meer gebruikt gaat worden, gaat hij volgende maand weg, dus als ik wacht dan is hij er niet meer. Het gaat trouwens om een stap-draf proefje, dus de 'training' valt heel erg mee. Dat wil niet zeggen dat ik niet zie wat jullie zeggen, maar volgens mij is dit uiteindelijk het beste voor hem (kan me niet voorstellen dat hij het goed doet op de veiling).

Hebben jullie ook commentaar op hoe ik hem beter kan rijden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:59

je titel is wat vreemd , ik dacht eerst van nou wat een dresuur topper....
maar jouw doel is heel wat anders.

ik denk dat dit paardje bij een recreatie ruiter nog een heel leuk leventje kan krijgen, al zal ie dan niet veel moeten mogen kosten

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 01:40

Dat was ook sarcastisch bedoeld. Knipoog

Hij is niet duur en ik vind hem een erg lief recreatie paardje. Vandaar dat ik graag tips wil om hem beter te presenteren tijdens de show ... je weet maar nooit wie er staat te kijken terwijl je je proef rijdt. Misschien wel zijn nieuwe baasje! Lachen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 01:54

Die veiling paarde brengen zelden meer op dan 1000 dollar...en de meesten gaan regelrecht naar de slacht. Kun je hem zelf niet kopen? Of aan een equine rescue geven?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 02:13

Nee, helaas, als ik het geld had zou ik eerst mijn lease paardje kopen.

Gelukkig worden er hier nog maar zelden paarden voor de slacht gekocht, omdat de wetten op het vervoer van slachtpaarden over staatsgrenzen erg streng zijn. Paardenvlees is hier niet zo geliefd als in Europa. Maar ja, dan weet je nog niet waar terecht komt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 06:55

O ik zie dat je in de VS zit. Hebben ze daar geen kijk op paarden?? Het hoeft geen slachtpaard te zijn, maar twijfelachtig is het wel met het dier.

Ik heb geen idee wat voor ras het is, maar als het een quarter is, dan ziet elke leek toch wel dat het dier niet oke is? Zijn alle paarden zo in die conditie?

Wil je niet ziek maken, maar wellicht les je wel op je geliefde manege zonder dat je weet dat daar niet goed voor de paarden gezorgd wordt, dat ze te weinig te eten krijgen, ziek zijn of versleten. Hoe oud is dit paard?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:06

Russel: lees even de teksten hierboven dan weet je meer over leeftijd en ras.

Guinevere: vind naast alles wat hierboven genoemd is het paard zelfs onzuiver lopen in de wendingen. Hoop dat hij niet verkocht gaat worden aan iemand die er nog veel mee wil doen.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:10

Appart kleurtje hoor Ja

Ik vind het een leukerd Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:17

Zou het nog wel wat worden als ie al 20 is? Dat vind ik al een aardige leeftijd om nog op krachten te moeten komen en nog oefingen te leren! (heb zelf een paard van 23 dus weet hoe dat is ...)
Je inzet voor hem is prima, maar overvraag hem niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:18

Guinevere schreef:
Hij is begin 20 geloof ik. Tenzij hij meer gebruikt gaat worden, gaat hij volgende maand weg, dus als ik wacht dan is hij er niet meer. Het gaat trouwens om een stap-draf proefje, dus de 'training' valt heel erg mee. Dat wil niet zeggen dat ik niet zie wat jullie zeggen, maar volgens mij is dit uiteindelijk het beste voor hem (kan me niet voorstellen dat hij het goed doet op de veiling).

Hebben jullie ook commentaar op hoe ik hem beter kan rijden?

Wordt moeilijk denk ik. Hij is gewoon niet in staat zich te geven. Als het een onderlinge wedstrijd is op de manege zal het voor de gezelligheid zijn. Dan gewoon netjes op de letters gaan rijden, voltes mooi rond maken, meer kan je er niet uit halen. Ik vind het zielig voor het dier. Dier moet weg omdat hij niet meer kan en krijgt weer een ander op zijn rug die hem verder afragt. Ik zou er uberhaupt niet eens op willen rijden....

Ik zou geen plezier in zo een manege kunnen hebben, maar misschien is dat normaal in de VS.

Trakehner70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:01

Als ik jou was zou ik geld inzamelen en hem naar het old manegepeerd brengen.
Kan ie lekker van zn 'oude' dag genieten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:07

Trakehner70 schreef:

Dan heeft ze nogal wat geld nodig, vanuit de VS Knipoog Maar misschien is er bij TS in de buurt ook een dergelijke stichting?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:12

Trakehner70 schreef:

Ze zit toch in USA Rolleyes ... Inderdaad die veiling zal weinig gaan opbrengen. Hij ziet dr niet echt goed uit, oren in de nek,mager en dr straalt totaal geen energie vanaf...

Naja hoop dat je als nog wat voor hem kan vinden.. want als die na de veiling gaat kan die alsnog misschien na de slacht.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 13:01

Citaat:
Zijn alle paarden zo in die conditie?

Wil je niet ziek maken, maar wellicht les je wel op je geliefde manege zonder dat je weet dat daar niet goed voor de paarden gezorgd wordt, dat ze te weinig te eten krijgen, ziek zijn of versleten. Hoe oud is dit paard?

Nee, de anderen zijn mooi op conditie hoor.

Het zit zo: mijn manege koopt elke maand een aantal paarden op de veiling. De paarden die chronisch kreupel blijken gaan direct terug, de rest gaat eerst een tijd de wei op en wordt opgeknapt (ze worden ziek, zwak & misselijk aangekocht), daarna worden ze bijgeschoold en in het lesprogramma ingezet. Alle paarden zijn te koop en de prijs wordt bepaald door de inzetbaarheid binnen het lesprogramma; zo kan je dus voor weinig geld een leuk paard op de kop tikken. Op deze manier zorgt de manege er dus juist voor dat paarden die anders eigenlijk 'geen kans' meer hebben toch nog een baasje vinden.

Het probleem bij Aspen (en alle nieuwe paarden) is dat ze moeten laten zien dat ze een leuk lespaard kunnen worden en bij hem is dat (nog) niet duidelijk. De keuze is dan; of ze stoppen heel veel geld in hem om hem op te knappen zonder te weten of het iets wordt; of ze kopen voor dat geld een nieuw paard. Voor vaste lespaarden geldt het omgekeerde; de manege weet dat ze het goed doen, dus die worden koste wat het koste weer opgeknapt. Oh, en onze oudjes worden allemaal voor een zacht prijsje aan lesklantjes verkocht ... die gaan nooit meer terug naar de veiling.

Ik hoop dat dat iets duidelijker is. Lachen Bedankt voor de tips trouwens!

Trakehner70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:27

SONY schreef:
Trakehner70 schreef:

Ze zit toch in USA Rolleyes ... Inderdaad die veiling zal weinig gaan opbrengen. Hij ziet dr niet echt goed uit, oren in de nek,mager en dr straalt totaal geen energie vanaf...

Naja hoop dat je als nog wat voor hem kan vinden.. want als die na de veiling gaat kan die alsnog misschien na de slacht.

Whahahaha sorry, heb er over heen gelezen. Bloos! tja word erg duur dan .
maar mss hebben ze daar ookwel zoiets.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:52

Ik hoop voor je dat het iets wordt, maar ik zie het toch erg somber in! Paard ziet er erg slecht uit en op die leeftijd is het (buiten zijn conditie en uiterlijke mankementen) zeer moeilijk om er nog een goede basis in te brengen. Vrees dus dat het nooit een 'dressuurtopper' zal gaan worden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 00:24

Guinevere schreef:
Nee, helaas, als ik het geld had zou ik eerst mijn lease paardje kopen.

Gelukkig worden er hier nog maar zelden paarden voor de slacht gekocht, omdat de wetten op het vervoer van slachtpaarden over staatsgrenzen erg streng zijn. Paardenvlees is hier niet zo geliefd als in Europa. Maar ja, dan weet je nog niet waar terecht komt ...

Ik woon in California, dus ik weet hoe het zit met de wetten. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt helaas... De US heeft een gigantisch paarden overschot. Iedereen die een merrie heeft hier fokt ermee. Kijk eens op http://fuglyhorseoftheday.blogspot.com/ daar staat het erg duidelijk verwoord.
Paardenvlees wordt hier inderdaad niet veel gegeten, daarom staan die beesten 36 uur (of meer...) in een trailer naar Mexico.....