Je bent fijn op je eentje ontspannen aan het buitenrijden.
Alles gaat goed, fijn een ontspannen drafje, galopje, wat stappen, ...
Tot opeens: pony staat stil.
Zomaar, uit het niets, in de middle of nowhere sta je daar ...
Je ziet niks (er is ook niks want pony heeft van niks schrik) en "vraagt" om vooruit te gaan (dus gewoon de hulpen geven) maar er komt geen reactie. Je vraagt het wat strenger, ook geen reactie. Je gebruikt je stem en hulpen, ook een tikje met de zweep maar het helpt allemaal niet. Je blijft daar staan ...
Je besluit af te stappen, pony stukje aan de hand mee te nemen en weer op te stappen.
Leuk in theorie, maar pony gaat niet vooruit
Dus je stapt maar terug op en probeert het nogmaals te vragen. Weer geen resultaat ...
Hoe pakken jullie dat aan?
Beetje achtergrondinformatie:
Pony is vaak nogal aan de luie kant, hij wordt liever niet moe en zeker niet als jij dan nog niet moe bent. Je werkt dus dubbel zo hard als je pony
Ook doet hij het alleen maar als je alleen rijdt, zodra er een ander paard bij is heb je van dit soort toestanden totaal geen last. Hij doet het ook niet constant (maar dat ligt misschien ook aan mijn aanpak
) maar probeert het wel regelmatig eens. Je probeert het te voorkomen, maar dit heeft niet altijd succes dus op een bepaald moment sta je daar toch weer ...(qua tuig en gezondheid en medisch e.d. is alles gewoon in orde)
Wat zouden jullie doen?

<

... vroeg ik me af of er geen andere manieren waren)
Ik moet zeggen dat ik er in het begin een paar keer problemen mee heb gehad (dat hij dus echt stilstond) maar de laatste keren heeft hij niks meer gedaan. Dan wilde hij wel maar was mijn stem + tikje en ook zelfs alleen mijn stem wel weer voldoende...