Dark Sensation voor het eerst op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLariss

Dark Sensation voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:34

Dark Sensation (Daisy) voor het eerst op bokt Whieehoee! Lachen
Vandaag weer lekker gereden op Daisy.
Het is ongeveer de 8e keer dat ik op haar rijd, en het is nog steeds heel erg wennen.
Van Palissa (haflinger) naar Daisy is een groot verschil.
Maar het gaat aardig, vandaag veel geprobeerd rechte lijnen te rijden.
Wat wij allebei erg moeilijk vinden en dan gaat daisy haar hoofd in de lucht gooien omdat ik haar niet goed opsluit.
Najaa, hier de foto's + filmpjes! Knipoog

Voor het eerst thuis er op.
http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 00905a.jpg

Verweg genomen.
http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 00904a.jpg

Val naar voren Bloos
http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 00904b.jpg

De 8e keer er op:

http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 00906a.jpg

Filmpje 1
http://s170.photobucket.com/albums/u250 ... 0907-1.flv

Filmpje 2
http://s170.photobucket.com/albums/u250 ... 000908.flv

De foto's zijn te groot voor bokt, dus het moet maar even in links.
Sorry! Lachen

xLariss

Re: Dark Sensation voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:35

Omg, ik zie nu dat de kwaliteit heel erg achteruit is gegaan, het was al niet zo ''spetterend'' met de digitale camera, maar nu is het helemaal bagger.. Bloos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:38

Mag ik vragen waarom je haar steeds aanspoort met je sporen? Je hebt toch ook kuiten gekregen?...

Mooi paard is het wel.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:40

Omdat het de bedoeling was dat ik middendraf ging rijden, maar dais was niet echt vooruit te branden Knipoog
Het lijkt bij haar wel des te meer ik been geef des te langzamer ze gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:41

Dan moet je meer met je kuiten werken, niet steeds die spoor erin duwen. Dan ga je haar alleen maar ongevoelig maken voor je hulpen en zit je later met wielsporen waar ze nóg niet op reageert. Ooit bij stil gestaan dat het paard misschien nog niet helemaal klaar is voor een middendraf omdat het nog aan het zoeken is met evenwicht enz?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-09-07 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:44

ze is al best onvoelig geworden (manege lessen).
En ik vind het best moeilijk om met m'n kuiten te werken, mij is geleerd, niet harder lopen? hopakee die spoor er in.
Dat schreeuwde m'n instructrice altijd iig.

En ik zeg je, het is heel moeilijk om af te leren.
Ik doe erg m'n best, maar op sommige momenten wil ze niet lopen, en dan heb ik als nog een beetje de neiging om te veel met m'n spoor te gaan zitten duwen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:44

Ik zie idd ook dat je constant flink been geeft. Er bijna elke keer ook met je sporen inzit, omdat je je sporen vrij hoog hebt zitten en je je tenen iets naar buiten draait. Verder heb ik het idee dat het een beetje gespannen gaat. Zwiepen met de staart, in de middendraf hoofd de lucht in enz. Denk dat jullie er met goede les wel komen. Wel leuk paard verder!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:47

dan zou ik zonder sporen rijden tot je dat afgeleerd hebt. Ik vind dat je het dier nu onnodig pijn doet. Je trekt je hielen op waardoor de spoor echt echt in haar ribben terecht komen, heb je ooit al eens een spoor in je eigen ribben geduwt met de kracht dat jij het nu bij het paard doet?
Heb nog liever dat je er dan een zweepje bij neemt ipv sporen, en je kuiten aan legt en geen reactie = tik.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-09-07 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:49

Jaa ik heb nog maar 3 x les gehad, en het gaat wel goed.
Alleen al is ze er niet bij, heb ik nog steeds de neiging om zo te prikken met m'n spoor.
Ik heb ze er wel eens afgegooid, maar dais luisterd dan echt niet meer, en dan moet je dr met je zweep voor uit tikken.
En dat vind ik al helemaal zielig.

Maarja, hard trainen en dan komen we er wel Lachen

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:50

Schop ik zo hard dan?
Ik krijg vaak te horen dat ik te ''lief'' ben met mijn been?
Maar, bedankt voor de tips! Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:51

Ik zie liever dat je haar een tik geeft als ze niet reageert op je been dan dat je haar elke pas in der zij moet trappen. Zweep komt beter over (zweep = vooruit. Been is bij dit paard beslist niet meer vooruit) en het gaat sneller verholpen zijn.

Been, geen reactie been en tik tegelijk. Na 3x zal ze reageren op je been! En hoe vaak ram je nu die sporen er in per uur? (hoeveel passen maakt je paard per uur?)

ja, ik vind je redelijk hard schoppen, zeker om sporen aan te hebben. Sporen zijn verfijning van je hulpen, niet verscherping.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:54

Dit was een moment opnamen eh, tijdens te middendraf.
Al draaft ze gewoon dan hoeft ze niet harder te lopen, dan hoef ik ook geen been te geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:56

je hebt dus beide filmpjes heel de tijd middendraf gedaan?

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:58

jeps Lachen
dat wou m'n moeder graag filmen omdat ze vind dat daisy dat zo mooi kan Knipoog

maarja, ik zal dr hard aan gaan werken! Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:59

in dat geval lijkt het me dat het paard nog niet klaar is voor een middendraf, en je eerst met behulp van veel overgangen (zonder spoor) haar vlotter voor je been moet maken om dan pas weer met die middendraf aan de gang te gaan. Lachen Dat geeft een veel rustiger en mooier beeld. Want ik denk absoluut niet dat jullie een slechte combinatie zijn. Maar het beeld is nu te onrustig.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:04

Je ziet niet dat het ooit een Z paardje is geweest he Tong uitsteken
Najaa 5 jaar geleden, ze heeft hiervoor op een manege gestaan, en daarvoor Z gelopen.
Maar van haflinger naar dais is het een heel verschil, op die haf leerde ik zitten (bokken, vliegen, gek doen), van deze leer ik ''echt'' rijden.
Maar ik blijf er op zitten en het leuk vinden (op de meeste momenten), laatst zat ik al in tranen omdat ik er van m'n oude lesgeefster voor uit moest slaan met de zweep omdat ze zo sloom was.

Maar ik heb nu een nieuw iemand die lesgeeft en nu gaat het beter! Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:26

Wilde net zeggen, beter een nieuwe dan. Je ziet het er idd niet aan Bloos
In dat geval moet het zeker lukken om haar weer sneller voor je been te krijgen! Want voor de rest is het echt een mooi dier.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:43

Ik vind het een hele leuke pony! (het is toch een pony Bloos ) En ik vind je er heel leuk bij passen! Ook vind ik het heel leuk voor je dat je lekker een leerpaardje heb waar je echt van leert rijden, super! En wedden dat als je straks de knopjes gevonden heb je de oefeningen zo op kan pakken en lekker verder kan leren?

Wat betreft de knopjes vinden zie je nu al goed terug. Je paardje is niet goed genoeg voor het been. Probeer haar daar als het ware elektrisch op te maken. Als je voorwaartser wilt geef je been. Geen reactie? Felle tik-tik (snel, venijnig en kort achter elkaar)! Nog geen reactie? Tja, dan is het tijd voor een vliegende start Bloos . Been = reactie, en niks anders Knipoog . Denk maar eens aan het lichtknopje, als jij op het knopje drukt springt het licht toch ook gelijk aan? Gaat het licht niet gelijk aan dan ram je toch ook gelijk op de schakelaar Haha! , dat moet je bij je paardje ook krijgen (okee.. tweede variant iets minder extreem Tong uitsteken... ) Let er overigens op dat als je paard voorwaarts is dat je je been heeel stil houd, anders kan hij er niet meer op reageren Knipoog . Rijd heel veel korte schakelingen.. weg = weg en terug = terug. Komt je paard terug zonder dat jij het wilt (dus komt terug op het moment dat jij je been eraf houdt) gelijk tik-tik naar voren en been weer stil. Reageert je paardje niet op tik-tik dan weer flink naar voren (gewoon simpel, handen naar voren en even gassen) Wellicht houd jij hem zelf ook onbewust op de handrem met je handen.
Hetzelfde geld voor het rijden met een zweepje. Als je je zweepje gebruikt moet het doorkomen, dus hetzelfde met je been.

Ik denk dat je echt consequent moet zijn.. been = weg en dan been stil! Dat kan niet altijd even mooi, maar dat komt wel goed! Dat het paard niet goed aan je been is zie je ook met het hoofd omhoog brengen. Het paard komt dan niet geheel vanachter vandaan mee en dus gaat het hoofd omhoog. Maar dat geeft helemaal niet, gewoon lekker doorrijden! Op het moment dat je paardje beter aan je been is komt hij meer van achteruit en zal je aanleuning ook een stuk stabieler zijn

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 06:01

Woo zap, heel verhaal Tong uitsteken
Jaa dais is een pony (1.56).

Ik zal het proberen met je tips, maar dais bokt heel hard naar de zweep, dus dat word dan een beetje rodeo rijden. Knipoog
Mjaa, heb ik wel ervaring mee, dus dat gaat wel lukken!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:31

Heey Larissa!

Dat ziet er al goed uit. Ik zie wel dat het nog erg gespannen is, maar dat komt wel goed hoor, probeer goed en zelfverzekerd te rijden.
Dat niet reageren op je been is normaal. Alle paarden doen dat wel eens, geloof me of niet maar Gab deed het ook laatst.
Wat ik zou doen, is lekker trainen op overgangen rijden, tempowisselingen. Die sporen erger ik me niet aan. Ik ben het wel met de andere eens, dat je misschien toch wel een zweepje moet proberen, gewoon een kortje. Dat ze ervandoor gaat, als je een zweep hebt, kan dat zijn dat je met een te lange zweep rijd, waardoor je haar antikt? En die middendraf is niet zo gek. Maar doe dat niet een lange zijde lang.

Begin met overgangen van stap naar halt en andersom, rijd op een volte en niet de hele tijd de hele baan door, daar wordt ze minder los van. Hup de volte op en buigen die hap, weet je nog zoals bij Soria? Buitenteugel binnenbeen, loopt ze weg over de buitenschouder geef je been aan de buitenkant of eventueel een tik met je zweep. Ook dit vergt goede beenreactie.
Maak zoveel mogenlijk overgangen op de volte. Echte draf en echte stap rijden, niet sjokken, hup voorwaards. Wil ze niet voorwaards? Doe je dit:
* vraag via de kuit om een overgang te maken
* reageerd ze niet pak je de zweep erbij om je kuithulp te verduidelijken.
* Dan vraag je haar terug naar de stap.
* Dan moet ze gelijk een overgang naar de draf maken, zodra je die kuit er weer aanlegt. Reageerd ze dan nog niet krijgt ze pas een por met je spoor en een tik met je zweep achter je kuit.
* Draaft ze nietjes voorwaards, controleer je of het geholpen heeft, door haar terug te nemen en weer aan te draven. Als ze dit keer keurig aandraaft heeft het idd geholpen.

Dit idem dito met tempowisselingen.

Ik heb je op onze Soria zien rijden en je schopt zeker niet hard! Maar van teveel prikken wordt ze lomer. Probeer gewoon die zweep uit Knipoog

pharagirlke doordrammen is ook een vak. Discussies voeren kan ook via PB, jullie hebben bijna 1 pagina vol met een discussie. Ik ben het overgens wel deels met je eens.

Hoe gaat het met die instuctie? Vraag anders Asrid om een keer te komen, echt waar die helpt je!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:49

Tijdens het eerste filmpje zie ik je continu met je benen schoppen. Daar moet je echt op letten, gewoon zachtjes met je benen drukken Knipoog