paard gaat te scheef in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

paard gaat te scheef in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 21:50

Ik heb steeds het idee dat hij veel te veel scheef loopt aan de longe en met rijden.
Ben al bezig steeds een kwartiertje tot half uurtje voor het rijden intensief te longeren.
En veel meer te galoperen zodat zn achterhand sterker word want heb het idee dat die wat zwak is.
Weet ook niet of het dan daar door komt maar iemand tips hiervoor om het beter te krijgen?
Overgens vind ik ook dat hij de verkeerde stelling heeft.
Probeer hem steeds met zn koppie naar binnen te draaien, maar elke keer buigt hij weer buiten.
Vooral aan de longe merk ik dat hij helemaal naar buiten draait.
Is dat een kwestie van blijven vragen naar binnen te kijken?

Afbeelding
Je ziet het hier niet zo heel erg maar zn benen staan scheef tegenover zn lichaam
Moeilijk om uit te leggen zeg Tong uitsteken
Hij zakt dan ook vaak weg en bokt om weer omhoog te komen.

brittje88

Re: paard gaat te scheef in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 22:19

niemand?

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:26

Even offtopic; Wat heb jij een super mooi paardje!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 12:36

knolbobbel schreef:
Even offtopic; Wat heb jij een super mooi paardje!

dankjewel Tong uitsteken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:43

Aan de longeerlijn (behalve in het geval van een dubbele longe) heb je nauwelijks (goede!) invloed op de stelling, het enige wat je kan doen is naar binnen trekken en dat is niet goed.
Dit is iets wat je onder het zadel beter kan trainen. Rij veel figuren, slangenvoltes, 8-jes, gebroken lijntjes. Op beide handen evenveel, het heeft niet tot nauwelijks zin om de slechte kant méér te oefenen.

Verder is het misschien verstandig hem ook eens lichamelijk na te laten kijken door een DA of fysio. Misschien zit er ergens wat vast.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:47

tjah.. ik weet t niet.. ik zou de circel zo groot mogelijk proberen te houden en m niet al te hard te laten gaan.

en idd wat een leukerd Lachen

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 13:39

Qimm schreef:
Aan de longeerlijn (behalve in het geval van een dubbele longe) heb je nauwelijks (goede!) invloed op de stelling, het enige wat je kan doen is naar binnen trekken en dat is niet goed.
Dit is iets wat je onder het zadel beter kan trainen. Rij veel figuren, slangenvoltes, 8-jes, gebroken lijntjes. Op beide handen evenveel, het heeft niet tot nauwelijks zin om de slechte kant méér te oefenen.

Verder is het misschien verstandig hem ook eens lichamelijk na te laten kijken door een DA of fysio. Misschien zit er ergens wat vast.

Ik heb wat rond gelezen en gevraagd en ik denk dat het gewoon een kwestie van scheef zijn is.
Dus ik ga oefeningen doen waarmee ik hem eerst recht krijg en daarna kan de stelling aan de pas komen. Ik probeerde hem meestal wel recht te rijden alleen niet zo intensief op gelet wist niet dat hij daar zo'n last van kon hebben Lachen
In iedergeval bedankt!
Ik ga ook meer figuren rijden!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:42

Het kan dat hij nog te weinig balans en souplesse heeft om mooi recht te loop. Ik snap wat je bedoelt en ik heb het ook met de mijne gehad onder het zadel deed hij het in het begin ook bij de galop. naarmate zn galop beter gaat, loopt hij ook rechter (en nu helemaal recht)

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 14:03

zitake schreef:
Het kan dat hij nog te weinig balans en souplesse heeft om mooi recht te loop. Ik snap wat je bedoelt en ik heb het ook met de mijne gehad onder het zadel deed hij het in het begin ook bij de galop. naarmate zn galop beter gaat, loopt hij ook rechter (en nu helemaal recht)

Zou kunnen maar hij is ondertussen wel al 8. Dus het is het is niet omdat hij dan zo jong is. Probeer ook meer te galoperen zodat zijn galop wat sterker word. Hoop dat het binnekort dan een beetje de goeie kant op gaat Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:31

Kan gerust ook bij oudere paarden, waarschijnlijk is hij dus niet los en nageeflijk genoeg. Onder het rijden, buitenteugel erbij, binnenbeen gebruiken en je binnenteugel ietsje omhoog, dus zeker niet omlaag trekken.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:24

Op de foto is te zien dat je paard de neiging heeft om in buitenstelling te lopen. Dit is een normale reactie voor paarden met evenwichtsproblemen. Volgens mij heeft hij gewoon niet genoeg evenwicht, daarvoor zal je veel moeten werken op de zijdelingse balance. aan de longe zou ik in het begin op een grote cirkel beginnen met een lang bijzetsysteem. veel overgangen laten maken en werken op het cirkel verkleinen en vergroten. Hij zal in het begin versnellen, nog meer naar buiten kijken en in galop in kruisgalopspringen, maar na een tijd zal dit wel verbeteren. Het rijden is het hetzelfde, veel wendingen maken (slangenlijnen) cirkel verkleinen en vergroten door hem goed rond je binnenbeen te laten plooien. Hij moet leren beweegbaar te worden op zijn ribben.
Veel succes..

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:49

webster543 schreef:
Op de foto is te zien dat je paard de neiging heeft om in buitenstelling te lopen. Dit is een normale reactie voor paarden met evenwichtsproblemen. Volgens mij heeft hij gewoon niet genoeg evenwicht, daarvoor zal je veel moeten werken op de zijdelingse balance. aan de longe zou ik in het begin op een grote cirkel beginnen met een lang bijzetsysteem. veel overgangen laten maken en werken op het cirkel verkleinen en vergroten. Hij zal in het begin versnellen, nog meer naar buiten kijken en in galop in kruisgalopspringen, maar na een tijd zal dit wel verbeteren. Het rijden is het hetzelfde, veel wendingen maken (slangenlijnen) cirkel verkleinen en vergroten door hem goed rond je binnenbeen te laten plooien. Hij moet leren beweegbaar te worden op zijn ribben.
Veel succes..

Dankjewel hier heb echt wat aan ik ga deze dingen zeker proberen. Alleen met het cirkel verkleinen en vergroten heb ik problemen. Ik geef de goeie hulpen en probeer de cirkel kleiner te maken maar hij begrijpt gewoon weg niet wat ik bedoel. Hij heeft nooit geleerd zijwaarts te lopen, achterwaarts heb ik hem pas nog geleerd omdat hij dat ook niet kon. Maar vond dat dat een stuk makkelijker te leren valt dan zijwaarts.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:19

Je hebt hebt zijwaart en zijwaarts. probeer eerst gewoon op een cirkel te rijden, verkleinen en als je hem wilt vergroten rustig aan, met je binnenbeen AAN de singel, eerst zijn schouders naar de buitencirkel toe rijden.. Wijken is de enigste oefening waarbij er stelling is maar geen buiging. dus 't niet de bedoeling dat hij dat nu al doet. alleen balance te ontwikkelen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:27

Wat ik persoonlijk een beetje mis in de vorige berichten is dat je geregeld een keer op de lange zijde 1 a 2 meter van de kant een rechte lijn naar de overkant moet rijden. ipv de hoefslag. Hieraan kun je goed vernemen of je paard recht(er) wordt. Vaak zit het probleem aan de andere kant. Te korte spieren, kwestie van veel oefeningen waardoor hij losser wordt, maar dat staat al in de vorige berichten. Mocht je paard z'n kont naar binnen doen in de galop als het ware een schouderbinnenwaarst gaan rijden. de voorhand dus voor de achterhand plaatsen. goed begrenzen met binnenbeen. Is wel moeilijk maar wel de manier om hem later (als hij dus rechter is geworden) rechter in de glaop te krijgen. Maar voaaral dus de lange zijde geregeld meenemen in je rijden, kun je duidelijk het verschil vernemen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:29

Zammie schreef:
Wat ik persoonlijk een beetje mis in de vorige berichten is dat je geregeld een keer op de lange zijde 1 a 2 meter van de kant een rechte lijn naar de overkant moet rijden. ipv de hoefslag. Hieraan kun je goed vernemen of je paard recht(er) wordt. Vaak zit het probleem aan de andere kant. Te korte spieren, kwestie van veel oefeningen waardoor hij losser wordt, maar dat staat al in de vorige berichten. Mocht je paard z'n kont naar binnen doen in de galop als het ware een schouderbinnenwaarst gaan rijden. de voorhand dus voor de achterhand plaatsen. goed begrenzen met binnenbeen. Is wel moeilijk maar wel de manier om hem later (als hij dus rechter is geworden) rechter in de glaop te krijgen. Maar voaaral dus de lange zijde geregeld meenemen in je rijden, kun je duidelijk het verschil vernemen.

Hiermee ben ik toevallig vandaag begonnen. Want ik hoorde als je je paard wat rechter wil laten worden je eerst moet kijken naar welke kant hij scheef is in mijn geval dus volgens mij naar links.
Dan moest je op de linkerhand op de binnenhoefslag lopen en proberen hem recht te stellen zonder dat hij naar de hoefslag loopt. Hiermee rek je beetje bij beetje de spieren op.
Moet zeggen dat dat best goed ging alleen op de rechterhand was het wel wat moeilijker.
Ben van plan dit nou elke keer dat ik rij te doen.
Is dit een goeie oefening?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 00:03

Ja, je moet ervan uitgaan dat hij de spieren aan 1 kant korter heeft dan aan de andere kant. (heeft ieder paard) Je moet de kant die korter is dus zien op te rekken, dit doe je door veel voltes met voldoende buiging, slangevoltes, maar ook schouderbinnenwaarts en als dat te moeilijk is schouderbuitenwaarts, puur om de spieren op te rekken. Dit moet je wel aan beide kanten doen, anders krijg je later dat de andere kant "te kort" wordt. Bij het rechtrichten kun je dan goed het verschil vernemen. Begin maar in stap met deze oefeningen dat is vaak al inspannend genoeg in het begin en met draven vooral lekker voorwaarts en proberen buiging te krijgen. Als je voelt dat er vooruitgang in zit kun je in de galop ook werken aan het recht richten. Houdt er wel rekening mee dat je paard in begin wel spierpijn zal hebben en daarom iedere keer weer voldoende stapwerk met rekken om de spieren weer los te krijgen. Vooral niet te veel willen, de tijd ervoor nemen. Je kunt veel "kapot" maken als je teveel wilt. Ik merk het al ik begin weer een heeel lang verhaal te typen. Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 08:19

Zammie schreef:
Ja, je moet ervan uitgaan dat hij de spieren aan 1 kant korter heeft dan aan de andere kant. (heeft ieder paard) Je moet de kant die korter is dus zien op te rekken, dit doe je door veel voltes met voldoende buiging, slangevoltes, maar ook schouderbinnenwaarts en als dat te moeilijk is schouderbuitenwaarts, puur om de spieren op te rekken. Dit moet je wel aan beide kanten doen, anders krijg je later dat de andere kant "te kort" wordt. Bij het rechtrichten kun je dan goed het verschil vernemen. Begin maar in stap met deze oefeningen dat is vaak al inspannend genoeg in het begin en met draven vooral lekker voorwaarts en proberen buiging te krijgen. Als je voelt dat er vooruitgang in zit kun je in de galop ook werken aan het recht richten. Houdt er wel rekening mee dat je paard in begin wel spierpijn zal hebben en daarom iedere keer weer voldoende stapwerk met rekken om de spieren weer los te krijgen. Vooral niet te veel willen, de tijd ervoor nemen. Je kunt veel "kapot" maken als je teveel wilt. Ik merk het al ik begin weer een heeel lang verhaal te typen. Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

haha dankjewel. Ja dit had ik wel zo'n beetje al begrepen. Alleen werd mij wel verteld dat je eerst je paard recht moet richten voordat je hem voorwaarts en naar beneden brengt. Dus eerst de rekoefeningen en als dat goed zat voorwaarts en naar beneden brengen niet alles tegelijk. Maar ik zie al dat het flink trainen word om het eruit te krijgen Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:41

Ja, maar dat is toch het leuke van de paardesport. als je vooruitgang boekt, man dat is ja zo'n fijn gevoel. Blijf het altijd weer een fijne opgave om met welk paard dan ook te trainen en weten dat zo'n paard zich beter gaat voelen. en dus een happy horse wordt.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 20:14

Zammie schreef:
Ja, maar dat is toch het leuke van de paardesport. als je vooruitgang boekt, man dat is ja zo'n fijn gevoel. Blijf het altijd weer een fijne opgave om met welk paard dan ook te trainen en weten dat zo'n paard zich beter gaat voelen. en dus een happy horse wordt.

Ja dat is zeker waar. Wil ook echt dat het beter word en dat hij zich beter voelt Lachen

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:39

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:35

Ben vandaag wezen oefenen met de voltes kleiner en groter te maken. Zag wel dat hij het echt moeilijk vond aan het begin, aan het einde deed ik het nog een keer en toen zag ik toch wel wat verbetering. Hij kon de volte toen kleiner krijgen en het ging een klein beetje soepeler. Tis een begin Lachen

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:42

ik ga deze tips ook maar eens gebruiken denk ik Knipoog
mijn paard valt namelijk ook naar binnen ( alleen op de linkerhand, in galop)

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:19

pinkywinky schreef:
ik ga deze tips ook maar eens gebruiken denk ik Knipoog
mijn paard valt namelijk ook naar binnen ( alleen op de linkerhand, in galop)

Tis veel werk maar ik denk dat het uiteindelijk wel veel beter word! Bij mij is ook vooral aan de linkerhand, rechterhand is wat minder maar daar heeft hij ook neigingen. Lachen

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:29

Ik zou ervoor zorgen dat ik met mijn buiten been zijn schouder wat meer naar binnen plaats en op de volte wat meer aan de lengte buiging gaan werken (uiteraard als je OP het paard zit)

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 17:08

Riannneh schreef:
Ik zou ervoor zorgen dat ik met mijn buiten been zijn schouder wat meer naar binnen plaats en op de volte wat meer aan de lengte buiging gaan werken (uiteraard als je OP het paard zit)

Je kan sporen wat je wilt met je buitenbeen maar dat helpt niks. Het lukt hem simpel weg niet omdat het te zwak is.Maar dat is alleen in de galop met stappen probeer ik hem ook naar binnen te drukken en tegelijkertijd recht te stellen. De voltes kleiner maken en groter helpt daar ook aardig aan. Lachen