Pony wil niet vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony wil niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:43

Ik zal proberen de situatie kort te schetsen:

Je bent fijn op je eentje ontspannen aan het buitenrijden.
Alles gaat goed, fijn een ontspannen drafje, galopje, wat stappen, ...
Tot opeens: pony staat stil.

Zomaar, uit het niets, in de middle of nowhere sta je daar ...
Je ziet niks (er is ook niks want pony heeft van niks schrik) en "vraagt" om vooruit te gaan (dus gewoon de hulpen geven) maar er komt geen reactie. Je vraagt het wat strenger, ook geen reactie. Je gebruikt je stem en hulpen, ook een tikje met de zweep maar het helpt allemaal niet. Je blijft daar staan ...

Je besluit af te stappen, pony stukje aan de hand mee te nemen en weer op te stappen.
Leuk in theorie, maar pony gaat niet vooruit Vork
Dus je stapt maar terug op en probeert het nogmaals te vragen. Weer geen resultaat ...

Hoe pakken jullie dat aan?

Beetje achtergrondinformatie:
Pony is vaak nogal aan de luie kant, hij wordt liever niet moe en zeker niet als jij dan nog niet moe bent. Je werkt dus dubbel zo hard als je pony Tong uitsteken Ook doet hij het alleen maar als je alleen rijdt, zodra er een ander paard bij is heb je van dit soort toestanden totaal geen last. Hij doet het ook niet constant (maar dat ligt misschien ook aan mijn aanpak Clown) maar probeert het wel regelmatig eens. Je probeert het te voorkomen, maar dit heeft niet altijd succes dus op een bepaald moment sta je daar toch weer ...

(qua tuig en gezondheid en medisch e.d. is alles gewoon in orde)

Wat zouden jullie doen?

aerdenhout1

Re: Pony wil niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:49

Grappig probleem. Nou ja, niet voor jou natuurlijk.
Mijn vraag...is het altijd op het zelfde stuk of omgeving waar hij dit doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:53

Op zich vind ik het best wel grappig hoor, alleen een beetje onhandig Vork

Het is niet steeds op dezelfde plaats ofzo, maar wel vaak aan het begin van de rit (zeg maar de eerste keer dat je gaat draven). Heb het daarna volgens mij nog niet meegemaakt, en op de terugweg al helemaal niet Clown

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:57

ik heb het ook gehad (sinds een maand is het voorbij) heel 1 jaar geduurd.. en slaan alles.. maar niet vooruit (erg frustrerend) ik heb als ik ging buitenrijden iemand met de longeerzweep meegenomen (o nee, hier maar ik geen vrienden mee op bokt) maar het moest gewoon..even doorpakken.. ik had alles al geprobeerd: geruststellen, afstappen enz enz enz.. wil je meer weten PM

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:02

Dan denk ik dat het toch een beetje uitproberen is. Zoals je het nu oplost is eigenlijk al prima. Je geeft hem, neem ik aan, toch niet zijn zin en keert terug naar stal? Als hij eenmaal doorheeft dat zijn trucje niet slaagt zal het steeds minder worden. In elk geval flink je stem erbij, en natuurlijk belonen als meneer het wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:23

Zijn zin geven en terugkeren doen we inderdaad niet Lachen

Maar er is niemand met een oplossing?
Niemand die dit probleem heeft of het zich kan voorstellen? Clown

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:22

iemand met de longeerzweep erachter (1x is goed is genoeg)

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:27

je kunt de longeerzweep gebruiken..anders weet ik het ook niet

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:25

Whoosh! Ach gut <

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:27

Misschien was je paard bang? Bevriezen is namelijk 1 van de 3(geloof ik) manieren om in paniek te raken bij een paard.

Wie weet lag er een dode vogel in de bosjes die naar de dood rook, of was er iets wat jij niet zag?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:30

Waar mijn pony staat hebben ze 1shet en een haflinger die echt niet vooruit willen! de haflinger anke gaat bokken als je een tik met de zweep geeft , en draait rondjes na super hard aansporen doet hij het opeen gegeven moment wel de shet astrix moet je gewoon een harde tik op zijn kont en hij loopt wel weer door ( ben niet zo voor de zweep maar daar is het echt nodig )

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:31

laartjuh schreef:
Misschien was je paard bang? Bevriezen is namelijk 1 van de 3(geloof ik) manieren om in paniek te raken bij een paard.

Wie weet lag er een dode vogel in de bosjes die naar de dood rook, of was er iets wat jij niet zag?

het klopt natuurlijk, maar aan de andere kant is het ook wel zo van: de ruiter is de baas en ook al is het paard "bang" hij moet gehoorzamen >? toch Koe

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:37

Eigen veiligheid van een paard gaat altijd voor bij een paard.

Mijn pony bevriest zelf ook als ze schrikt, als ze echt heel erg schrikt, dan moet ik haar rustig overhalen en laten zien dat iets niet eng is voordat ze weer lopen wilt en dit kan idd soms een minuut of langer duren voordat ze doorheeft dat ze wel kan lopen zonder dat er wat gebeurt.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:42

ook wel eens zo'n paad gereden, ook medisch helemaal oke.
Ging gewoon stilstaan, niks hielp, heb er nooit wat opgevonden.
Tis echt een onmogelijke situatie Tong uitsteken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:43

Ik denk dat we wel onderscheid kunnen maken tussen bevriezen wat beschreven wordt en het probleem van TS. Ik denk dat het gewoon uitproberen is in de hoop dat je het opgeeft en hij een makkelijk dagje heeft. Ik ben ook voor de longeerzweep zoals Loes al aangeeft is 1 ongelooflijk harde knal op het juiste moment een zeer effectief middel om hem dit bijzonder vervelende grapje af te leren. Nu is het nog ongevaarlijk met stilstaan en weigeren nog 1 stap onder de man te doen maar dit wordt uiteindelijk dus wel echt staken met gevaarlijke acties als loodrecht omhoog gaan. Bovendien rijdt dit dus voor geen meter letterlijk en figuurlijk voor TS.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:44

een goeie tik geven tegelijketijd been erbij. en stem kwaad spreken tegne hem. je hebt het lief gevraagd en hij reageert niet dan maar wat strenger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:54

daniella74 schreef:
Ik denk dat we wel onderscheid kunnen maken tussen bevriezen wat beschreven wordt en het probleem van TS. Ik denk dat het gewoon uitproberen is in de hoop dat je het opgeeft en hij een makkelijk dagje heeft. Ik ben ook voor de longeerzweep zoals Loes al aangeeft is 1 ongelooflijk harde knal op het juiste moment een zeer effectief middel om hem dit bijzonder vervelende grapje af te leren. Nu is het nog ongevaarlijk met stilstaan en weigeren nog 1 stap onder de man te doen maar dit wordt uiteindelijk dus wel echt staken met gevaarlijke acties als loodrecht omhoog gaan. Bovendien rijdt dit dus voor geen meter letterlijk en figuurlijk voor TS.

Het is inderdaad niet dat ie schrik heeft of iets, pony heeft nooit ergens bang van en als hij eens iets raars ziet dan doet hij heel anders dan gewoon gaan stilstaan. Ik zou het echt wel weten moest er wat zijn waar ie bang voor is Knipoog

Maar als ik die laatste reacties zo lees is het dus niet onlogisch dat ik op zo'n moment mij even kwaad maak en benen geef + luide stem + een mep op z'n kont?

(moet zeggen dat dit een zeer goede methode is bij hem Clown maar omdat zweep niet goed is enzo Bloos ... vroeg ik me af of er geen andere manieren waren)

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:58

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn bijrijdpony. Het was echt een drama, het lijkt grappig maar eigenlijk is het gewoon heel irritant!
Wij konden ook alles doen, van lieve tot harde aanpak tot afstappen en een stukje lopen maar dat had allemaal geen zin. Hij liep gewoon echt niet meer Vork
Bij mij was het gewoon een kwestie van je hulp doorzetten en belonen als ie weer ging lopen! Echt consequent hierin blijven! Probeer ook goed aan te voelen wanneer ie wil gaan stoppen dan kun je m proberen voor te zijn met je hulp! Duidelijk zijn en consequentie zijn echt belangrijk! Het kan even duren maar probeer de moed erin te houden! Uiteindelijk komt het vast goed! Succes

edit: een mep verkopen mag best als ie je hulp negeerd! Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door marit34 op 15-09-07 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:58

als dat werkt, hoef je het miss maar paar keer te doen, Dan heeft ie het misschien wel door, als je hem zijn zin geeft word het alleen maar erger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:00

Ja Ik moet zeggen dat ik er in het begin een paar keer problemen mee heb gehad (dat hij dus echt stilstond) maar de laatste keren heeft hij niks meer gedaan. Dan wilde hij wel maar was mijn stem + tikje en ook zelfs alleen mijn stem wel weer voldoende...

Maarja, met hem weet je nooit, dus het kan best wel eens in de toekomst nog eens gaan voorvallen Clown