Manege of toch privéles zoeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Manege of toch privéles zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:25

Ik rijd op dit moment een 4 en een 5 jarige. De dressuurbasis zit er nog niet echt in, mede doordat die 4 jarige pas een half jaartje onder het zadel is (en tot 2 maanden geleden bijna alleen maar het er op zitten van een 8 jarig meisje) en die 5 jarige eigenlijk de bak niet zo fijn vindt om te rijden (groot paard, kleine bak, veel gras en kuilerig).

Eigenaresse is zwanger, dus ergens anders naar toe is geen optie. Nu kan ik dus kiezen wat ik met een klein beetje paardengeld ga doen. Ik kan proberen privéles te krijgen, maar dan dus wel in een kleine gras bak en de wei. Of ik kan hier bijna om de hoek bij een (leuke!) manege les gaan nemen, waarbij ik dan dus elke week nog een keertje extra kan rijden in een goede bak en meer kan leren. Maar ja, manege is wel op (vind ik) saaie paarden Knipoog En uiteindelijk leer ik dan niet zo heel veel over de specifieke dingen van mijn bijrijdpaarden! Maar ja, op de manege kan ik wel een beetje meer lessen nemen voor het geld wat ik kwijt ben aan privélessen (die misschien minder effectief zijn door de faciliteiten). Nu ben ik die 5jarige wel een beetje beter aan het laten wennen aan de bak, maar het blijft niet ideaal, het is eigenlijk een afgezet weiland (wel hout, maar zo veel gras...).

Dus wat denken jullie? Ik zag hier nog zo'n topic staan, dus ik dacht, dat wil ik ook wel eens weten in mijn situatie!! O ja, en ik heb dus nog geen instructrice die aan huis zou willen (in Wijhe), dus dat zou ik dan eerst moeten zoeken, maar ik wil wel eentje met het niveau waarop ik kan zeggen dat ik er mega veel van leer, dus dat kost dan snel wat meer he.. (ik ben zelf zo'n beetje L? denk ik, maar nooit wedstrijden gedaan, maar ik kan wel leuk die paarden wat leren).

Bergje

Re: Manege of toch privéles zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:44

Je zegt dat de manege "bijna om de hoek" is, heb je geen mogelijkheid om met 1 van de paarden ernaartoe te gaan en in de les te rijden? Misschien is er iemand die mee wil lopen of fietsen? Dan heb je twee vliegen in 1 klap, én les, én op de paarden waar je op wil leren. Anders zou ik denk ik toch voor zo nu en dan privé les gaan.

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:46

manege Haha!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:54

Ja manege is om de hoek, maar paard staat 20 minuten met de auto verderop. Niet zo heel ver, maar ik heb geen rijbewijs voor met trailer. Daarbij mag je niet zomaar volgens mij met je eigen paard in de manegelessen meedoen (weet ik eigenlijk niet! goed idee om even te vragen). Met de trailer is dus niet echt een optie helaas..

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:56

Als ik jou was zou ik les zoeken met je bijrijdpaarden. Zeker met jonge paarden is begeleiding vanaf de grond heel erg nodig. Je leert bovendien in een prive-les meer dan in een groepsles, omdat je constant de aandacht krijgt.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:18

Les is altijd hartstikke goed om te doen!
Ik zou eerst een paar keer in een groepsles mee te rijden omdat je dan toch dingen moét zeg maar en je niet vanjezelf afhankelijk bent.

Ondertussen zou ik ook kijken voor privé-les idd, omdat je dan zoals Kylan zegt constante aandacht krijgt!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 13:35

Bedankt allemaal!! Een tienritten kaart bij de manege kan natuurlijk altijd en ik denk dat ik dat eerst ga doen, zodat ik meteen kan kijken of ik die manege iets vind! Daarbij zoek ik dus nog steeds een instructrice Lachen Bedankt allemaal!

madelon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:37

Als ik jou was zou ik priveles gaan zoeken, daar haal je veel meer uit als in een manegeles rijden.
Op de manege is het goedkoper maar met priveles kom je veel verder in het rijden.
Het is maar net wat je het belangrijkste vind.
veel succes

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:52

Ik zou ook kiezen voor priveles

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:05

Wat wil en doet de eigenaar zelf met de paarden ?
Hoe vaak ben jij met de paarden bezig en wat wordt er voor de rest meegedaan ?
Uit jou vraag lees ik een beetje dat de eigenaar er niet veel mee doet en ze het belangrijker vindt dat er af en toe op de paarden wordt rondgehobbeld.
Betaal jij voor de paarden ? : Ik zou gaan lessen op de manege.
Persoonlijk vind ik dat je met een bijrijdpaard gaat lessen als je of het paard in principe helemaal alleen doet en dus een soort privepaard is of als de eigenaar er ook druk mee aan het trainen is en jullie er zo samen verder mee komen.