Shetlander bokt, oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Shetlander bokt, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:15

Hoi,
Mijn vriendin heeft een hele leuke shetlander. Lief dier zit ( bijna Duivel ) geen kwaad in en is opzich ook gewoon braaf met rijden. Af en toe een shetlander streekje maar dat hoort erbij hea Knipoog

Maar nu het echte probleem. Ik heb de pony met begleiding ingereden. Het is hartstikke goed gegaan en de pony leerde ontzettend snel. Na een tijdje, ik reed er niet meer op maar mijn vriendin zelf Knipoog , begon ze bij het aangalopperen een bokje te geven. Nouja, wat ik kon opmerken eraan was dat ze heel erg langzaam galoppeerde en de pony gewoon het hoofd tussen de benen deed zal ik maar zeggen.
Ik heb haar dus gezecht dat ze wat meer voorwaarts mag rijden als ze de overgang maakt en ze bokte dus niet meer.
Ik reed er tussendoor ook op en ging gewoon goed. Ik heb best lang niet gereden en toen ik weer eens kwam rijden merkte ik dat ze in een bepaalde hoek de hele tijd wou galoperen. Bleek dus dat mijn vriendin altijd in die hoek aan galoppeerden. Geen probleem dacht ik. Ik galoppeer gewoon ergens anders aan. Maar toen begon de pony weer te bokken met aangalopperen. Voorwaarts rijden hielp niet en ik heb haar gewoon een tik gegeven toen ze dat deed en daarna deed ze het niet meer. Ging weer gewoon een tijdje goed en ik heb weer langer niet gereden.
Ik kwam weer rijden ( tis net een verhaal zo maargoed Clown ) en ging even een rondje om de bak heen stappen en toen ik er weer in wou wou de pony niet en gaf een bok. Uiteindelijk toch naar binnen gekregen en weer even verder gereden. Vanaf daar begon ik al te twijfelen. Waarom wil ze niet de bak in?
Nou ik heb laatst nog een paar keer gereden en ging gewoon goed en nu misschien een week niet gereden, en nou zit mijn vriendin op msn en ze is helemaal verbeisterd wat haar pony eergister en gister deed.
Ze stapte gewoon op. Gaf been, pony loopt achterwaarts en bokt. ( ik was er trouwens niet bij dit is wat zij mij verteld. ) Uit eindelijk stapt ze toch. Ze loopt iet wat langzaam en geeft gewoon wat kuitdruk, tenminste dat lijkt mij en ze begint weer de bokken. Elke keer als ze haar kuiten wat aandrukte kwam er een bok en de pony leek het gewoon totaal niet leuk te vinden. Bij het aangalopperen ook weer.
Nu vraag ik het me toch echt af waarom ze bokt. Er moet toch een oorzaak zijn?
De punten waar ik al aan dacht zijn:

Het tuig wat misschien niet goed ligt? > Maar er is niets veranderd, geen nieuw zadel of hoofdstel ofzo? Misschien dat de pony meer spieren heeft gekregen?

Het bit? > Ze heeft een vrij dikke watertrens misschien is het bit te dik en past het niet goed in de mond? Ik heb haar aangeraden om gewoon eens een ander bitje te proberen kijken of ze daar beter op loopt maar dat wil ze niet.

Ze vind het werk in de bak saai. > Ik ben een tijdje terug met haar pony naar buiten geweest en leuk dat de pony het vond! Misschien omdat ze ook de bak niet meer in wou ze eens iets anders wil? Wel word er dressuur en springen afgewisseld maar ik mag niet van haar naar buiten want ze is bang dat de pony schrikt en ik er dan afval en dat de pony dan wegloopt. Zelf durft ze niet naar buiten ook niet als ik er naast loop en haar vast heb en ze wil niet naast mij lopen.

Hebben jullie misschien nog ideeen wat het zou kunnen zijn? En hoe weet ik nu wat het is?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand me graag wil helpen en dit helemaal leest. Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Shetlander bokt, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:28

Bovenstaande problemen moet je eerst laten uitsluiten, het kan allemaal en is niet te beoordelen achter de computer. Het kan echter ook gewoon zo zijn, dat je pony aan het kijken is hoever hij kan gaan en wat allemaal wel en niet mag, en dat je vriendin hem te veel zijn gang laat gaan...

Sluit eerst lichamelijke problemen uit, en zorg dat je vriendin les krijgt. Het inrijden van de pony stopt namelijk niet na een paar maand, dan begint het echte werk vaak pas....

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:31

Tjaa, mijn vriendin heeft geen les en ik ben bang dat ik daar ook niet voor kan zorgen Knipoog
Ze heeft wel heel even op een manege gereden maar daar rijd ze nu niet meer. Ze rijd alleen op haar ponytje. Gewoon als ze tijd heeft alleen en krijgt niet les van een instructrice. Heel soms als ik erbij ben geef ik haar opdrachten en tips zal ik maar zeggen die ik zelf van iemand anders heb geleerd maar ik ben geen instructrice hea Knipoog En ze wil ook bijna nooit naar mij luisteren. Als ik haar een tip geef over bijv. de houding van haar handen doet ze die een meter daarna gewoon weer zoals ze ze eerst had. Het werkt gewoon niet bij haar. Ze kan niet lange stukken draven. Zou niet weten warom en figuren rijden kan ze ook niet want dan kan ze haar pony niet meer sturen. Klinkt misschien wat grof maar als ik haar zeg maak maar eens een volte en sluit die bla bla bla. Dan doet ze dat niet.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:59

Ik denk idd ook dat de pony nu denkt van: Hoe ver kan ik gaan mij m'n ruiter? Je moet doorzetten ermee, en idd les gaan nemen.
Je zegt dat ze niet naar jou aanwijzingen luistert, misschien ligt het aan het feit dat jullie vriendinnen zijn enzo Knipoog dat ze het niet zo heel serieus opvat (dat weet ik niet hoor!) Maar dan zou ik denken dat ze écht les beter op zou vatten. Misschien dat pony en ruiter iets hebben van: OPLETTEN!

Heel veel suc6 ermee Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:32

Tja, zoals je beschrijft is je vriendin een niet al te ervaren amazone die ook lichtelijk bang is.
Het is erg jammer voor haar en de pony dat ze niet samen naar buiten kunnen.
Ook kan je dressuur en springen wel af blijven wisselen, maar alleen hoefslagrondjes lopen wordt een paard ook vervelend van. Daarnaast heeft hij dan ook ALLE tijd om vervelend te doen, want alleen in de hoeken gebeurd er wat (als de Shet dat al niet uit zichzelf doet).
Ook mijn tip: laat je vriendin les nemen. Een instructrice heeft inderdaad vaak meer invloed dan een vriendin (niet altijd, maar het kan) en hopelijk kan de instructrice ook beter plaatsen waar al dit wangedrag vandaan komt. Al denk ik - aan jouw verhaal te horen - dat het nog wel eens de 'moet-ik-echt-wel-werken-Shet-streken' kunnen zijn.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:20

Ja, dat is het ook dat wij vriendinnen zijn en als ik haar wat zeg dan neemt ze dat niet serieus. Ik kan moeilijk kwaad op haar gaan worden omdat ze niet doet wat ik zeg. Knipoog
Idd is ze niet een van de beste ruiters en als haar pony achteruit loopt vind ze dat heel eng aan haar gezicht te zien en ze zecht ook zelf dat ze dat eng vind.
Ook aan de shet te zien zijn het echte shetten streken. Ik ben mee gegaan. Tuig past, en loopt ( nog ) vrolijk rondjes over de hoefslag. En opeens stopt ze het probeert achteruit te lopen of te bokken. Tenminste bij haar. Ik ben erop gaan zitten en toen deed ze niets. Ja, ze probeerde om achteruit te lopen of te bokken maar ik was eerder. Dus ik denk dat het een beetje aan mijn vriendin licht. Bloos
Maar ik heb haar al voor gesteld les te nemen met haar pony, maar naar de manege wil ze niet met haar pony ( Manege ligt op loopafstand ) En een prive instructrice die dus bij haar zelf les komt geven wil ze ook niet. Ze heeft les gehad van een instructrice die mij ook heeft les gegeven op de manege en die doet het niet verkeerd. Maar zoveel heeft ze niet gereden en die 3 echte manege jaren waren denk ik net iets te kort.
Maar ik doe mijn best haar te helpen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:59

Yucome schreef:
Ja, (...) te kort. Maar ik doe mijn best haar te helpen.

Hmm, dan wordt het erg lastig ben ik bang om er wat aan te doen. Ik wens je dan ook heel veel succes.
Ik hoop dat je je vriendin kan overtuigen van het feit dat ze les moet hebben (dat merk je zelf toch ook wel Verward)
Veel succes en ik hoop dat het allemaal goed komt!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:34

Heb weer een poging gedaan. Niet gelukt heb het msn gesprek gekopieërd voor de mensen die interesse hebben?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:56

Kan je je vriendin niet domweg op dit topic wijzen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:48

Dat lijkt mij ook een idee idd.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:52

Je geeft zelf al een aantal mogelijke oorzaken:
- zadel past niet meer door bespiering
- bit is niet goed
- pony vindt het werk saai
en zoals sommige anderen zeggen: pony probeert uit

Ik zou het zadel /bit etc even na laten kijken en even goed kijken of alles nog past.
Dat de pony het saai vindt kan heel goed, maar mag daarom niet gaan bokken!! Wel kun je misschien wat vaker naar buiten gaan voor de afwisseling zodat het voor de pony wat leuker wordt en misschien meer mee wil werken.
Als dat allemaal niet helpt idd: les nemen en aanpakken die pony!