Mijn vriendin heeft een hele leuke shetlander. Lief dier zit ( bijna
) geen kwaad in en is opzich ook gewoon braaf met rijden. Af en toe een shetlander streekje maar dat hoort erbij hea 
Maar nu het echte probleem. Ik heb de pony met begleiding ingereden. Het is hartstikke goed gegaan en de pony leerde ontzettend snel. Na een tijdje, ik reed er niet meer op maar mijn vriendin zelf
, begon ze bij het aangalopperen een bokje te geven. Nouja, wat ik kon opmerken eraan was dat ze heel erg langzaam galoppeerde en de pony gewoon het hoofd tussen de benen deed zal ik maar zeggen.Ik heb haar dus gezecht dat ze wat meer voorwaarts mag rijden als ze de overgang maakt en ze bokte dus niet meer.
Ik reed er tussendoor ook op en ging gewoon goed. Ik heb best lang niet gereden en toen ik weer eens kwam rijden merkte ik dat ze in een bepaalde hoek de hele tijd wou galoperen. Bleek dus dat mijn vriendin altijd in die hoek aan galoppeerden. Geen probleem dacht ik. Ik galoppeer gewoon ergens anders aan. Maar toen begon de pony weer te bokken met aangalopperen. Voorwaarts rijden hielp niet en ik heb haar gewoon een tik gegeven toen ze dat deed en daarna deed ze het niet meer. Ging weer gewoon een tijdje goed en ik heb weer langer niet gereden.
Ik kwam weer rijden ( tis net een verhaal zo maargoed
) en ging even een rondje om de bak heen stappen en toen ik er weer in wou wou de pony niet en gaf een bok. Uiteindelijk toch naar binnen gekregen en weer even verder gereden. Vanaf daar begon ik al te twijfelen. Waarom wil ze niet de bak in?Nou ik heb laatst nog een paar keer gereden en ging gewoon goed en nu misschien een week niet gereden, en nou zit mijn vriendin op msn en ze is helemaal verbeisterd wat haar pony eergister en gister deed.
Ze stapte gewoon op. Gaf been, pony loopt achterwaarts en bokt. ( ik was er trouwens niet bij dit is wat zij mij verteld. ) Uit eindelijk stapt ze toch. Ze loopt iet wat langzaam en geeft gewoon wat kuitdruk, tenminste dat lijkt mij en ze begint weer de bokken. Elke keer als ze haar kuiten wat aandrukte kwam er een bok en de pony leek het gewoon totaal niet leuk te vinden. Bij het aangalopperen ook weer.
Nu vraag ik het me toch echt af waarom ze bokt. Er moet toch een oorzaak zijn?
De punten waar ik al aan dacht zijn:
Het tuig wat misschien niet goed ligt? > Maar er is niets veranderd, geen nieuw zadel of hoofdstel ofzo? Misschien dat de pony meer spieren heeft gekregen?
Het bit? > Ze heeft een vrij dikke watertrens misschien is het bit te dik en past het niet goed in de mond? Ik heb haar aangeraden om gewoon eens een ander bitje te proberen kijken of ze daar beter op loopt maar dat wil ze niet.
Ze vind het werk in de bak saai. > Ik ben een tijdje terug met haar pony naar buiten geweest en leuk dat de pony het vond! Misschien omdat ze ook de bak niet meer in wou ze eens iets anders wil? Wel word er dressuur en springen afgewisseld maar ik mag niet van haar naar buiten want ze is bang dat de pony schrikt en ik er dan afval en dat de pony dan wegloopt. Zelf durft ze niet naar buiten ook niet als ik er naast loop en haar vast heb en ze wil niet naast mij lopen.
Hebben jullie misschien nog ideeen wat het zou kunnen zijn? En hoe weet ik nu wat het is?
Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand me graag wil helpen en dit helemaal leest.
)