Paard gaat achteruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piaelfje

Paard gaat achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 12:58

Hoi,
Ik heb een vraagje
Mijn pony gaat op buitenrit en als hij weg moet van huis altijd achteruit lopen, ook als het hem te moeilijk word met rijden doet hij dit.
Ik heb al geprobeerd of een aantal tikken helpt, daar word hij alleen maar gestrester van en word het erger.
Ik heb geprobeerd er naast te gaan lopen en hem dan mee te nemen, wou hij niet dus gaf ik hem een tik, heeft ook niks geholpen.
Ik heb geprobeerd om lief tegen hem te praten, zeggen dat het allemaal goed is enz..., heeft ook niks geholpen.

Ik dacht misschien hebben jullie een ideetje?

Scum

Re: Paard gaat achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:34

Als hij zo graag achteruit loopt, dan zou ik hem zijn zin geven. Je gaat dan dus gewoon achterwaarts van huis weg..... Dat vinden de meeste paarden ook niet zo leuk. Grote kans dat hij daarna wel vooruit van huis af wil.

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:36

Dit heb ik ook een tijd gehad.. gewoon laten lopen, na een tijdje werd mijn pony het zat, en heeft het nooit meer gedaan.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:37

Yep, werkt prima. Heb ik bij die van mij ook gedaan. Op het laatst zijn ze het achteruit lopen wel zat Knipoog

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:16

Maar dan geef je het paard wel zijn zijn en dat is niet goed. Als hij vooruit moet lopen, moet hij nu eenmaal vooruit lopen.

Misschien vertrouwt je paardje je in dat opzitcht niet genoeg. Eens hij weg moet van huis, is hij weg van zijn vertrouwde omgeving en ben jij de enige die hem gerust kan stellen en die hij moet volgen. Als hij dat niet doet, vertrouwt hij je niet en wordt het volgens mij tijd om die vertrouwensband weer eens wat aan te sterken. Dat kan je doen via grondwerk, en hem leiden voer allerlei hindernissen (zoals plastiek, water, etc...) tot hij je echt blindelings volgt en doorheeft dat jij hem nier in z'n ongeluk doet lopen.

Dan moet je dat gaan opbouwen naar de straat toe, en telkens een stukje verder gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:19

Als je hem achteruit laat lopen als hij het zelf eigenlijk niet meer wil, geef je hem toch echt niet zijn zin. Het is dan ook een hele goede oplossing die gegeven word.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:37

ja, als hij zelf niet meer wil, idd. Maar eerst wil hij het duidelijk wel.

Ruiter wil wandelen
Paard wil niet weg en loopt achterwaarts
ruiter laat paard achterwaarts lopen.

Dat is dan allereerst eens een toegeving naar het paard toe, om dan daarna te zorgen dat hij het niet meer wil en niet meer doet.

Waarom niet meteen voorkomen en zorgen dat hij gewoon vanaf de eerste keer voorwaarts meeloopt?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:39

En wat doet hij als er een andere pony/paard voorop loopt? Misschein wil hij daar wel achteraan!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:42

Omdat hij dat weigert.. Je hebt wel gelijk dat eerst zijn zin wordt gegeven, maar dat achteruit lopen gaat hij al snel niet meer leuk vinden. Dan juist moet hij verder achteruit, dan krijgt hij niet zijn zin, maar ziet hij dit als 'straf'. Voorwaarts lopen is toch echt makkelijker.

Wanneer dit elke keer gedaan wordt, wanneer hij gaat staken, gaat het paard als het goed is, inzien dat achteruit lopen geen zin heeft. Hij moet toch van huis, dus kan hij beter gewoon voorwaarts gaan.

Heb jij misschien een andere oplossing dan, Kaze.?

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:43

@pearlie, zou ik niet doen dan heb je kans dat hij/zij niks meer voorop wil doen heeft een meisje uit mijn zus les ook die wil niet voorop de bak in/uit Knipoog

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:45

winstonboy schreef:
@pearlie, zou ik niet doen dan heb je kans dat hij/zij niks meer voorop wil doen heeft een meisje uit mijn zus les ook die wil niet voorop de bak in/uit Knipoog

Idd dat probleem heb ik met de mijne.. Mag hij achter een andere aan, is er niets aan de hand, maar mnoet hij voorop, blijft hij voor elk wissewasje staan. Praat dan over buitenritten hé..

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:06

Ik had dacht ik de oplossing (in mijn ogen!) al gegeven bij mijn eerste post: vertrouwen. Het paard gaat achterwaarts met een reden. Voorkom die reden en zo het achterwaarts gaan.

Ik zeg niet dat het trucje met het achterwaarts laten gaan niet helpt, want het helpt eigenlijk heel goed en je paard zal er uiteindelijk wel door vooruit gaan als hij het achteruit gaan beu is.

Maar ik ga liever op stap met een paard dat mij vertrouwt en graag vooruit gaat, dan met een paard dat vooruit loopt omdat het achterwaarts gaan toch maar niks is.

Of niet?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:13

Leuk natuurlijk, maar ik denk dat het paard als je er NAAST loopt, best snel te leren is dat hij met je meeloopt. Nu nog even een oplossing als je op het paard zit. Dan krijg je n.l een heel andere situatie.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:18

Ja, daar heb je helemaal gelijk in, natuurlijk. Maar meelopen aan de hand is de eerste stap, en als hij dat niet eens wil (zoals de topicstarter beschrijft), dan heeft erop zitten ook al meteen geen zin...

Ik los de meeste dingen op met één iemand erop, en één iemand ernaast, en zo lichtjes opbouwen. Maar daarvoor moet hij dus meelopen met iemand naast hem, wat hij niet doet, wat dus getuigt van onvoldoende vertrouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:31

Kijk...eerst meelopen aan de hand, daar heb jij natuurlijk weer helemaal gelijk in!

piaelfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 17:17

hallo,
als eerst wil ik jullie even bedanken voor de reacties.
Ik heb gisteren geprobeerd dat er iemand voorop loopt, dat gaat al beter, maar op als je op een zandpad bent en je wilt een stukje gaan draven dan gaat hij meteen weer in de achteruit.
Het wandelen gaat nu al heel goed, stukje voor stukje gaat het steeds beter.